Se pare că giganții din lumea auto au subestimat dificultățile care survin în dezvoltarea mașinilor 100% autonome, adică tehnologie autonomă de nivel 4. Acum, Ford și Volkswagen încheie un parteneriat prin care au susținut start-up-ul Argo AI deoarece tehnologia este încă departe de a fi implementabilă în masă.

Un studiu recent despre care am scris recent arată că, în Statele Unite, majoritatea șoferilor care utilizează mașini echipate cu sisteme inteligente tind să abuzeze de ele și, adesea, nu sunt atenți la drum. Această situație, semnalată în urma unui studiu realizat de către Institutul de Asigurări pentru Siguranța pe Autostrăzi (Insurance Institute for Highway Safety - IIHS), se petrece deși, la ora actuală, nu există pe piață mașini 100% autonome. Sistemele existente, adică cele de tipul Tesla Autopilot, oferă autonomie de nivel 2 sau de nivel 3, care permite mașinii să ruleze fără input din partea șoferului, dar care nu poate lua decizii de trafic în timp real și, deci, este nevoie ca șoferul să fie mereu gata să preia controlul mașinii. Sistemele existente se bazează pe un set de camere și radare care scanează împrejurimile, marcajele rutiere, dar și comportamentul celorlalți participanți la trafic pentru a adapta viteza la condițiile de rulare și pentru a face ajustări la direcție.

Cu toate acestea, un sistem de autonomie completă, adică de nivel 4, ar oferi mult mai multe, fiind capabil să ghideze mașina asemeni unui șofer real. Volkswagen și Ford au încercat să transpună acest vis în realitate și au ales start-up-ul Argo AI pentru a face asta. Inițial, Ford a făcut o investiție de un miliard de dolari în această companie în anul 2017, înainte de a prelua compania cu totul, împreună cu Volkswagen, în 2020. La acel moment, se considera posibilă începerea comercializării de mașini cu sisteme de autonomie de nivel 4 din 2021. Suntem în 2022 și, evident, acest lucru nu s-a întâmplat. Realizând că au fost prea ambițioși în previziunile făcute, Ford s-a retras acum din acest parteneriat și a decis să-și redirecționeze investițiile pentru a rafina intern tehnologia existentă de nivel 2 și 3. Pierderile suferite de Ovalul Albastru în urma acestei decizii sunt semnificative și se ridică la 2,7 miliarde, arată cei de la Motor Trend citând datele Ford.

Citeste si:
Ford ar putea disponibiliza mii de angajați în Europa
Ford ar putea disponibiliza...

Jim Farley, CEO Ford, a declarat că el are în continuare încredere în viitorul tehnologiilor de conducere autonomă, dar consideră că nu există, încă, un model viabil pe piață. Farley este de părere că, în ciuda investițiilor făcute de diverși actori din piață, care sar de 100 de miliarde de dolari în ultimii ani, un automobil autonom ce poate fi vândut la scară largă nu va veni prea curând. Nevoile sunt variate, Ford menționând printre zonele care trebuie îmbunătățite și aria senzorilor care trebuie să fie îmbunătățiți și produși la prețuri mai mici. În plus, AI-ul care se bazează pe algoritmi și rețele neuronale trebuie și el să evolueze, la fel ca și infrastructura rutieră.

Ford mizează pe tehnologia proprie BlueCruise

Ford va continua să investească în BlueCruise, sistemul propriu de condus semi-autonom menit pentru mersul pe autostradă. În prezent, BlueCruise oferă autonomie de nivel 2. Cu alte cuvinte, mașina poate frâna, accelera și poate schimba direcția de una singură. În viitor, se întrevede posibilitatea adăugării de capacități de nivel 3. Diferența între cele două survine în situații de urgență - o mașină cu autonomie de nivel 2 nu „știe” să efectueze frânări sau alte manevre de evitare de urgență. Volkswagen, între timp, lucrează la software-ul Cariad pentru a dezvolta un AI mai eficient.

Citeste si:
Taxiuri robot, fără șofer, în 2 mari orașe din China. Cât costă de...
Taxiuri robot, fără șofer, în...

Tesla, care este cel mai popular producător ce oferă sisteme autonome, este, în prezent, în litigiu ca urmare a mai multor accidente în care au fost implicate mașini Tesla care „mergeau singure”. În mod normal, aceste procese se finalizează prin decizii care arată că șoferul a fost vinovat deoarece nu a dat dovadă de prudență la volan, lăsând mașina să meargă singură să fie atent. Tesla are acum probleme deoarece se pare că a a prezentat sistemele sale ca fiind mai capabile decât sunt cu adevărat. În realitate, Tesla Autopilot este un sistem cu autonomie de nivel 2, la fel ca GM Super Cruise de pildă.

Mercedes-Benz lucrează la propria sa tehnologie - Ride Pilot - cu autonomie de nivel 3 care ar trebui să fie disponibilă începând de anul viitor în Germania, dar șoferul tot va fi obligat, din punct de vedere legal, să fie mereu atent în timpul deplasării.

Citeste si:
Sunt dispozitivele pentru masini inteligente sigure?
Sunt dispozitivele pentru...

Sursa foto: Ford

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri