8 imagini
Nokian Tyres a ales România pentru a construi prima fabrică din lume care produce cauciucuri fără emisii de CO2. Cum România este „casă” și pentru alți giganți din lumea anvelopelor, alegerea companiei finlandeze nu este atât de ciudată, dar unitatea de producție iese în evidență prin calea eco aleasă într-o industrie extrem de poluantă. Wall-Street.ro a participat la inaugurare și a aflat cum poți să „încalți” mașini fără să pui umărul la distrugerea mediului înconjurător.
În ultimii ani, cei mai importanți producători de cauciucuri din lume încearcă să-și reducă amprenta de carbon. Nokian Tyres investește la rândul său în această direcție, având o țintă clară de sustenabilitate: până în 2030, 50% din toate materiile prime utilizate pentru anvelopele sale vor fi reciclate sau regenerabile. Un concept de pneu „verde” a fost lansat deja în urmă cu doi ani, el fiind făcut într-o proporție covârșitoare din materiale sustenabile.
„Tot cauciucul folosit pentru anvelopa concept Green Step este natural, iar uleiurile folosite, cum ar fi uleiul de rapiță, sunt regenerabile. Aproape toți plastifianții, rășinile și adjuvanții tehnologici provin din resurse regenerabile,” punctam pe Wall-Street.ro în 2022. „În plus, siliciul natural din cenușa de coji de orez este un ingredient principal de umplere pentru benzile de rulare și peretele lateral, iar fibrele de cord regenerabile sporesc rezistența anvelopei”.
Industria cauciucurilor, una dintre cele mai „murdare” din lume
Uzina Nokian Tyres de la Oradea
Știm că materiile prime utilizate în producția cauciucurilor sunt foarte importante deoarece cauciucurile aflate în folosire, pe străzile lumii, produc circa șase milioane de tone de particule poluante anual. Aproximativ 200.000 de tone dintre acestea ajung în oceanul planetar, iar o statistică în acest sens arată că undeva între 5 și 10% din poluarea cu microplastic din oceane provine din particulele de la cauciucuri. Circa 80% din poluarea de la cauciucuri este emisă pe durata de viață a anvelopei, nu în etapa de producție.
În fiecare an, industria producătoare de cauciucuri produce cam 2,5 miliarde de anvelope și, în aceeași perioadă de timp, cam 800 de milioane de cauciucuri vechi umplu gropile de gunoi de pe Terra. De asemenea, praful generat de anvelopele care rulează pe șosele ajunge și în spațiu, nu doar pe fundul apelor. Acest praf este toxic, The Guardian, citând un studiu care susține că este de 2.000 de ori mai periculos pentru oameni decât noxele care ies de pe țeava de evacuare a mașinilor cu motoare tradiționale.
De aceea, este foarte importantă și producția anvelopelor, nu doar materialele din fiecare cauciuc. Nokian Tyres a făcut un prim pas în această direcție și nu oriunde, ci la noi în țară. Noua fabrică, aflată lângă Oradea, a fost inaugurată anul acesta, după ce șantierul fusese deschis în primăvara anului trecut. Rămân, însă, niște semne de întrebare în aer la care am încercat să răspundem discutând cu reprezentanții companiei finlandeze.
De ce a ales Nokian Tyres țara noastră
În interiorul fabricii de la Oradea
În septembrie, Nokian Tyres a inaugurat noua uzină aflată în apropierea municipiului Oradea. Centrul de producție este rodul unei investiții totale care va ajunge la 650 de milioane de euro și pentru care compania a obținut 100 de milioane de euro de la Uniunea Europeană, respectiv alte 150 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții (BEI).
Din informațiile oficiale, Nokian Tyres a luat în calcul peste 40 de locații, inclusiv unele din Polonia și Portugalia, înainte de a se decide asupra țării noastre. Locația de pe centura Oradei a fost aleasă deoarece există conexiuni bune cu orașul, inclusiv o cale ferată, dar și prezența aeroportului a fost luată în calcul. În plus, uzina este plasată la o aruncătură de băț de granița de vest a țării.
Susanna Tusa. Sursă foto: Nokian Tyres Oradea
„Finlandezii au apreciat și stabilitatea pe care o oferă România, cât și mediul deschis către antreprenoriat din această zonă”, scriam anul trecut. „Pe lângă toate acestea, Nokian Tyres consideră că zona se va dezvolta, odată cu infrastructura locală, în anii următori, iar Oradea va crește ca hub economic, având și forță de muncă specializată în regiune”. În acest sens, la finele anului trecut, Nokian Tyres sublinia că vrea să angajeze circa 350 de persoane anul acesta. Conform celor spuse în timpul evenimentului de inaugurare, ținta va fi respectată, deși angajarea personalului reprezintă o provocare.
În iulie, prima anvelopă de test a fost produsă în Oradea, când s-a reconfirmat că forța de muncă va ajunge la 500 de angajați. De asemenea, când uzina va deveni operațională la cadență maximă, în 2026, ea va avea o capacitate anuală de producție de șase milioane de anvelope, cu potențial de creștere în viitor, iar suprafața totală construită este de aproximativ 100.000 metri pătrați.
Cum pot fi produse cauciucuri „verzi” în România
Primul cauciuc produs la fabrica cu emisii 0 din România
Din declarațiile culese în primăvara anului trecut, ne-a atras atenția faptul că România este atractivă și pentru că reprezintă o sursă de energie ecologică. Nokian Tyres își obține o bună parte din energia electrică necesară fabricii din surse interne.
