De la inceputul anului pana in prezent s-au inregistrat 9 deraieri ale trenurilor in tara. Starea precara a infrastructurii feroviare si parcul vechi de locomotive si vagoane, rezultatul lipsei investitiilor din domeniu, ar putea fi unele dintre cauze, dar comisiile de ancheta inca nu si-au facut publice concluziile.

9 deraieri in 3 luni

Vineri, 29 martie, in jurul orei 6, a fost raportata cea mai recenta deraiere a unui tren pe sinele de cale ferata din Romania. Locomotiva trenului 12392, care circula in relatia Brasov - Bucuresti, a deraiat de o osie la iesire din statia Darste. Circulatia feroviara intre Brasov si Darste nu a fost afectata, toate trenurile fiind redirectionate sa circule pe varianta de traseu Darste - Brasov, destinata trenurilor de marfa. Timp de doua ore, circulatia trenurilor s-a desfasurat in conditii normale pe firul II, iar la scurt timp, traficul feroviar a fost deschis intre statiile Darste – Brasov.

Pe 23 martie, centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Politiei Romane informa ca in apropiere de statia de cale ferata Feldioara, din judetul Brasov, un vagon al trenului de marfa cu nr. 20285, apartinand unui operator privat, fara incarcatura, a deraiat de pe sina de cale ferata. Nu au rezultat victime in urma impactului, insa circulatia feroviara s-a desfasurat pe un singur fir, pana la remedierea problemei.

Pe 14 martie, pe segmentul feroviar Zam - Campuri Surduc trenurile de calatori au circulat pe un singur fir, din cauza deraierii de cate un boghiu a 5 vagoane din compunerea unui tren privat de marfa, la iesire din statia Zam, pe firul II. Traficul feroviar intre statiile Zam - Campuri Surduc, pe firul II, a fost reluat pe 17 martie, cu restrictii de viteza, iar incepand cu 18 martie, circulatia se desfasoara normal.

Pe 8 martie, traficul feroviar a fost inchis intre statiile Cosbuc si Telciu, dupa ce un vagon din compunerea trenului R 4136, care circula in relatia Sighetu Marmatiei – Dej Calatori, a deraiat de un boghiu la intrare in statia Cosbuc, in zona trecerii la nivel cu calea ferata.

Diplomat strain: Romania, o...
Citeste si: Diplomat strain: Romania, o tara frumoasa, dar greu de vizitat

Pe 2 martie, in jurul orei 7.45, locomotiva trenului R 3501, care circula in relatia Brasov - Medias, a deraiat de trei osii, intre statiile Augustin - Racos, pe firul I. In aceeasi zi, in jurul orei 13.15, locomotiva trenului 74-1 a deraiat de un boghiu, la iesire din statia Savarsin. Trenul circula in relatia Brasov - Curtici. Circulatia a fost intrerupta pana la remedierea problemei.

Pe 5 februarie, circulatia feroviara a fost inchisa o perioada intre statiile Valea Cernei si Toplet, dupa ce un vagon din compunerea unui tren privat de marfa a deraiat de un boghiu la iesire din statia Toplet.

Pe 31 ianuarie, primul vagon al trenului 4111 a deraiat de un boghiu intre Valea Viseului-Leordina, din cauza zapezii si a pietrelor cazute de pe versant.

Pe 2 ianuarie, in jurul orei 20:35 in statia Bucuresti Nord, in timpul manevrei de regarare a trenului 16037 Regio Calatori, de la linia 5, la linia 6, trenul a lovit parapetul de la capatul liniei 6, iar vagonul de semnal a deraiat de o osie.

Laurentiu Badea, Dunwell:...
Citeste si: Badea: Romania, un fel de plan B in regiune din lipsa infrastructurii

In niciunul dintre incidentele feroviare mentionate nu au fost raniti calatori, iar comisiile de ancheta urmeaza sa stabileasca exact cauzele.

Care ar putea fi cauzele?

Starea proasta a infrastructurii feroviare si parcul vechi de locomotive si vagoane, care evidentiaza lipsa investitiilor din domeniu, ar putea fi unele dintre cauzele deraierilor din ultimele luni si a incidentelor de pe calea ferata.

Un raport realizat de Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar, care a trecut, in 2011, de la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in cadrul Consiliului Concurentei, evidentiaza deficientele sistemului de transport feroviar, mentionand faptul ca viteza de transport s-a redus, viteza comerciala medie a trenurilor de calatori fiind de circa 40 de km/h.

„Transportul feroviar de calatori s-a aflat multa vreme pe un trend descendent, in primul rand din cauza diminuarii semnificative a calitatii serviciilor, urmare a deteriorarii continue a infrastructurii de circulatie aferente. Subfinantarea lucrarilor de mentenanta a acesteia si degradarea parametrilor tehnici au determinat administratorul de infrastructura, CFR SA, sa reduca permanent viteza de circulatie maxima admisa. Desi numarul de restrictii de viteza s-a redus de la 596 in anii anteriori, la 187 in 2016, durata mare de parcurs genereaza, in continuare, o atractivitate scazuta pentru acest mod de transport", se arata in analiza.

Analiza Frames: RADET, la...
Citeste si: Frames: PMB amana investitiile in reteaua de termoficare

In raport se evidentiaza faptul ca investitiile anuale in calea ferata au scazut considerabil si va fi din ce in ce mai dificil de demonstrat fezabilitatea si o rata a profitabilitatii acestora, in conditiile in care numarul de calatori va continua sa scada.

„O alta deficienta cu care se confrunta transportul feroviar de calatori in Romania este reprezentata de parcul de material rulant aflat in prezent in exploatare, in mare parte invechit, poluant, generator de costuri foarte ridicate si tarife pe masura acestora si mai putin adaptat gradului de confort necesar a fi oferit calatorilor”, se arata in analiza.

Potrivit datelor publicate de INS, in perioada 2000-2015, numarul de locomotive, diesel si electrice, s-a redus semnificativ, la aproape jumatate. Insa, a crescut ponderea locomotivelor electrice in total, de la 30% la 38%. In 2000, existau 3.449 de locomotive, dintre care 1.060 electrice. In 2015, numarul locomotivelor a ajuns la 1.777, dintre care 674 electrice.

O tendinta de scadere se observa si in cazul numarului de vagoane, care s-a redus, cu pana la 37%. Astfel, de la 6.429 de vagoane s-a ajuns la 4.072.

Sursa foto: Facebook CFR Infrastructura

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Cat pierde Romania in dezvoltare din lipsa infrastructurii