La un deceniu de la adoptarea de către Uniunea Europeană, România dă undă verde utilizării pe scară largă a semnăturii electronice avansate, facilitând accesul cetăţenilor şi companiilor la mijloace digitale accesibile şi sigure, în interacţiunea cu instituţiile statului şi între ele. Semnătura digitală și identificarea persoanelor la distanță au fost soluții disponibile pe piața românească încă din 2014 prin intermediul Namirial, o companie care a venit de la pizza și pastele din Italia să digitalizare birocrația românească. Adrian Dinculescu, Managing Director al Namirial, povestește cum a fost implementată această inovație chiar din timpurile în care legislația românească punea bețe în roate digitalizării, dar și cum AI-ul va avea un cuvânt de spus în dezvoltarea acestor tehnologii.
Wall-Street.ro și Future Banking îți prezintă în cadrul proiectului "50 de inovații care au schimbat bankingul" proiectele, tehnologiile și funcționalitățile care ne-au determinat să facem banking altfel, să ne schimbăm obiceiurile de plată sau să ne simplificăm semnificativ viața de zi cu zi în sfera financiară.
Adrian Dinculescu este Managing Director al Namirial, cu compania mamă în Italia, și conduce prima instituție din România care a oferit soluții de identificare la distanță în țară. Primul birou Namirial din România a fost deschis în 2012, dar a început să lucreze efectiv cu clienți din țară în 2014, atunci când a intrat în vigoare eIDAS.
Regulamentul eIDAS facilitează tranzacțiile transfrontaliere sigure prin stabilirea unui cadru pentru identitatea și autentificarea digitală. Scopul său este de a crea încredere în interacțiunile electronice și de a promova servicii digitale neîntrerupte în UE.
„La 10 ani de când a intrat eIDAS în vigoare emitem un număr semnificativ de certificate în România, fiind în top trei țări la numărul de certificate emise. Namirial a beneficiat de un context legal favorit nouă, dar de o legislație dificilă impusă de politicile din România. Noi aveam în Italia posibilitatea de a face identificare la distanță, iar în România nu exista această posibilitate”, a declarat Adrian Dinculescu.
Poți vedea mai jos interviul video integral:
La un deceniu de la implementarea europeană, legile românești încep să permită digitalizarea
Regulamentul privind identificarea electronică și serviciile de asigurare a încrederii a reprezentat o etapă importantă în direcția creării unui mediu de reglementare previzibil. Obiectivul său principal a fost acela de a insufla încrederea în tranzacțiile electronice transfrontaliere, sporind în același timp eficacitatea serviciilor online și a platformelor de comerț electronic. Acest regulament vizează în mod specific identificarea electronică (eID) și prestatorii de servicii de asigurare a încrederii, cu scopul de a elimina barierele existente care împiedică utilizarea fără sincope a serviciilor de încredere și utilizarea identificării electronice în toate statele membre ale UE.
A trebuit să lucrăm cu autoritățile publice și să convingem apoi departamentele juridice ale instituțiilor financiare că nu vor exista probleme.
Adrian Dinculescu, Managing Director al Namirial
Dacă reglementările europene existau încă din 2014, legile românești s-au mișcat mai greu. La jumătatea lunii iunie 2024, a fost înaintat proiectul de lege care stabileşte cadrul legal pentru folosirea semnăturii electronice în actele juridice. Actul normativ stabileşte condiţiile utilizării semnăturii electronice, sigiliului electronic, mărcii temporale electronice şi documentelor electronice cărora li s-a aplicat o semnătură electronică, o marcă temporală electronică sau un sigiliu electronic, precum şi condiţiile prestării serviciilor de încredere şi atribuţiile autorităţilor şi instituţiilor publice în acest domeniu.
Cu toate că aceste regulamentări sunt de curând luate în vizor de politicile românești, Adrian spune că nevoia din piață exista de când a intrat Namirial în România:
„Exista o mare deschidere din partea instituțiilor financiare. Acestea își doreau posibilitatea de a oferi o experiență cât mai bună clienților lor și să le permită să ofere servicii de oriunde. Am avut oarecare probleme cu departamentele juridice. Aveam o lege locală care intra în dezacord cu regulamentul european. Exista această temere - nefondată - că dacă ajungem în istanță un judecător ar putea decide pe legislație locală, nu pe regulamentul european. A trebuit să lucrăm cu autoritățile publice și să convingem apoi departamentele juridice ale instituțiilor financiare că nu vor exista probleme”, spune reprezentantul Namirial.
Serviciul de identificare la distanță: vei putea alege dacă vrei să te asiste un om sau un robot
Namirial a fost acreditat ca furnizor de servicii de identificare video la distanța conform ghidurilor stabilite de Autoritatea pentru Digitalizarea României. Soluția Namirial pentru identificarea video la distanță face parte din portofoliul Namirial pentru verificarea identității. Soluția este utilizată de organizații atât din sectorul privat, cât și din sectorul administrației publice, care sprijină o gamă largă de cazuri de utilizare reglementate, inclusiv integrarea digitală și furnizarea de certificate electronice calificate pentru semnături electronice calificate.
Metoda prin care Namirial realizează identificarea de la distanță se face digital, dar poate să fie intermediată de oameni. Adrian Dinculescu spune că încă există persoane care se simt mai sigure să fie asistate de un om:
„AI are un rol major în soluțiile de onboarding pe care le oferim acum. Avem încă scenarii în care procesul o să fie asistat. Sunt încă persoane care preferă să fie un om implicat în acest proces. Avem și soluții automate de identificare, iar pentru acestea am introdus AI-ul. Atunci când o persoană introduce cartea de identificare la cameră, avem soluții de fraud prevention bazate pe AI”, spune Adrian Dinculescu.