„Din fericire, aici, în România, există multă energie hidroelectrică, dar și alte surse regenerabile”, a explicat Teppo Huovila, VP Quality and Sustainability Nokian Tires. Oficialul nu a vrut să dea numele partenerilor, dar singurul producător la nivel industrial de energie electrică din surse hidro este Hidroelectrica. „Avem negocieri, pe care aproape le-am finalizat, pentru energia electrică, pentru o înțelegere pe termen lung”, a adăugat Susanna Tusa, Director General, VP Nokian Tyres Romania Operations și lider al proiectului fabricii din România.
La fața locului, în jurul uzinei, nu există prea multe panouri fotovoltaice, dar ne așteptăm ca acestea să împânzească terenul din jurul halelor de producție în perioada următoare. De asemenea, pe lângă obținerea energiei brute, este importantă și reciclarea cauciucurilor. Asta pentru că, până acum, fabrica a produs doar anvelope de test, care nu pot fi puse în vânzare și care vor ajunge, după ce au trecut prin diverse procese de verificare, la gunoi.
„Le reciclăm și ținta noastră este să reciclăm totul”, a spus Tusa, referindu-se la anvelopele de test produse la Oradea pentru a calibra echipamentul și pentru a obține certificările necesare de la autorități. Totuși, reciclarea unui cauciuc este dificilă, fiind greu să extragi și să refolosești materia primă. În plus, în industrie, cel mai adesea se folosește metoda arderii anvelopelor uzate, în Europa procentul fiind de aproximativ 50%. Această metodă, poluantă, este folosită pentru că alimentează furnalele de ciment.
Cât de scumpe vor fi cauciucurile „verzi” făcute la Oradea
Aparatura de ultimă generație din uzina eco-friendly de lângă Oradea
Când vorbim de tehnologii noi și metode inovative de producție, vorbim, fără doar și poate, și de un preț mai mare. De aceea, de pildă, un automobil electric rămâne în continuare mai scump decât o alternativă comparabilă cu motor termic. În Europa, cel puțin, această diferență este de peste 50%. În plus, un EV este cam cu 10-12% mai scump de asigurat, iar asta pentru că o electrică se strică mai rar, dar pagubele sau defecțiunile sunt mai scump de reparat.
Revenind la cauciucuri, ne așteptam ca o anvelopă produsă fără emisii de CO2 să fie mai scumpă decât una făcută într-o fabrică poluantă. În practică, însă, oficialii Nokian Tyres au explicat Wall-Street.ro că diferențele de preț nu ar trebui să fie prea mari pentru clientul final. Totuși, finlandezii nu au oferit cifre.
Teppo Huovila. Sursă foto: Nokian Tyres
„Ar putea să existe [o diferență de preț],” a spus Huovila. „Costul energiei ar putea să facă diferența”, a adăugat acesta, spunând că tocmai de aceea a fost aleasă România, chiar dacă costul energiei nu este, în fapt, chiar atât de ieftin - dacă ne raportăm la prețurile din Europa. „Am făcut niște calcule, avem niște numere, dar nu le-am publicat”, a adăugat Tusa.
Oficialii finlandezi susțin că direcția sustenabilă aleasă de Nokian Tyres va reprezenta un argument de achiziție pentru clienți, ca și calitatea produselor. „Vrem să ne diferențiem pe teme de [emisii de CO2] și sperăm că asta ne va ajuta și în competiția [cu rivalii din China], dar evident că trebuie să fim competitivi, deoarece și piața este foarte competitivă”, a subliniat cea care conduce proiectul fabricii de lângă Oradea.
Cum își încurajează Nokian Tyres pe furnizorii săi să fie mai sustenabili
De aici ies pneurile produse fără emisii de dioxid de carbon
„Când vorbim de emisii zero de CO2, ne referim exclusiv la fabrica noastră de la Oradea”, a transmis Huovila. „Concret, asta înseamnă că toată energia folosită aici, dar cumpărată de la diverși furnizori, pe lângă toată energia produsă aici, este cu emisii zero de CO2”. Totuși VP-ul pe calitate și sustenabilitate a explicat că situația furnizorilor de materie primă și alte componente este mai complexă.
„Avem furnizori în toată lumea și lucrăm cu ei intensiv, din dorința de a îi motiva să își reducă emisiile,” a spus Huovila. „Acum 3-4 ani, când am intrat într-o inițiativă de reducere a emisiilor poluante, am realizat că mulți dintre furnizorii noștri nici nu știau ce emisii au și nu și le măsurau”, a adăugat oficialul. „Încă este un proces de termen lung, dar începem să impunem limite pe emisii de la furnizorii noștri, căci planul nostru pe termen lung este clar: până în 2050, vrem ca întreg lanțul nostru de furnizare să fie net-zero din punctul de vedere al emisiilor. Credem că, până atunci, este posibil”.
Acest proces este susținut la nivel european, prin reglementările EUDR (European Deforestation Regulation - Reglementările cu privire la Tăierea Pădurilor la nivel European) care impune companiilor mari să comercializeze un procent tot mai mic de produse obținute cu materii prime obținute prin tăierea pădurilor. Noua legislație va intra în vigoare în decembrie 2024. „Din decembrie, vom putea folosi doar cauciuc natural care respectă regulile EUDR cu privire la proveniența sa”, a spus Huovila.