Au început să apară primele reacții după declarațiile făcute recent de prim-ministrul Marcel Ciolacu în legătură cu viitorul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus. BMW România consideră că orice potențială schimbare radicală a acestor programe nu poate fi făcut fără o comunicare clară și deschisă în prealabil, mai ales că modificările decise din scurt au efecte „semnificative” pe piață.

Aflat în vizită la Dacia, Ciolacu a reiterat că programul Rabla Plus nu ar trebui să susțină achiziția mașinilor electrice de lux, dar și că proiectele de înnoire și de electrificare a parcului auto național derulate de Ministerul Mediului prin Administrația Fondului de Mediu (AFM) ar trebui să se concentreze pe producătorii locali „Nu sunt de acord să mai dăm 10.000 de euro să-ţi iei o maşină electrică de 200.000 de dolari sau euro. Prefer la programul 'Rabla' să mergem pe maşinile produse în România. Prioritate au, normal, cele pe criteriul verde şi cred că în acest moment intrăm într-o normalitate", a declarat Ciolacu, la Mioveni.

Această declarație nu vine laolaltă cu o propunere legislativă, dar BMW România consideră că, în orice caz, trebuie urmată calea dialogului între părțile implicate. „Credem că programul Rabla și Rabla Plus ar trebui dezvoltat pe seturi clare de principii și cu obiective clare. Din această perspectivă predictibilitate și transparența sunt esențiale”, se arată într-o punct de vedere al BMW România transmis la cererea wall-street.ro. Am cerut puncte de vedere cu privire la această idee și altor constructori cu o prezență importantă în România, dar unii ori n-au vrut să comenteze, ori nu au revenit cu un răspuns până la momentul redactării acestui material.

Dacia spunea nu demult că aproximativ 80% din mașinile vânzările retail din România s-au făcut prin Rabla. Sursă foto: Dacia

„Am afirmat întotdeauna că avem nevoie de o planificare strategică pe termen lung pentru aceste programe și, de asemenea, de o perspectivă când și în ce circumstanțe proiectele vor fi eliminate treptat – schimbările bruște pot crea șocuri semnificative pe piață”, se arată în aceeași comunicare. BMW se numără printre constructorii auto străini care au foarte mulți admiratori în România, după cum a arătat și un studiu realizat de McCann World Group în care românii au spus că BMW este brandul care ar trebui să fie înscăunat la fruntea țării.

„Vedem o distincție clară între Rabla și Rabla Plus cu două obiective separate – sprijinirea reînnoirii parcului auto românesc și sprijinirea dezvoltării pieței românești de vehicule electrice”, se arată în răspunsul constructorului bavarez, la aproape două luni după ce statul român a decis să reducă masiv subvențiile oferite prin cele programele principale ale AFM pe partea de mobilitate, respectiv Rabla Clasic și Rabla Plus.

Stimulentele din programul Rabla 2024, tăiate peste noapte spre surprindea producătorilor

La finele anului trecut, asociațiile de producători din domeniul auto recomandau o scădere graduală, întinsă pe mai mulți ani, a tichetelor pe care le primesc cei care casează mașini prin programul Rabla. După doar câteva zile, guvernanții au anunțat că Rabla 2024 nu va avea nici pe departe anvelopa financiară din trecut. Cea mai evidentă tăiere este la programul Rabla Plus unde cuantumul subvenției a scăzut de cinci ori de la un maxim de 10.800 euro accesibili conform regulamentului din 2023.

Constructorii de mașini prezenți în țară au fost surprinși de schimbarea legislativă, avertizând cu privire la apariția unui nou val de mașini second-hand în perioada următoare. Unii, care comercializează modele de lux - așa cum este și BMW - au fost prinși din offside încă de când statul a decis să impună un prag superior peste care nu se mai acordă niciun fel de subvenție prin Rabla Plus.

BMW a fost deja lovit de decizia de anul trecut a guvernanților de a impune un plafon maxim de preț pentru acordarea de subvenții prin Rabla Plus

Programul Rabla, în întregimea sa, este important și pentru industria auto locală, la rândul său un puternic motor al economiei. Cu o pondere de cam 13% din PIB, industria responsabilă cu producerea de mașini, dar și de componente conexe, va fi lovită de aceste decizii. Dacia a declarat, prin voicea lui Nicolas Leitienne, Director de Marketing al Dacia pe Europa, că 80% din vânzările Dacia în țară se fac cu ajutorul faclităților Rabla.

Conform unui comunicat ACAROM ce analiza rezultatele primei etape a Rabla 2023 (24 martie – 30 iunie), „în cadrul Programului Rabla Plus 2023, s-au înscris la producători dealeri auto 4.225 persoane fizice, până în prezent fiind achiziționate 4.470 autovehicule noi (3.732 pur electrice și 738 hibrid plug-in).” În schimb, prin Rabla Clasic doar Dacia a vândut 23.910 de mașini în acea primă fază. Bugetul pentru Rabla Clasic 2023 a fost de 560 de milioane de lei, respectiv de 780 de milioane de lei pentru Rabla Plus, înainte de suplimentările de fonduri pregătite pentru ultimele luni ale anului trecut..

Sursa foto: BMW

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri