Zitec a terminat anul 2014 cu o crestere de 50% a cifrei de afaceri, concomitent cu o crestere de 40% a echipei. Aceasta crestere a venit odata cu schimbarea strategiei companiei, care a mizat pe o crestere exponentiala a profitului, dupa ce timp de 11 ani a reinvestit toti banii produsi. Un cuvant care sa caracterizeze afacerea Zitec pentru anul trecut este "extindere", avand in vedere ca firma a reusit si sa atraga clienti noi, dispersati acum in 14 tari, situate pe trei continente diferite. Cu toate acestea, jumatate din portofoliu este din Romania.

Se simte o diferenta intre expertiza celui care cumpara software in Romania versus alte tari, cum ar fi SUA si Marea Britanie.

"Cand am deschis Zitec, eram in jur de cinci oameni, si tinteam preponderent clienti din SUA, Europa de Vest, putin sau deloc in Romania. De curand, am ajuns la un portofoliu 80% in strainatate si 20% in Romania, unde lucram cu afaceri mici. In ultimii ani, insa, procentul s-a echilibrat la 50%-50% (...) Se simte o diferenta intre expertiza celui care cumpara software in Romania versus alte tari, cum ar fi SUA si Marea Britanie", spune Alexandru Lapusan, directorul Zitec.

O firma nu poate sa creasca tare mult daca este one man show.

In ceea ce priveste relatia cu companiile, aceasta este de cele mai multe ori nemijlocita, avand in vedere ca tipologia clientilor Zitec presupune lucrul direct cu antreprenorul din spatele afacerii. Cu toate acestea, Alexandru Lapusan crede in delegarea sarcinilor. "O firma nu poate sa creasca tare mult daca este one man show", afirma el. Referindu-se insa la companiile cu o organigrama mai mare, seful Zitec recunoaste ca nu a intalnit multi oameni specializati in achizitia de software.

Schimbare de paradigma pe piata muncii

De altfel, compania Zitec concureaza ea insasi cu alte companii de profil cand vine vorba de resurse umane, mai ales in contextul schimbarii profilului angajatilor. "In mod sigur se va schimba paradigma pe piata muncii. Vedem din ce in ce mai multi oameni care isi doresc mai degraba sa aiba un program redus de munca decat o cariera sau un salariu mai mare, sunt desigur si unii care isi doresc ambele lucruri. Este un lucru bun si asta nu va face decat sa oblige companiile romanesti din zona de IT sa ridice si ele stacheta", detaliaza Alexandru Lapusan. In cazul Zitec, structura ierarhica incepe sa fie abandonata, avand in vedere lipsa de eficienta pe care o genereaza. "Am decis sa mergem pe o organigrama flat, in care echipele sunt independente si se pot organiza, in anumiti parametri, singure". Interventia managementului este, prin urmare, minimala.

Pentru a oferi o motivatie suplimentara colegilor cu care lucreaza, seful Zitec ia in calcul listarea companiei pe care o conduce pe piata AeRO, lansata de Bursa de Valori Bucuresti la finalul lunii februarie. Mai exact, angajatii vor putea primi beneficii sub forma de actiuni. Pe langa aceasta motivatie, compania vizeaza si o majorare de capital, prin obtinerea unei finantari, acest obiectiv fiind, insa, unul secundar. "Pentru noi, o finantare nu este obligatorie, insa ne-ar ajuta sa ne dezvoltam mai repede, si probabil am duce-o in zona de crestere a vanzarilor si crestere a echipei, prin schimbarea status quo-ului format acum in echipa", admite Alexandru Lapusan.