Am fost in urma cu o saptamana in Spania unde am condus pe drumuri de provincie. Nici acolo nu este viata roz si ei au masini vechi, de peste 20 de ani, doar ca ale lor nu scot fum. Noi, romanii, le luam de acolo in stare buna, insa nu schimbam nimic pe parcurs, mergem cu ele pana pica de tot. Tara asta e plina de "smecheri". Cel putin asa se cred ei. Asta pentru ca ii ajuta sistemul sa se simta "smecheri", adica trec ITP-ul pe spaga.

De ce dau romanii spaga ca sa treaca ITP-ul? In primul rand pentru ca inca mai exista angajati care iau spaga si in al doilea rand pentru ca asa iesi mai ieftin decat sa repari masina.

Cea mai mare "atentie" intr-un service ITP este de 300 lei, o suma destul de mica pe langa cat costa sa aduci o masina din starea de epava in starea de masina normala.

Revenind la experienta mea din Spania, am intalnit modele de masini vechi, precum VW Golf 3 (fabricat intre anii 1991- 2000), care nu scoteau fum si aratau cum trebuie, semn ca in Spania, la tara, se trece pe cinstite asa numitul ITP - Inspectia Tehnica Periodica.

Dar hai sa va spun cum este la noi, de ce soferi care locuiesc in Bucuresti, se urca frumos in masina si isi fac ITP-ul in service-uri din apropiere de orasele Giurgiu sau Targoviste.

In Bucuresti, angajatii din service-urile ITP nu vor sa se mai riste asa cum o faceau o data, intrucat au aparut camerele video, asa ca pentru probleme mari, iti recomanda niste prieteni cu service-uri in provincie si destul de influenti, unii fiind fosti politisti sau prieteni buni cu primarii.

De exemplu, se spune in piata ca daca ai schimbat motorul si nu ai acte, poti trece ITP-ul dand o atentie de 300 lei. Interesanta este procedura. Masina trece ITP-ul cu cateva minute inainte de inchiderea programului RAR, pentru a nu exista posibilitatea ca acel autoturism sa fie blocat de inspectorii de teren.

Din pacate, observ ca de fiecare data cand ceva este facut ilegal, se face tot cu ajutorul oamenilor legii. Asadar, daca chiar dorim sa schimbam ceva in tara asta, cred ca ar fi suficient ca angajatii statului sa devina mai cinstiti sau sa fie drastic sanctionati, pentru ca noi, romanii, nu stim decat de frica.

Spre rusinea mea, pana sa existe scandalul dintre taximetristi si Uber, nu stiam ca un taxi face ITP la 6 luni. De fapt nu imi imaginam ca un taxi care scoate "fumalau" si este nereparat de cativa ani, trece ITP-ul din 6 in 6 luni.

Recent, am primit un comunicat de la RAR, despre care am scris aici. Registrul Auto Roman (RAR) a verificat in primele 6 luni doar 33.508 vehicule in toata tara, desi parcul auto national depaseste 6,4 milioane de masini. Din pacate, nici 1% dintre masinile de pe soselele Romaniei nu au fost oprite pentru verificari. In aceste conditii, nu inteleg de ce RAR mai face publice niste cifre atat de mici.

Nu cred ca se intreaba cineva cati angajati are RAR in tara si cati ies pe teren sau de cate ori sunt facute controale, insa cifra asta mica nu pare decat o reclama negativa.

Ma intreb daca inspectorii RAR au facut o vizita acelor service-uri unde aceste masini depistate in trafic cu nereguli au trecut ITP-ul. Eu cred ca nu, altfel ar fi existat un comunicat in care anuntau cate service-uri auto au ramas fara licenta de ITP anul acesta.

Un articol care descrie cel mai bine situatia din Romania, si anume, de ce sunt pe strazi masini nereparate de ani de zile, dar cu acte in regula, este Dosarul mitei la RAR.

Functionari publici din cadrul RAR Sibiu si RAR Valcea, prin intermediul unor terte persoane, pretindeau si primeau sume de bani pentru activitati de identificare, omologare si verificare a starii tehnice a vehiculelor in vederea inmatricularii.

Sursa foto: By NadyGinzburg / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri