În timp ce marca Volkswagen se chinuie să supraviețuiască, întreg grupul VAG trece la rândul său prin vremuri grele. Conform celor mai recente cifre aferente trimestrului al treilea, marja operațională a gigantului german a scăzut la cel mai mic nivel de la pandemia de COVID-19. Totul se întâmplă în contextul închiderii iminente a mai multe fabrici în Germania, conducerea căutând metode să facă economiii de miliarde de euro, conform Automotive News.
Problemele celor de la Volkswagen continuă - atât la nivelul mărcii, dar și la nivelul întregului grup. Ieri, am scris despre grevele de avertisment demarate după ce s-a aflat că o decizie ar putea veni de închidere a trei uzine în interiorul Germaniei, nu două cum se credea anterior. Asta ar putea afecta viitorul în companie a zeci de mii de angajați, deși oficiali ai Volkswagen au negat în trecut că s-ar viza reducerea a 30.000 de posturi.
Acum, grupul a publicat datele financiare pentru trimestrul trei, iar marja operațională a ajuns la 2,86 miliarde, susținută pe venituri de 78,5 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, vorbim de o marjă de doar 3,6%, cea mai mică din ultimii patru ani și în scădere cu 42%. De asemenea, și veniturile au scăzut față de Q3 din 2023. Aceste rezultate slabe vin să susțină poziția conducerii că este nevoie de economii urgente. La finele lui 2023, Volkswagen și-a asumat un plan de restructurări prin care se doreau economii de 10 miliarde de euro. Mai recent, producătorul a anunțat că va mai trebui să economisească 4 miliarde de euro.
Pentru a atinge acele economii, Volkswgen a anunțat că va reduce salariile a 140.000 de angajați cu 10%, iar acest nivel salarial va fi înghețat vreme de cel puțin doi ani. În contrast, sindicatele lucrătorilor cer o creștere a salariilor cu 7% și păstrarea tuturor beneficiilor (inclusiv prevederea care ține de situațiile în care Volkswagen poate rezilia contractul unui angajat - prevedere pe care conducerea o vrea suspendată).
În primele nouă luni din 2024, marja operațională a mărcii Volkswagen a fost de doar 2%, conform CFO-ului Arno Antlitz (care ocupă și poziția de COO al Volkswagen). Anunțul cu privire la performanța proastă a Volkswagen a venit cu doar câteva ore înainte de o doua rundă de negocieri cu reprezentanții angajaților, în contextul în care valoarea acțiunilor producătorului a scăzut cu aproximativ 20% anul acesta. În indexul DAX, de referință în Germania, asta poziționează Volkswagen printre companiile cu cea mai slabă prestație pe bursă în 2024.
186.000 de locuri de muncă, prețul tranziției industriei auto germane către EV-uri
Nu doar Volkswagen tremură în contextul scăderii cererii și a problemelor de pe piețe cheie din Europa și Asia. Lipsa apetitului clienților pentru EV-uri reprezintă o altă dificultate pentru Volkswagen, dar și pentru mulți alți rivali din Germania, unde peste 100 de companii au organizat greve de avertisment săptămâna aceasta. Cea mai puternică economie din Europa este, practic, pe buza recesiunii, o situație alimentată de problemele din auto - cel mai mare contributor la PIB-ul Germaniei.
Așa cum știam deja, tranziția către o industrie auto ecologică și care produce doar EV-uri nu este ieftină, iar costul nu se măsoară doar în zeci de miliarde de dolari sau euro, ci și în oameni. În forță de lucru care trebuie să-și găsească de lucru în altă parte, adică. Cel puțin asta arată un nou studiu comandat de VDA (Asociația Industriei Auto Germane) care susține că doar ca urmare a tranziției se vor pierde 186.000 de locuri de muncă până în 2035, iar un sfert dintre aceste disponibilizări s-ar fi produs deja.
Vorbim despre 46.000 de job-uri care s-ar fi pierdut în perioada 2019-2023, conform celor de la Institutul Prognos care a realizat studiul. Aceștia spun că aceste eficientizări de personal s-ar fi realizat, în mare măsură, ca urmare a schimbării fluxurilor odată cu trecerea de la mașini cu motoare termice la electrice.
Conform VDA, Germania nu mai este un pol de producție competitiv la nivelul industriei auto globale, iar motivele sunt multiple: prețul mare al energiei, sistemul de taxe, dar și birocrația excesivă.