3 / 5

Impredictibilitatea sistemului fiscal ingrijoreaza mediul de afaceri

“In prezent, asistam la o ciclicitate a masurilor fiscale, cu tendinta prociclica, care in loc sa stimuleze economia vine sa contribuie doar la consolidarea bugetara pentru ca deficitele sunt foarte mari” a spus Ionut Simion (foto) partner PricewaterhouseCoopers (PwC).

In acest context, stradania autoritatilor de a stimula economia, a condus la o cavalcada de modificari fiscale in anul 2010, concretizate in 3 legi si 6 ordonante de urgenta, care s-au dovedit de cele mai multe ori inficiente, in conditiile in care Romania nu are nevoie o strategie fiscala care sa acopere necesitatile de moment, ci una pe termen mediu si lung, corerenta, considera Ionut Simion.

Printre incercarile autoritatilor in materie de politica anticiclica fiscala, se numara: amortizarea accelerata, stimularea initiativei de angajare a tinerilor absolventi si cota redusa de TVA pentru achizitia de locuinte.

In opinia reprezentantului PwC, exista si trei mari modificari care daca ar putea fi aplicate corect ar sprijini activitatea economica. Scutirea profitului reinvestit, de exemplu, nu este o facilitate fiscala, deoarece conform prevederilor din lege aceasta nu este decat o simpla amanare la plata impozitului pe profit. “Aceasta prevedere a fost introdusa in 2009 si expira in decembrie 2010, dar pana in prezent n-am intalnit un agent economic care sa beneficieze de scutirea profitului reinvestit”, a mai spus Ionut Simion.

In aceeasi situatie sunt si doua prevederi legislative adoptate in 2008, adica deducerea pentru cheltuielile de cercetare si dezvoltare si scutirile pentru impozitul pe dividende.

“Facilitatile fiscale reprezinta un instrument la dispozitia autoritatilor prin care acestea pot sa incurajeze un anumit comportament economic sau nu, pot sa stimuleze o activitate economica sau nu, dar ramane la indemana autoritatilor cum folosesc aceasta parghie fiscala”, a declarat reprezentantul PwC.

In prezent, a fost eliminat impozitul minim si se incearca reducerea evaziunii fiscale, dar aceasta nu se elimina prin masuri care nu fac altceva decat sa impovareze activitatea agentilor economici buni platnici. Acestia sunt ingrijorati la randul lor de concurenta fiscala neloiala, pentru ca cei care nu platesc impozite si taxe concureaza cu cei care platesc impozite si taxe. Masurile care deviaza de la o aplicare normala a impozitarii nu vin decat sa puna in evidenta incapacitatea autoritatilor fiscale de a colecta impozite de al agenti economici.

“De aceea mediul de afaceri nu are aceleasi asteptari ca si autoritatile, iar pentru acesta nu cota de impunere e cea mai relevanta. Se discuta de masuri de crestere a fiscalitatii, cota unica sau progresiva. Mediul de afaceri se va conforma cu oricare din aceste sisteme fiscale, dar principala problema a mediului de afaceri e ca aceste impozite si taxe sa fie colectate intr-un grad cat mai mare; nu poti vorbi de o modificare a cotelor de impunere cand tu colectezi foarte putin”, a spus Ionut Simion.

Mediul de afaceri cere de asemenea autoritatilor consolidarea si unificarea bazei de impunere pentru asigurari sociale si reguli tot mai stricte de conformare cu obligatiile de raportare fiscala. Astfel, reforma administratiei fiscale e principala preocupare pentru mediul de afaceri.

Reprezentantul PwC sustine, de aemenea, necesitatea implementarii unui sistem electronic “e-taxes” prin care agentii economici sa poata realiza inregistrari electronice, depunerea declaratiilor in sistem electronic, precum si efectuarea de plati in regim electronic.

“Nu nivelul taxelor este ceea ce preocupa in special un agent economic astazi, ci usurinta si maniera in care-si plateste taxele si nu este nici de departe usor sa platesti impozite si taxe in Romania”, a mai spus Ionut Simion.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri