3 / 10

Cristea, Deloitte: Ar fi gresita o politica fiscala de a mari cota unica

Implementarea unei strategii de reducere treptata a contributiilor sociale trebuia sa fie un obiectiv de politica fiscala pentru mentinerea competitivitatii Romaniei cu privire la atractia si mentinerea fortei de munca, mai ales a celei calificate, din prisma integrarii Romaniei la UE si a liberei circulatii a fortei de munca la nivel european, sustine Deloitte Romania.

“Cresterea nivelului contributiilor sociale in contextul situatiei economice de criza si a problemelor de lichidatate din piata nu face decat sa accentueze costul companiilor cu angajatii, putand grabi deciziile de restructurare/disponibilizare a personalului si/sau aplicarea unor masuri aferente economiei subterane, cum ar fi declararea partiala a costurilor salariale”, spune Alexandru Cristea, Manager, Deloitte Tax, adaugand ca, in final, tot bugetul de stat este afectat, prin cresterea cheltuielilor bugetare cu angajatii disponibilizati sau prin pierderea de venituri.

In opinia sa, ar fi gresita o politica fiscala de a mari cota unica. “In actualele conditii, mentinerea cotei unice sau chiar diminuarea acesteia ar trebui sa fie un obiectiv ferm de politica fiscala. Consideram ca mentinerea cotei unice de impozitare ar conferi mediului de afaceri stabilitate si predictibilitate, precum si competitivitate in zona”, declara Cristea.

El da exemplul anumitor state din zona central si sud-estica a Europei care au implementat un nivel de taxare foarte competitiv, cum este Slovacia, cu 19%, Ungaria, cu 16%, Cipru, cu 10%, Bulgaria, cu 10% , Albania, cu 10% sau 0% in Moldova. “Un argument cu privire la efectul benefic al aplicarii cotei unice il reprezinta insusi experienta practica adusa de implementarea acesteia. Astfel, veniturile - in termeni nominali - la bugetul statului inregistrate in anul 2008 s-au dublat fata de cele inregistrate in anul 2005”, explica reprezentantul Deloitte.

Ca modalitati de imbunatatire a sistemului de colectare a veniturilor din economia subterana, reprezentantul Deloitte opineaza ca regula FMI se aplica perfect in acest caz: o cota mica aplicata unei baze mari. De asemenea, Alexandru Cristea recomanda implementarare unui sistem de esalonare a platilor la buget, in functie de anumite criterii, cum ar fi istoricul de bun platnic al companiei, marimea acesteia si numarul de angajati / de noi locuri de munca create in ultimul an, apartenenta la anumite industrii / domenii declarate strategice (de exemplu, industria auto).

Pentru perioada de criza, Deloitte recomanda adoptarea anumitor masuri ce urmeaza practica europeana cu privire in principal la imbunatatirea cash-flow-ului pentru companii:

• Eliminarea platii TVA la import in vama -
eliminarea sistemului de plata a TVA in vama (masura care a mai fost introdusa o data cu aderarea Romaniei la UE pentru a fi exclusa doar dupa cateva luni) in Romania ar putea crea beneficii semnificative, putand impulsiona impunerea Romaniei ca centru logistic in aceasta parte a Europei. Un exemplu in acest sens este Olanda, care prin aceasta facilitate a reusit transformarea portului Rotterdam in centrul logistic numarul unu al Europei pentru bunurile importate.

• Taxarea inversa in cazul tranzactiilor imobiliare - reintroducerea taxarii inverse pentru tranzactiile imobiliare efectuate intre entitati romane, platitoare de TVA, ar oferi o facilitate semnificativa de cash-flow pentru beneficiari in cazul tranzactiilor imobiliare ce au in general valori semnificative. In mod special, aceasta masura ar fi benefica in cazul achizitiei de servicii de constructii-montaj, in scopul stimularii investitiilor.

• Grupul de TVA - Principalele avantaje pe care le-ar aduce o implementare in conformitate cu practica europeana ar fi o imbunatatire a cash-flow-lui intre firmele membre ale grupului, acestea fiind vazute ca o singura persoana impozabila.

• Consolidare fiscala pentru impozitul pe profit -
este un concept adoptat de anumite state europene ("Fiscal unity" in Marea Britanie; "Organschaft" in Germania) prin care este permisa unificarea bazei de impozitare pentru impozitul pe profit pentru companiile afiliate. Avantajele evidente se refera la o planificare imbunatatita a resurselor de cash in cadrul unui grup de companii.

Amanarea platii TVA si a impozitului pe profit pentru facturile neincasate ar presupune o schimbare a principiilor fiscale (o trecere de la un sistem accrual la unul cash), schimbare care consideram ca nu este oportuna avand in vedere si practica la nivel european. Acest sistem ar presupune efecte pe tot lantul economic, insemnand practic ca TVA si cheltuiala aferenta facturilor de la furnizori sa nu fie deductibile decat pentru facturile platite.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri