Reducerea de 5,9% a capacitatii de zbor, cea mai drastica de la inceputul crizei, nu a putut tine pasul cu scaderea cererii, gradul de ocupare diminuandu-se pana la 69,9%, cu 3,2% mai mic decat in aceeasi luna a anului trecut.

Segmentul cargo isi continua deprecierea seminficativa din ultimele luni, coborand cu 22,1% in cea de-a doua luna al lui 2009. Acesata reprezinta cea de-a treia luna consecutiva in care declinul este de peste 20% (22,6% in decembrie si 23,2% in ianuarie).

In Europa, traficul aerian de pasageri s-a diminuat in media globala, cu circa 10,1%. Cel mai afectate au fost cursele lungi cu ar fi cele catre Statele Unite sau Asia.

Compaiile aeriene nu beneficaza de sprijin guvernamental pentru a trece de aceasta perioada. „Guvernele cheltuie miliarde de lei pentru a salva bancile. In schimb, cererile pe care noi le pretindem sunt de cost eficienta si nu necesita multi bani. In primul rand, transportul aerian are nevoie de o structura a taxelor care sa ajute la pastrarea locurilor de munca din aviatiesi care a permita traficului aerian sa isi joace rolul de catalizator pentru activitatea economica”, a declarat Giovanni Bisignani, director general IATA.

Bisgnani a mai avertizat ca efecteel crizei trebuie contra-atacate cu un raspuns din partea industriei. “Acesta criza nu este doar una aviatica de aceea eficienta trebuie sa fie o prioritate pentru toti factorii. Reducerea de 25% a taxei de aterizare pe aeroportul din Singapore si reducerea de 50% de pe aeroportul din Malaezia sunt niste pasi importanti in directia corecta. Acestea reprezinta modele care trebuie urmate pe viitor”, mai declara seful IATA.

Anul trecut, totalul pierderilor inregistrate de industria aviatica a ajuns pana la 5 miliarde de dolari. Cele mai mari pierderi ale industriei au fost inregistrate de traficul de marfa, care a scazut in 2008 cu 4% (cu 22,6% in luna decembrie), in timp ce traficul de pasageri a inregistrat o crestere modesta, de doar 1,6%, fata de 7,4%, cat a reprezentat avansul in 2007.