„In mediul online, telefonul mobil tinde sa devina principalul agent de vanzari, pe masura ce consumatorii pretind o personalizare mai mare a produselor. In acest sens, clientii acceseaza prin intermediul telefoanelor mobile informatii legate de pret, de specificatii ale produselor, precum si pareri ale prietenilor privind experienta acestora cu produsele in cauza. Retelele sociale sunt de asemenea un instrument de marketing al carui impact asupra comertului online este vizibil si in Romania”, a declarat Mircea Bozga, partener in cadrul departamentului Servicii de Audit al PwC Romania.

Consumatorii prefera in continuare cumparaturile efectuate in magazinul fizic, motivandu-si alegerea prin faptul ca in acest mod le este mai usor sa vada, sa atinga si sa incerce produsele (60% dintre consumatori). Un alt avantaj il reprezinta primirea produselor pe loc, nefiind necesar un timp de asteptare pentru livrarea acestora, ulterior plasarii comenzii (53%).

Clientii folosesc smartphone-ul, tableta sau PC-ul pentru cautarea produselor

Consumatorii utilizeaza telefonul mobil, tableta sau PC-ul in principal pentru cautarea produselor (arata 50% dintre consumatorii chestionati), dar si pentru compararea produselor in raport cu competitia (49%), localizarea magazinelor (31%) sau utilizarea voucherelor de discount (25%). Desi tot mai multi consumatori se indreapta spre tehnologia mobila pentru cumparaturi, mai mult de jumatate dintre acestia (66%) se tem sa nu le fie furate informatiile privind datele de identificare ale cardurilor de credit.

„Ceea ce afecteaza cresterea cumparaturilor online este teama consumatorilor privind securitatea informatiilor personale, in conditiile in care atacurile cibernetice vizeaza de cele mai multe ori sistemele ce sustin tranzactiile efectuate cu cardul. Prin accesarea acestor sisteme de catre hackeri, informatiile privind contul utilizatorului, inclusiv PIN-ul (Numarul Personal de Identificare), sunt folosite pentru clonarea cardurilor si, ulterior, a retragerii de numerar”, a precizat Armin Dinar, Senior Manager in cadrul echipei de servicii de securitate informatica, PwC Romania.
„Intrucat utilizarea telefoanelor mobile si a tabletelor a devenit din ce in ce mai prezenta in activitatile cotidiene, organizatiile au inceput sa implementeze masuri de siguranta pentru a combate amenintarile cibernetice. De altfel, reglementarile UE privind protectia datelor, ce urmeaza a fi finalizate in 2015, prevad ca printre masurile de securitate luate de companii sa fie incluse asigurarea impotriva incidentelor de securitate cibernetica, implementarea unui proces de evaluare a riscurilor si adoptarea unui program de management al riscului care sa permita organizatiilor sa gestioneze mai bine amenintarile ce vizeaza securitatea datelor”, a adaugat Mircea Bozga.

Metodele traditionale de plata inca domina piata

In ceea ce priveste platile, conform studiului PwC, metodele traditionale de plata inca predomina, in detrimentul platilor prin intermediul telefoanelor mobile. Astfel metoda de plata principala – folosind cardurile de credit - este preferata de catre 40% dintre cumparatori, urmatoarele in lista de preferinte fiind platile prin cardurile de debit (28%), platile cash (20%), plata in baza facturii (6%), in timp ce plata prin telefonul mobil este preferata de doar 3% dintre cumparatori.

Aproximativ jumatate dintre consumatori nu sunt de acord ca, prin intermediul telefonului mobil, magazinele sa le detecteze amplasamentul si nici nu doresc sa isi inregistreze datele personale asociate platii si livrarii intr-o aplicatie a telefonului. In schimb, mai mult de jumatate din consumatori sunt incantati cand primesc oferte sau vouchere pe telefonul mobil, dar sunt ingrijorati de faptul ca datele personale folosite in tranzactiile efectuate pe aceste dispozitive pot fi furate.

Citeste si:

Retelele sociale devin din ce in ce mai prezente in interactiunile intre persoane diverse domenii de activitate, dar in special in relatia dintre consumator si comerciant. Conform sondajului PwC, prin intermediul social media, 34% dintre consumatori isi urmaresc marcile sau comerciantii preferati, 28% au descoperit brand-uri de care nu stiau, 27% au cautat un anume brand tinand cont si de feedback-ul altor consumatori, iar 23% au oferit comentariile lor in raport cu experienta avuta in utilizarea anumitor produse sau marci.

Studiul releva ca ceea ce atrage in mod deosebit un segment semnificativ de consumatori (45%) spre consultarea paginii de social media a unui brand este promovarea ofertelor, promotiilor sau discount-urilor. Alti consumatori (33%) sunt interesati de oferte pentru produsele noi, fapt pentru care consulta paginile de social media. Alte motivatii indicate sunt cercetarea produselor prin intermediul retelelor sociale inaintea cumpararii acestora (24%), recomandari ale prietenilor sau persoanelor influente din mediul online (24%), dar si pentru ca primesc diverse promotii via email/text/SMS (21%).

Conform sondajului PwC, Facebook ocupa prima pozitie in preferintele a 52% dintre consumatori privind retelele sociale utilizate in procesul de cumparare online. Alte canalele utilizate frecvent de catre consumatori sunt Google/Google Plus (31%), Youtube (25%) si Twitter (14%).