Doar la o prima vedere pe cel mai recent raport Nielsen pe plan global ne puteam da seama cat de rapid si puternic evolueaza industria comertului online, lasand magazinele traditionale sa se zbata “pe margine”.

Tehnologia a schimbat definitiv felul in care cumparam si societatea va cheltui peste 1,5 mii de miliarde de dolari pe achizitii online in 2014, o crestere fantastica de 20% fata de anul 2013. Studiul Nielsen de la care pornim a testat 22 de categorii diferite de bunuri, inclusiv software, bilete la evenimente, produse pentru bebelusi sau vanzari de legume si fructe, unele dintre acestea inregistrand cresteri mai mari decat alte categorii.

Categorii fierbinti

Romania este pe drumul cel bun; desi timid, piata locala s-a adaptat la tendintele internationale. Astfel, putem achizitiona bilete online pentru aproape orice evenimente majore; putem cumpara mancare si bautura online de la Carrefour, eMag, Real sau Metro; achizitionarea de software nu are frontiera si exista nenumarate magazine de fashion sau de produse pentru nou nascuti.

Atunci cand ne uitam la directiile in care creste eCommerce-ul, este important sa ne uitam deci la diferite categorii pentru a vedea care dintre ele ofera cele mai multe perspective de crestere, atat la nivel global cat si in Romania. In timp ce produsele non-alimentare precum entertainment-ul si travel-ul se bucura de cele mai mari cresteri, toate celelalte categorii au inregistrat evolutii mai mult sau mai putin modeste, scotand inca o data in evidenta faptul ca eCommerce-ul va ramane o zona fierbinte si va continua sa creasca, depasind zona traditionala de retail.

Un alt trend relativ recent este trecerea de la comenzile de pe PC/laptop-uri pe tablete sau smartphone-uri, multi folosind telefoanele, cel putin in afara Romaniei, pentru rezervari rapide de bilete sau chiar concedii. Cele mai fierbinti categorii ale anului curent sunt electronicele si biletele de calatorii; aproape jumatate din persoanele intervievate in cadrul studiului Nielsen au declarat ca ar face rezervari online sau ar cumpara un produs de imbracaminte, pe Internet, in urmatoarele sase luni.

Crestere slaba pe alimente

Achizitiile de alimente au inregistrat cea mai mica crestere, de doar 5% din 2011 pana in 2014, ramanand mult in spatele cosmeticelor (31%). Spre deosebire de electronice, carti, articole sportive sau chiar haine (segment care are provocarile sale), in cazul alimentelor exista anumite probleme inerente. Atunci cand vorbim de fructe si legume, omul doreste de obicei sa le pipaie, sa le miroasa, astfel incat sa le aleaga pe gustul sau. Atunci cand vorbim de carnuri, oamenii vor sa le vada, sa aleaga bucata preferata de marimea dorita.

Pentru ca un magazin de alimente online sa depaseasca aceste probleme majore, ar trebui sa se asigure ca produc carnea si fructele/legumele din zone controlate si ca transmit aceasta informatie catre clienti pe toate canalele posibile. Cu alte cuvinte, intr-o societate in care se pune din ce in ce mai mult accent pe termenul “eco”, nu ar functiona sintagme precum “produse de calitate aduse din Europa” ci produse proaspete, locale. Chiar si asa insa, cu produse garantat aduse “din marginimea Sibiului” sau “Dobrogea”, va lipsi partea tactila, vizuala, pe care unii clienti o apreciaza foarte/prea mult atunci cand aleg produsele. Ramane insa de vazut ce rezultate vor anunta jucatorii de pe piata locala care au intrat in acest mediu - daca o vor face.

Citeste si:

Revenind la studiul Nielsen, sesizam cresteri diferite ale categoriilor in functie de regiuni – in Asia (China si Coreea) inregistreaza de exemplu cele mai mari cresteri atat pe consumabile cat si pe produse non-alimentare.

Consumabile vs non consumabile

Diferentele dintre consumabile si non consumabile sunt usor de inteles – atunci cand cumperi un bilet de avion pe Internet stii exact ce primesti, dar daca cumperi un kilogram de pere sau o bucata de carne nu stii exact ce vrei primi decat atunci cand curierul ajunge la usa. Practic, consumatorului ii ia mai mult timp sa castige incredere in achizitiile de consumabile decat in cazul celorlalte categorii – o idee buna, pe langa marketing intensiv, ar fi includerea de promotii speciale si chiar gratuitati in cazul business-urilor care livreaza produse alimentare, pentru a arata clientilor ca ar face o alegere buna.

O categorie care a crescut atat in Europa cat si in Asia este cea a produselor pentru bebelusi, anumite produse, precum scutecele, inregistrand cresteri online de aproape 30%. Pana la urma, un scutec este un scutec si dupa ce l-ai cumparat o data, chiar si din magazine fizice, stii la ce sa te astepti de fiecare data.

Biletele si cartile electronice inregistreaza de asemenea vanzari foarte mari. La nivel global, aproape jumatate din rezervarile la hoteluri se realizeaza online, o pondere similara regasindu-se si in cazul hainelor – 46%. Cumparaturile online de alcool se realizeaza online in pondere de 17%, similar cu accesoriile auto.

De ce sa cumperi online

Comerciantii locali transmit mesaje similare cu cei de la nivel global in ceea ce priveste motivele pentru care sa cumperi online. Cei care sunt conectati la Internet prefera din ce in ce mai mult sa cumpere online intrucat este mult mai comod si mai simplu. Atunci cand compari mersul printr-un Mall pentru a gasi un anumit magazin sau statul la coada pentru a-ti cumpara un bilet e lesne de inteles de ce multi prefera confortul unei singure atingeri sau click.

Pe langa confort, studiile au aratat ca a cumpara online este, in general, mai ieftin decat daca ai cumpara din magazine traditionale – si nu economisesti doar benzina sau pretul parcarii (daca este cazul).

Atunci cand achizitionezi online poti profita de coduri promotionale si sa profiti de oferte disponibile doar celor care prefera sa cumpere de pe Internet. Aceste preturi in general mai mici si usurinta de a cumpara sunt doua atuuri foarte importante si care explica aceasta crestere globala de 20% a comertului online in 2014 fata de 2013. Un lucru este sigur – evolutia eCommerce-ului schimba cu o putere de neoprit felul in care percepem cumparaturile si este doar o problema de timp pana cand vom putea cumpara aproape orice de pe Internet.