#WSDriveTest cu Mazda MX-30, primul model electric al japonezilor

Mazda are în gamă un model 100% electric, crossoverul MX-30. Este o mașină interesantă, atrăgătoare, așa cum obișnuiește Mazda de câțiva ani să își proiecteze modelele. Cam toți producătorii auto au acum în gamă câte un model electric, așa că Mazda a adus la timp pe piață acest automobil.

Ca dimensiuni, MX-30 este cât modelul Mazda CX-30. Le exterior sunt câteva elemente de design distinctive între cele două modele, dar din cauza dimensiunilor le poți confunda ușor pe stradă. Ambele modele au 4395 mm lungime și 1795 mm lungime.

Dacă le analizăm după datele tehnice, modelul electric are o gardă la sol mai joasă cu 45 mm (130 mm) decât CX-30, are mai puțin spațiu la picioare pentru pasagerii spate (-160 mm), un portbagaj mai mic cu 56 de litri (366 litri) și o greutate mai mare cu 250 de kg.

Citeste si:
Cinci companii auto își unesc forțele pentru dispozitive de...
Cinci companii auto își unesc...

La cât de mic este motorul electric de sub capotă, japonezii ar fi putut face încă un spațiu de depozitare în față, precum au multe mașini electrice. Măcar pentru cablurile electrice, care te încurcă în portbagaj.

MX-30 are un singur motor electric, amplasat în față, care dezvoltă 145 CP. Mașina electrică se mișcă acceptabil cu acești cai putere. Nu oferă sportivitate pentru că este prea grea. Accelerează până la 100 km/h în 9,7 secunde.

Citeste si:
Mazda MX-30 va integra în premieră funcții de conectivitate auto
Mazda MX-30 va integra în...

În comparație cu un CX-30 cu motorul de 2 litri benzină și 150 CP, modelul electric este mai lent cu aproximativ o secundă. Totuși, experiența cu o mașină electrică este mult mai interesantă așa că merită să luați în calcul și modelul electric MX-30.

Cele mai mari atuuri ale acestui model sunt, pe lângă designul interior, costul mic cu alimentarea mașinii, al reviziilor și plăcerea de a porni și conduce o mașină fără noxe.

Mazda MX-30 are o baterie cu o capacitate netă de 32 kWh, care vă permite să rulați 170 de km, dacă nu folosiți sistemul de climatizare. Un plin de baterie ar costa 21 de lei dacă reîncărcați mașina acasă (1 kWh = 0,7 lei). La o stație publică, costul este de 1,4 lei / 1,9 lei pentru 1 kWh (42 lei/57 lei).

Citeste si:
Roboți în trafic |Mașinile autonome vor putea circula pe...
Roboți în trafic | Mașinile...

În oraș, mașinile electrice reușesc să estimeze bine autonomia, 1 km parcurs este 1 km de autonomie. Condiția este ca temperatura exterioară să fie peste 5 grade Celsius. Prin urmare, chiar dacă aveți o mașină electrică cu o baterie mică, nu veți conduce cu frica că rămâneți fără curent. În plus, mașinile electrice vă semnalează să mergeți să încărcați când autonomia coboară la 50 de km.

Din experiența cu mașinile electrice și cele plug-in hybrid pe care le-am condus, vă pot spune că problema nu este autonomia mică ci lipsa stațiilor în proximitate sau faptul că ajungeți la o stație și trebuie să așteptați până se eliberează.

Timpul de încărcare este, de asemenea, foarte important pentru o mașină electrică. Acestea se încarcă rapid până la 80% din capacitatea bateriei, iar după aceea mult mai lent. Așadar, când alegeți o mașină electrică țineți cont și de autonomia ei cu 80% din capacitatea bateriei. MX-30 are 130 de km.

Am lăsat Mazda MX-30 la încărcat la o stație rapidă DC (putere maximă permisă de mașină 37 kW) cu 18% baterie (autonomie 29 km). După o oră și 4 minute, mașina a ajuns la 78% baterie (autonomie 127 km). Sunt modele electrice care se pot încărca de două ori mai rapid decât modelul japonez.

De la 78% baterie la 95% baterie (165 km autonomie), au mai fost necesare 45 de minute în stație. În total, mașina a stat la încărcat la o stație rapidă o oră și 50 de minute.

Încărcarea modelului Mazda la o stație Type 2 (AC - putere de încărcare 6,6 kW) are loc în 5 ore și jumătate.

Dacă aveți o stație de încărcare acasă sau o stație publică în proximitate merită să cumpărați această mașină electrică de oraș. Nu prea poate fi folosită în vacanțe, încarcă prea încet, are autonomie mică și un portbagaj sub 400 de litri.

În rest, mașina este frumoasă, deosebită, atât la exterior, cât și la interior. Ușile spate, care se deschid opus celor față, au și ele farmecul lor. Cu toate acestea, pasagerii spate au accesul îngreunat, nu au prea mult loc și nu pot deschide geamurile pentru că sunt fixe.

La interior, au fost folosite materiale ecologice, cum sunt pluta de pe consola centrală ce amintește și de originile Mazda, care a debutat că producător de elemente din plută. Zona superioară a portierelor are un material realizat din PET reciclat, precum și țesătura tapițeriei scaunelor. Sunt frumoase materialele, dar cam aspre la atingere.

Consola centrală suspendată adăpostește un ecran tactil de 7” prin intermediul căruia se poate controla climatizarea. Versiunea de lansare Mazda MX-30 include la interior un display central color de 8,8” cu sistemul MZD Connect îmbunătățit, proiecție laser pe parbriz, indicatoare de bord digitale, centru de comandă HMI, volan îmbrăcat în piele, climatizare automată și geamuri electrice.

Modelul poate fi comandat cu o combinație de trei culori diferite pentru partea inferioară, montanți și plafon. În variantele cu trei nuanțe se va putea opta între Roșu Cristal, Gri Polimetalizat și Ceramic metalizat pentru culorile de bază. Versiunea de lansare Mazda MX-30 este echipată cu jante de aliaj de 18” în nuanța argintiu aprins, faruri LED adaptive cu spălător și oglinzi electrice și pliabile automat.

Prețul în România pornește de la 33.490 euro cu TVA pentru echiparea GT, 34.090 euro cu TVA pentru echiparea GT Plus și 33.990 euro cu TVA pentru ediția de lansare Luxury Vintage / Modern.

Sursa foto: Wall-Street.ro
Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri