În România, mașinile pur electrice au o cotă de piață de sub 5%, iar numărul lor continuă să crească, deși cererea pentru EV-uri nu este la nivelul de anul trecut. Cum tot mai multe EV-uri se află pe șosele, tot mai multe sunt implicate și în incidente rutiere. Studiile din America de Nord și din Europa arată, însă, că electricele sunt lovite mai rar, dar că reparațiile sunt mult mai scumpe decât la modele comparabile cu motoare tradiționale, conform CarScoops.
În ciuda scăderii relativ abrupte a vânzărilor pentru mașinile pe baterii, a căror cotă de piață pe sectorul de mașini noi nu a sărit de 4,9% în luna iulie, în România circulă peste 45.000 de EV-uri la momentul actual. La nivel global, sunt înmatriculate peste 40 de milioane de EV-uri și numărul crește constant. Doar anul trecut și doar pe piața din Statele Unite au fost cumpărate mai bine de un milion de mașini electrice.
Astfel, au început să apară studii cu privire la frecvența incidentelor rutiere în care sunt implicate mașini pe baterii, dar și valoarea reparațiilor în cazul mașinilor care nu sunt declarate daună totală. Primele concluzii ar putea să îi pună în gardă pe posesorii de electrice. Știm deja că EV-urile se depreciază mai repede decât modele comparabile cu ICE, dar și că unele mașini „verzi” sunt mai puțin fiabile decât niște benzinare tradiționale.
Noua veste proastă, cunoscută deja de posesorii de EV-uri pățiți, este că va trebui să scoți mai mulți bani din buzunar pentru a repara o electrică decât dacă te-ai fi aflat la volanul unei mașini cu motor termic la momentul producerii unui accident. Conform unui studiu Mitchell realizat în Statele Unite și Canada, numărul cererilor de daune la firmele de asigurări pentru incidente în care au fost implicate EV-uri au crescut cu 2,5% în Statele Unite, respectiv cu 3,95% în Canada în al doilea trimestru al anului 2024.
Comparație a variației reparațiilor pentru BEV, hibride și PHEV, în SUA și Canada. Sursă: analiză Mitchell
În medie, Mitchell transmite că valoarea medie a pagubelor pentru o mașină electrică în această perioadă a fost de 5.753 de dolari în SUA, respectiv de 5.534 dolari canadieni în Canada. Prin comparație, modele similare cu motoare clasice au înregistrat pagube medii în jurul a 4.806 dolari în Statele Unite și 4.958 de dolari în Canada. În procente, asta se traduce într-un cost de reparație cu 20% mai mare pentru EV-uri în Statele Unite și cu 31% mai mare în Canada.
Cel mai adesea, mașinile Tesla Model Y și Tesla Model 3 au fost implicate în accidente, ceea ce nu reprezintă o surpriză având în vedere că acestea sunt două dintre cele mai populare EV-uri din lume. În 2023, Tesla Model Y a fost cel mai bine vândut automobil (indiferent de tipul de propulsie) din lume, dar și din Europa.
Un detaliu interesant este că, per total, hibridele clasice (sau mild-hybrid) costă cam la fel de mult să fie reparate ca o mașină cu ICE. Modelele cu tehnologie PHEV, însă, vin cu un cost al reparațiilor mai mare în medie și cu aproape 13%, peste Ocean. Totuși, procentul de mașini declarate daună totală este similar între BEV și ICE (undeva peste 9% pe piețele menționate), deoarece complexitatea tuturor mașinilor noi a crescut.
Trebuie spus, însă, că EV-urile au o structură aparent mai solidă. Din datele analizate, doar 5,21% au avut probleme la șasiu, față de peste 8% din modelele ICE.
Care este situația accidentelor cu mașini electrice în Europa
În Europa, situația este comparabilă cu cea din Statele Unite și Canada. Mașinile electrice, care sunt mai puține pe șosele și care, măcar parțial, sunt conduse diferit decât modelele cu motoare termice, sunt implicate mai rar în accidente. Cu toate acestea, la fel ca peste Ocean, costul reparațiilor este mai mare. Fleet Europe a consultat datele strânse de Asociația Germană a Asiguratorilor (GDV) și a subliniat niște concluzii interesante.
Concret, după ce au fost comparate 37 de EV-uri cu modele similare pe benzină/diesel, s-a ajuns la concluzia că EV-urile sunt responsabile pentru producerea cu circa 5-10% mai puține accidente. De asemenea, în medie, EV-urile au o frecvență a incidentelor (din punctul de vedere al cererilor de daune deschise la companiile de asigurări) mai mică față de modelele cu ICE cu 20%.
Motivul ar putea fi că mașinile electrice sunt conduse cu viteze mai mici, pentru a extinde autonomia, dar și pentru că multe EV-uri sunt parcate pe timpul nopții, pentru a se reîncărca. De asemenea, Anja Käfer-Rohrbach, vicepreședinte al GDV, a explicat că daunele sunt mai mari pentru o mașină lovită de o mașină pe baterii, decât în situația în care o mașină tradițională lovește un EV, deoarece electricele sunt mai grele.
Costul reparației daunelor, în funcție de tipul de propulsie, în SUA și Canada. Sursă: analiză Mitchell
O altă similitudine între America de Nord și Europa este că, în medie, reparațiile la un EV lovit costă mai mult cu 30-35% față de pagubele la o mașină cu motor cu piston. Käfer-Rohrbach este de părere că există patru motive pentru costurile mai mari asociate reparației electricelor.
În primul rând, schimbarea bateriilor sau segmentelor de baterie este o procedură scumpă și de durată, iar adesea este greu de decelat dacă doar anumite celule ale unei baterii sunt avariate. De aceea se recurge, de obicei, la schimbarea întregului battery pack. „De asemenea, unii producători vor schimba bateria chiar dacă avariile nu au legătură cu bateria, ci din alte considerente cum ar fi declanșarea airbag-urilor”, a explicat vicepreședintele GDV.
„De aceea, bateriile sunt schimbate uneori prea repede. Cum manopera și prețul bateriilor rămâne ridicat în cazul majorității EV-urilor, se poate întâmpla ca prețul unei reparații să depășească prețul de revânzare al mașinii, de unde declararea de daună totală chiar și în cazul unei electrice relativ noi”, a spus aceasta. Cum procesul de reparație al unui EV diferă - uneori implicând și izolarea mașinii până ce se garantează eliminarea riscului de incendiu - de cel al unei mașini tradiționale, timpul de reparație pentru o electrică este mai mare.
În medie, un EV se repară într-un timp cu 14% mai lung decât o mașină cu ICE. În plus, costurile pentru piesele de mașină electrică sunt mai mari chiar și cu 48%, atunci când pot fi comparate cu componentele OEM de pe mașini cu motoare termice. Asta înainte să intrăm în zona complicată a componentelor dedicate - adesea greu de găsit și cu timpi de comandă mari - sau a componentelor ce țin de sistemele moderne de șofat autonom (ADAS).