Introducerea necontrolata a masinilor fara sofer in circulatie va creste traficul in orasele europene intre 50% si 150%, pana in anul 2050, ceea ce inseamna ca ora de varf va dura toata ziua, arata un nou studiu al organizatiei de mediu Transport & Environment, citat de Agerpres.

Realizatorii cercetarii avertizeaza, totodata, ca majorarea nereglementata a numarului de masini autonome, anticipata de industrie, ar duce la o crestere de 40% a emisiilor de CO2 pana in 2050, anuland toate obiectivele climatice ale Europei.

"Vehiculele fara sofer ar urma sa devina atat de ieftine incat ar incuraja oamenii, sau chiar masini fara oameni in ele, sa calatoreasca mai mult si pe distante mai mari. Pentru a se asigura ca masinile fara sofer nu vor duce la o crestere a emisiilor, municipalitatile ar trebui sa refuze accesul masinilor autonome cu motor pe combustie interna, este recomandarea expertilor de la T&E. Asta ar reduce emisiile cu 23% in intervalul 2019-2050 comparativ cu o lume fara masini electrice sau masini fara sofer", se noteaza in studiu.

Potrivit sursei citate, masinile "zero-emisii" si "fara sofer" nu vor rezolva problema congestiilor in orasele europene, chiar daca vor fi folosite "la comun". "Asta din cauza ca astfel de vehicule vor fi foarte ieftine si foarte convenabile, ceea ce creeaza o cerere pentru utilizatorii transportului public, ocupand spatiu care ar putea deveni disponibil. Modelarile arata ca in orasele care reduc, treptat, spatiul destinat masinilor in acelasi timp cu promovarea masinilor autonome, electrice, folosite in comun, traficul s-ar reduce cu 60%", se mentioneaza in cercetare.

In acelasi timp, aceasta schimbare in planificarea urbana ar reduce emisiile provenite de la masini cu 32% pana in 2050 si ar insemna, impreuna cu trecerea la vehicule zero emisii, un transport european decarbonat pana in 2050.

"Automatizarea, electrificarea si folosirea in comun sunt trei revolutii care ar putea transforma felul in care ne miscam. Dar daca acestea vor fi bune pentru mediu sau daca vor face orasele mai locuibile depinde doar de deciziile guvernelor. Daca vrem mobilitate sustenabila trebuie sa interzicem masinile fara sofer cu combustie interna si sa reducem treptat spatiul pentru masini in orasele noastre. Avem nevoie de primari care sa sustina aceasta a patra revolutie si sa ceara inapoi strazile pentru oameni", este de parere Yoann Le Petit, expert in mobilitate in cadrul T&E.

In viziunea specialistilor T&E, masinile fara sofer reprezinta un risc pentru mediu, in sensul ca platformele pe baza de aplicatii precum Uber, care are program-pilot de servicii pe baza de masini autonome, incurajeaza noi calatorii si duc la cresterea numarului de kilometri parcursi, crescand in acelasi timp emisiile si agravand congestia.

"Intr-un scenariu in care masinile Uber sunt automatizate, costurile pentru o astfel de masina ar putea scadea chiar si cu 50%, iar cererea ar creste. Daca masinile fara sofer de la Uber ar avea un ocupant si ar fi pe baza de combustie interna, deci nu electrice, aceste servicii ar creste poluarea aerului si ar contribui la schimbarile climatice. Modelul de business al companiilor ca Uber se bazeaza pe crestere rapida, iar autonomia masinilor este una dintre cele mai importante cai de explorat. Daca asta duce la congestie sau la cresterea emisiilor nu e o preocupare pentru ele. Totusi, noi credem ca daca sunt gestionate corect, serviciile de calatorie pe baza de comenzi pot juca un rol in reducerea dependentei de masini si in imbunatatirea mobilitatii urbane. Dar asta inseamna ca decidentii sa-si faca treaba. Avem nevoie urgent de politici care sa asigure ca taxiurile si masinile de tip Uber care opereaza in marile orase vor fi zero emisii nu mai tarziu de 2025, cu stimulente pentru calatorii in comun si o reducere treptata a parcarilor disponibile pentru masinile private", explica Le Petit.

Federatia Europeana pentru Transport si Mediu (T&E) are ca scop promovarea si crearea atat la nivelul Uniunii Europene, cat si la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabila. Infiintata in anul 1990, T&E reprezinta 58 de organizatii din 26 de tari din Europa, in special grupuri de mediu si militanti care lucreaza pentru politici de transport durabile la nivel national, regional si local.

Entitatea coordoneaza Coalitia Internationala pentru Aviatie Durabila (ICSA), care are statutul de observator la Organizatia Aviatiei Civile Internationale (ICAO) si este membra a Coalitiei pentru Transporturi Navale (CSC), ce detine statutul de observator in cadrul Organizatiei Maritime Internationale (OMI).

2Celsius (2C) este o organizatie europeana, culturala si de mediu cu sediul in Romania, membra a retelei Transport si Mediu de la Bruxelles (T&E). Asociatia este o platforma media care incearca sa promoveze noi concepte precum "green collar jobs", profiluri climatice, slow food sau "futures' arts" in centrul si estul Europei.

De-a lungul timpului 2Celsius Network a primit suport si finantare de la Earth Day Network in Washington, D.C., WWF Austria, European Journalism Centre in Maastricht, Comitetul Regiunilor, Conventia Alpina, European Academy (EURAC).

Pe langa activitatile legate de jurnalism, 2C a gestionat si programe de caritate - cultura bicicletei in mediile rural-montane, relatia dintre productia hranei si schimbarile climatice (schimbarea utilizarii terenurilor) si programe de "institutional greening" si dezvoltare locala.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Citește și
Vinieta Oxigen - un început bun, dar timid
Setari Cookie-uri