Discuția despre viitorul motoarelor cu ardere internă în Europa nu a încetat, eforturile Germaniei de a permite o portiță pentru combustibilii alternativi împingând Uniunea Europeană să vină cu noi precizări. Astfel, după 2035, vor putea circula automobile noi cu motoare termice doar dacă acestea sunt alimentate de acei combustibili care nu afectează în vreun fel mediul înconjurători. Specialiștii sunt, însă, sceptici cu puțin peste un deceniu înaintea intrării în vigoare a interdicției.

Cei care dezvoltă combustibili alternativi trebuie să găsească modalități prin care produsul lor să nu polueze deloc, conform unui document redactat la nivelul Uniunii Europene. Astfel, după lupta dată de Germania pentru a permite așa-numiții e-fuels după anul 2035, UE vine acum cu precizări pentru a explica în ce condiții pot fi folosiți acești combustibili alternativi pe modelele noi de automobile ce vor apărea în viitor.

Porsche a investit deja sute de milioane de euro în combustibilii alternativi, marcea germană parte a Grupului Volkswagen fiind în spatele mai multor fabrici care produc e-fuels. De asemenea, Stellantis a testat această soluție pe mai multe motoare existente pentru a vedea dacă agregatele din interiorul grupului pot funcționa pe e-fuels fără a fi neccesare modificări. Eficiența acestei soluții este testată, în prezent, și în lumea curselor, competiții precum Super GT-ul nipon folosind combustibili alternativi, deși acolo este vorba de biofuel.

Peste puțin peste un deceniu, toate aceste mașini ar putea rula pe combustibili carbon-neutral. Sursă foto: Shutterstock

Diferența dintre biofuel și e-fuel (sau electrofuel) este simplă: cei dintâi vin ca urmare a procesării unei materii prime de origine vegetală, fermentarea ducând la etanol ce poate fi folosit alături de benzină sau ca și combustibil de sine stătător. În schimb, electrofuel este rezultat printr-un proces mai complex și costisitor ce constă în extragerea dioxidului sau monoxidului de carbon din atmosferă și combinarea sa cu hidrogen într-un proces din care rezultă un lichid ce poate înlocui benzina.

Dioxidul de carbon nu poate face parte din ecuația mașinilor pe combsutibili alternativi

Un set de propuneri cuprinse într-un document al UE arată că orice mașină nouă ce are motor termic poate fi comercializată în interiorul spațiului comunitar doar dacă este alimentată cu combustibili cu o amprentă neutră de carbon. În practică, neutralitatea este atinsă când cantitatea de CO2 extrasă din atmosferă în procesul de producere al combustibilului este la fel de mare cu cantitatea emisă ulterior, când mașina merge pe șosea.

În prezent, cele mai mari provocări pentru combustibilii alternativi sunt, pe de-o parte, reticența specialiștilor cu privire la eficacitatea lor în reducerea poluării, ceea ce se traduce și într-in nivel al investițiilor scăzut, dar și golul legislativ. În plus, lipsa investițiilor mai înseamnă și că nu există capacități de producție suficiente pentru ca prețul să scadă îndeajuns de mult încât să fie comparabil cu al benzinei standard de la pompă.

Tipurile de combustibili alternativi care alimentează mașinile din România și ponderea lor din totalul vehiculelor care nu folosesc benzină sau motorină. Sursă foto: Alternative Fuels Observatory

În prezent, un litru de e-fuel poate costa și 50 de euro, dar prognozele existente dau de înțeles că prețul ar putea coborî la sub 3 euro pe litru până în 2035. Deși prețul ar putea să pară mic, trebuie să îl comparăm cu prețul benzinei. În prezent, un litru de benzină de 95 costă cam 1,5 euro pe litru.Cu alte cuvinte, plinul unui rezervor de 50 de litri costă cam 370 de lei astăzi, dar ar putea ajunge la 700 de lei peste doar 12 ani dacă vei cumpăra o mașină nouă cu motor termic ce folosește e-fuels. Va exista, însă, opțiunea păstrării mașinii existente sau achiziționarea unui automobil second-hand ce va putea rula în continuare pe motorină sau benzină.

Într-un comunicat, BMW a punctat că trecerea la e-fuels reprezintă o soluție pe termen lung pentru parcul auto al UE care numără aproximativ 250 de milioane de vehicule ce merg pe combustibili fosili. Toate motoarele BMW pot deja să funcționeze pe e-fuels, dar acestea nu sunt în prezent 100% curate, ci oferă o scădere a emisiilor de cam 70% față de benzină. Ralf Diemer, directorul eFuel Alliance, a spus că o eficiență de 100% (adică neutralitate a emisiilor) este imposibilă, dacă luăm în calcul toate emisiile de pe toată durata de viață a mașinii.

Amer Amer, un inginer Aramco, companie petrolieră ce colaborează cu Renault și Stellantis pentru dezvoltarea de e-fuels, a spus că o eficiență de 70% în reducerea emisiilor este posibilă, restul de 30% reprezentând emisiile trecute în contul producerii turbinelor eoliene, panourilor solare, dar și a sistemelor care fac electroliza necesară procesului de producție. Eolienele și panourile captează curentul verde folosit, tocmai de aceea Porsche a ales ca locație a primei fabrici mari de e-fuels o zonă cu mult vânt din Chile.

Evoluția ponderii diverselor tipuri de combustibili alternativi din totalul mașinilor care nu folossesc benzină sau motorină. Sursă foto: Alternative Fuels Observatory

De asemenea, documentul citat de Reuters arată că producătorii trebuie să echipeze mașinile cu echipamente care să nu permită alimentarea cu benzină sau motorină. Practic, ar trebui să existe senzori care să verifice tipul de combustibil pe care un șofer încearcă să-l bage în mașină, iar dacă acesta bagă benzină în rezervor, mașina trebuie făcută să nu pornească. Mașinile noi post-2035 cu motoare termice pot, deci, să meargă doar pe e-fuels.

Sursa foto: Volkswagen

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri