Preturile terenurilor din vecinatatea noului drum catre Constanta au inregistrat o crestere minora in ultimul an. Accesul la artera de circulatie se face destul de greu.

Zona stagneaza, acest lucru este vizibil cu ochiul liber si demonstrat prin numarul redus de tranzactii. Unele agentii au renuntat chiar la tranzactii cu terenuri in zona din cauza lipsei de solicitari.

Terenuri pustii

Cand a fost dat in folosinta primul tronson din Autostrada Soarelui, s-a crezut ca preturile terenurilor din imediata vecinatate vor sari in aer, iar zona se va dezvolta in ritm rapid.

Optimismul expertilor imobiliari a fost contrazis de realitate. La mai bine de un an, zona arata aproape la fel. Singura diferenta notabila o simte chiar masina - drumul mult mai bun, atat dinspre Pantelimon, cat si dinspre Titan, prin Bd. Theodor Pallady.

Dupa ce lasi in urma blocurile de la periferie si treci si de Policolor, spre autostrada, pe o parte remarci terenuri pustii, cu balariile de jumatate de metru. Nu lipsesc din peisaj nici vacile care pasc linistite chiar langa panoul care arata drumul spre mare.

Din loc in loc, monotonia peisajului este sparta de constructia cate unei hale industriale. Totusi, peisajul nu este unul industrial. Nici constructorii de spatii industriale nu s-au inghesuit sa exploateze aceste intinderi, desi pretul terenului era mai mic decat in alte zone de la periferia Capitalei.

Daca n-ai vedea panourile diverselor agentii imobiliare cu anuntul: "Teren de vanzare", ai fi tentat sa crezi ca e terenul nimanui.

Nu la fel stau lucrurile pe iesirea din Theodor Pallady. Aici, terenurile existente dupa terminarea blocurilor din cartierul Titan au fost mult mai bine exploatate. Fosta zona industriala a pastrat si cateva vechi intreprinderi, aflate acum in paragina si pregatite pentru a fi demolate, insa au aparut si multe sedii noi si moderne. Firme importante de constructii si chiar reprezentante ale unor marci importante de automobile si-au construit aici sediile.

Terenurile din zona au devenit si mai atractive dupa ce drumul a fost refacut la nivelul autostrazii.

Zona nepopulara

"Tranzactiile in zona stagneaza. Zona din vecinatatea autostrazii nu este foarte populara. Poate se vor schimba lucrurile peste un an sau chiar mai bine, cand zona si beneficiile aduse de autostrada vor fi mai mediatizate", este de parere Florian Potecea, consiler imobiliar la Master Imobiliare.

Potrivit expertului, terenul in zona se vinde in medie cu 20 euro/mp, fie ca este vorba despre teren cu utilitati sau fara.

"Preturile au crescut, insa nu foarte mult, aproximativ 30-40% de la inceputul anului", spune si Catalin Stefanoiu de la agentia Euroest. El crede ca stagnarea zonei este legata in principal de lipsa utilitatilor.

Expertul crede ca zona ar putea sa se dezvolte in viitor doar in conditiile in care va aparea un mare investitor, un "pionier" care sa realizeze un parc industrial si sa aduca si utilitatile. "In conditiile in care primaria nu da semne ca ar vrea sa se implice, aceasta este singura solutie pe care o vad pentru dezvoltarea zonei. Este pacat, pentru ca zona are potential, aici ar putea fi construite depozite pentru marfa adusa extrem de rapid din porturile din Constanta pe Autostrada Soarelui. Exista si un proiect care va aduce metroul pana aici", a adaugat Stefanoiu.

Si mai pesimist este Mircea Marginean de la Imobiliar Expert Grup. El spune ca agentia pe care o reprezinta a renuntat la tranzactiile in zona din cauza lipsei de solicitari.

"Chiar daca terenurile sunt situate in imediata vecinatate a Autostrazii Soarelui, nu exista beneficii din cauza gradului de protectie. Nu ai acces direct la autostrada si trebuie sa alegi rute ocolitoare prin satele invecinate. In aceste conditii, preturile de 13-15 euro/mp pentru teren extravilan mi se par prea mari", conchide Marginean.

Trebuie respectate standardele tehnice

"Cei care s-au grabit sa achizitioneze terenuri in zona Autostrazii nu cunosteau prevederile legii. Nu poti sa-ti faci magazin sau hotel pe marginea drumului fara sa ai si sa n-ai acces la drum. E ilogic. La Autostrada trebuie mentinute anumite standarde tehnice europene riguroase. In aceasta zona, pot fi achizitionate doar suprafete mari, care sa presupuna si constructia unei benzi de acceleratie lungi de cateva sute de metri cu costuri foarte mari", considera Emil Giurgiu, presedintele Camerei de Comert Imobiliare.

Giurgiu vede doua puncte centrale in dezvoltarea zonei. Primul este legat de dezvoltarea punctelor de legatura, unde se pot dezvolta afaceri de depozitare. "Un astfel de loc de tranzit la preturi rezonabile este Fundulea, aflat la 35 km de Bucuresti. Aici ar putea fi tranferata marfa din camioane mari in unele mai mici, in contextul in care in Capitala nu mai pot intra cele de tonaj mare", adauga Giurgiu.

Al doilea punct este legat de partea de rezidenta, care ar putea fi dezvoltat pe axa Branesti - Fundulea, pe fostul drum care ducea la mare. De acolo, pe autostrada in 20 de minute ajungi in centrul Bucurestiului.

Primele tronsoane, in 2004

Inaugurarea Autostrazii Soarelui a avut loc la inceputul lunii iunie 2004, cand au fost date in folosinta tronsoanele Bucuresti-Fundulea (26,5 kilometri) si Fundulea-Lehliu (29,2 kilometri). Autostrada face parte din coridorul de transport Paneuropean IV. Lucrarile au inceput in 1991, au fost intrerupte in 1997 din lipsa de fonduri si reluate in 2001.

Metrul patrat se vinde cu 5-15 euro

"Majoritatea terenurilor din zona sunt in extravilan. Nu exista utiliati, iar primaria nu se implica. Lipsa utilitatilor a mentinut preturile. Cele mai cerute sunt terenurile pentru spatii industriale, de la 5.000 pana la 30.000 mp. Avem multe cereri dar mai putine oferte. Pretul unui mp variaza de la 5-6 pana la 16 euro."
Catalin Stefanoiu, consultant imobiliar la Euroest