Programele Rabla Clasic și Rabla Plus vor începe pe 24 martie, iar apariția, în regulamentul din 2023, a unui plafon de 75.000 de euro pentru accesarea primei de achiziționare a unei mașini electrice a suscitat reacții publice de la unii dintre cei mai mari importatori din România. Brent Valmar, General Manager al Porsche România, s-a arătat împotriva acestui plafon, preluând poziția exprimată și de BMW Group România.

Românii vor putea să acceseze programele Rabla și în 2023. Prin Rabla Clasic, dar și prin Rabla Plus, „ne propunem să eliminăm peste 200.000 de mașini vechi în acest an”, a declarat Tanczos Barna, ministrul mediului, apelor și pădurilor. Bugetul Administrației Fondului pentru Mediu a fost aprobat, iar acesta va avea o valoare de peste 13,3 miliarde de lei (peste 2,7 miliarde de euro).

Pe lângă discuțiile care persistă cu privire la impactul real al programului Rabla, mulți au comentat cu privire la instituirea unui plafon maxim pentru accesarea primei prin programul Rabla Plus. Vorbim de programul care oferă eco-tichete și bonusuri ce pot totaliza 57.000 lei (54.000 lei eco-tichet și 2 eco-bonusuri de vechime de câte 1.500 de lei fiecare), această sumă fiind accesibilă dacă vrei să-ți cumperi o mașină electrică cu un preț de maximum 75.000 de euro.

Brent Valmar este de părere că programul Rabla este unul de mediu, dar că plafonul instituit de stat reprezintă o discriminare împotriva celor care-și doresc să achiziționeze un model 100% electric (BEV) premium. „Nu înțeleg de ce nu l-am încuraja și pe clientul de mașini premium să facă trecerea, acolo unde ea este posibilă și există ofertă în piață, de la o mașină ICE la una BEV”, se întreba Valmar în timpul unei întâlniri cu presa la sediul Porsche România din București.

Valmar: Cel mai bine ar fi să eliminăm complet această plafonare

„Dacă puneți problema că ar trebui pedepsiți cei care vor să meargă cu mașini premium, nu văd sensul. Cel mai bine ar fi să eliminăm complet această plafonare”, a subliniat Managerul General al unuia dintre cei mai mari importatori din România. „Dacă discutăm în plan financiar, probabil că, în cazul unei mașini [de lux], un posibil client nu se împiedică în cei 10.000 de euro [primiți prin Rabla Plus] - aici suntem oarecum de acord. Dar nici respectivul client nu va fi încurajat să facă trecerea către o mașină electrică, dimpotrivă”.

Valmar a subliniat că trebuie încurajată achiziția oricărei mașini electrice, indiferent de prețul ei, argumentând că mașinile de lux, de dimensiuni mari, echipate cu motoare cu ardere internă (ICE) sunt din ce în ce mai poluante. Omul de la vârful Porsche România a dat ca exemplu economia, în materie de emisii de CO2, care s-ar fi făcut dacă toate mașinile premium (clasă D) vândute în România anul trecut ar fi fost electrice, nu cu motoare termice. „La nivelul anului trecut, s-au înmatriculat, în România, 205 de unități [dinn clasa premium]. Dacă acestea ar fi fost înlocuite cu modelele echivalente BEV, am fi economisit 861 de tone de CO2”.

Valmar: Rabla Clasic nu-și are sensul

Brent Valmar a mai spus și că, în opinia sa, programul Rabla Clasic nu are sens. „Eu cred că pot fi găsite metode inteligente care să fie acceptate și de UE ca să reușim să micșorăm sau să blocăm intrările masive de mașini vechi și foarte vechi”, a spus acesta, susținând că influxul de mașini la mâna a doua este una dintre marile probleme de la noi. „Practic, le golim curțile altora,” a adăugat Valmar care a punctat că multe dintre mașinile care circulă la noi nici nu au asigurare și reprezintă, astfel, un pericol pe drumuri.

Șeful Porsche România a vorbit și despre introducerea normelor de poluare Euro 7, criticată și de alți constructori în ultima perioadă. „Normele Euro 7 [care vor fi introduse din 2025] vine la pachet cu o serie întreagă de condiții mai aspre în ceea ce priveșște emisia de CO2 și nose și, pe de-altă parte, cu un salt tehnologic care nu este gratuit - se reflectă în prețul mașinii,” a spus acesta, adăugând că, pe termen mediu, se va vedea că o mașină cu motor termic (ICE) va fi o alegere mai puțin inspirată pentru mersul prin oraș decât una electrică.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri