GALERIE FOTO | Primele imagini cu renașterea Jaguar. Cum va arăta noul model

Sursǎ foto: Jaguar

Gallery Vezi Galeria (11)

GALERIE FOTO | Primele imagini cu renașterea Jaguar. Cum va arăta noul model

Cuprins Articol:

Jaguar se pregătește să intre într-o nouă eră, una 100% electrică. Pentru asta, constructorul britanic a pensionat aproape peste noapte toată gama sa actuală de modele, iar primul concept care prefațează noua gamă va fi prezentat la începutul lui decembrie. Până atunci, însă, Jaguar a trecut printr-un proces de rebranding criticat aspru pe internet.

Jaguar a publicat noi imagini menite să suscite interesul iubitorilor de automobile și potențialilor clienți în noul concept ce va fi prezentat pe 2 decembrie. Mașina, probabil o berlină, ar oferi cel puțin unele indicii cu privire la noua direcție de design a mărcii deținute de indienii de la Tata. Ca parte a Jaguar Land Rover, marca Jaguar este „fratele capricios”, cu vânzări net inferioare producătorului de SUV-uri alături de care formează o alianță.

La începutul lunii, Jaguar a anunțat că nu va mai comercializa mașini noi în Marea Britanie anul viitor. Practic, în efortul de a trece într-o nouă eră, Jaguar a decis că este mai bine să nu mai vândă nici un model din „garda veche” chiar pe piața locală. Este ca și cum Dacia, din dorința de a trece la mașini electrice, ar anunța că niciun român nu va mai putea achiziționa, vreme de mai bine de un an, o Dacie de pe piața internă.

Știm încă de la începutul anului de planurile de reorganizare de la Jaguar, dar această decizie nu poate fi considerată altfel decât scandaloasă. Iar asta până să ajungem să discutăm despre campania de rebranding ce a luat pe nepregătite tot internetul. Sub sloganul „Copy nothing”, instant ironizat de un brand de modă, Jaguar a aruncat la coș vechiul logo și logotype, dar și vechiul font de branding și alte semnalmente cunoscute ale mărcii cu o istorie de un secol.

Cum va arăta noul concept Jaguar

Capotă lungă și coadă scurtă. Este acesta un nou Dodge, un nou Chrysler sau un Jaguar? Sursă foto: Jaguar

În urmă cu doar câteva zile, Jaguar a publicat primele imagini „spion” cu o berlină camuflată, cel mai probabil primul model din noua epocă. Mașina, cu proporții inedite ce aduc aminte de Chrysler 300C, va avea propulsie electrică și nu are nicio legătură cu vechiul XJ electric. Mă refer la acel model pe care Jaguar l-a dezvoltat pe o platformă nouă, l-a adus la faza de prototip funcțional, dar la puțin timp înainte de lansare (!) a decis anularea întregului program de dezvoltare. Ca o coincidență a sorții, primele imagini cu acel XJ au apărut pe internet săptămâna aceasta.

Înainte de a-l anula, Jaguar și-a asigurat o „marjă” generoasă dde pierderi, în contextul în care dezvoltarea noii platforme modulare ce găzduia și XJ-ul pe baterii ar fi costat 634 de milioane de dolari. La acel moment, în 2021, JLR a lansat și planul Reimagine prin care promitea că, până în 2030, fiecare model din gama ambelor mărci va avea o versiune 100% electrică.

Tot în 2021, Jaguar a confirmat că nu va mai avea mașini cu motoare termice în ofertă începând din 2025, deși noi, în România, am mai putea comanda și acum un Jaguar benzinar. Legat de XJ, într-un comunicat, Jaguar a transmis acum trei ani că „modelul nu corespunde cu viziunea noastră despre cum trebuie să fie reimaginat brandul”. De asemenea, aflam încă de la acel moment că noua gamă Jaguar va fi „mult mai condensată”, iar informațiile din ultimele luni sugerează că vor fi doar trei EV-uri în ofertă, toate plasate mult mai aproape de mărci ca Porsche sau Bentley, nu BMW sau Audi ca până acum.

Legat de noul concept, Jaguar a publicat doar trei imagini nesugestive. Singura care prezintă exteriorul dezvăluie posteriorul mașinii, unul lipsit de globuri optice spate. De asemenea, conceptul nu are o lunetă, iar zona centrală a spatelui este umplută cu deschideri orizontale. Am încercat să-mi storc creierul pentru a găsi o mașină care arată similar privită din spate, iar singura idee care mi-a venit este că seamănă cu un concept Audi prezentat în 2000, vechiul Projekt Rosemeyer. Trebuie spus, însă, că Audi se inspirase dintr-un monopost interbelic, iar creația sa era mult mai rotunjită.

Audi Rosemeyer și noul concept Jaguar. Colaj: Wall-Street, foto via Audi, Jaguar

Vorbind despre noua direcție de design, Rawdon Glover, Managing Director, Jaguar, a declarat că noul model va fi „exuberant”, cu o prezență pe șosea imposibil de ratat. Jaguar a ales această direcție, cum spuneam, din dorința de a se repoziționa ca marcă de lux, ieșind din sectorul premium. Să nu uităm că, în trecut, Jaguar împărțea platforme cu mașini „de oameni simpli” ca Ford Mondeo. Ei bine, odată cu tranziția la EV, „The Leaping Cat” joacă în altă ligă - adică în liga prețurilor ce sar de 120.000 de euro, de la circa 65.000 de euro prețul mediu al unui Jaguar în 2023.

Jaguar sau JaGUar? Ce s-a întâmplat cu rebranding-ul mărcii

Emblematica felină a Jaguar a supraviețuit, întrucâtva. Sursă foto: Jaguar

Lăsând la o parte direcția de design radicală aleasă de Jaguar, mult mai hulită a fost decizia companiei de a își schimba complet imaginea peste noapte. Dacia, constructorul nostru național, și-a schimbat de asemenea sigla și alte elemente vizuale la toate modelele din gamă într-un timp foarte scurt, dar această schimbare de macaz a părut a fi mult mai naturală, în linie cu valorile pe care Dacia deja le sugera, dacă nu le arăta în practică.

Iată doar unele dintre reacțiile celor din online:

  • „Au ucis o legendă britanică”
  • „Este un caz de vandalism cultural”
  • „Ce va vinde acest brand? Nu pare că mașini”

Oficial, noua identitate se bazează pe trei piloni: exuberanță, curaj și puterea de a convinge. Noul logo, prezentat pe 19 octombrie, combină litere mici și litere mari într-o „celebrare a modernității” prin utilizarea unor „forme geometrice, simetrice și simple”. Noua campanie s-a lansat printr-un video titrat „Copy Nothing” (Nu copia nimic), în care apar o serie de actori îmbrăcați colorat, parcă scoși dintr-o prezentare de modă.

În video nu apare niciun automobil, nici din trecutul și nici din viitorul mărcii. De asemenea, în media sociale, Jaguar a eliminat din feed-uri toate imaginile din trecut, încercând să plece de la zero. Evident, când ești o marcă ce-și trage seva din industria auto interbelică, e greu să „pleci de la zero”, mai ales că vorbim de un constructor care a produs unele dintre cele mai cunoscute modele sport din istorie, de la XK120 și XK150 (ambele care, la vremea lor, erau cele mai rapide mașini de serie din lume) și până la E-Type, XJS și XK.

Iar asta fără să mai vorbim de toate berlinele legendare Jaguar (inclusiv Mk.2-ul care, cu motorul de 3,8 litri, era cea mai rapidă berlină sport a aniilor '50-'60) sau motoarele fantastice de sub capotele acestora. E clar, Sir William Lyons ar ofta privind direcția în care se îndreaptă Jaguar astăzi. Mai ales dacă te gândești că Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin și Porsche, toți potențiali viitori rivali ai Jaguar, își prețuiesc istoria, se inspiră și o utilizează în produsele lor, nu o șterg cu buretele și nu o uită.

Un alt logo nou prezentat de Jaguar este acest JR. Ce este JR? JaguaR? Sursă foto: Jaguar

Printre cei care au criticat Jaguar s-a numărat și CEO-ul Tesla, Elon Musk, care a întrebat retoric într-o postare pe X.com dacă „voi vindeți mașini?”, în timp ce alți internauți au găsit de cuvință să facă paralele cu brand-uri de fashion ca United Colors of Benetton (cândva implicat în motorsport) sau cu un „brand ieftin de apă de colonie”. În fața valului de critci, Jaguar a răspuns pe social media fără să facă un pas în spate, confirmând că noul concept Jaguar va fi lansat în timpul Săptămânii Artei de la Miami. Evenimentul, sponsorizat de Jaguar, va include expoziții speciale care probabil vor prezenta opere inspirate din noua direcție de expresie a Jaguar, una care se inspiră mult din artă.

Totuși, nu trebuie să ne ascundem după deget: decizia Jaguar este curajoasă și a provocat efecte: dacă în urmă cu două săptămâni, Jaguar nu era pe buzele nimănui, acum, toți discută, în toată presa internațională, despre Jaguar. Da, poate că acest „buzz” nu se va traduce în vânzări, începând cu 2026, dar măcar lumea nu va uita atât de ușor această schimbare de direcție a mărcii. Acest lucru a fost observat și de experți din marketing, deși unii spun că mișcarea este prea radicală, prea alienantă și că nu va produce rezultate în showroom. Ca un detaliu, cel mai bun an pentru Jaguar a fost 2018, când producătorul a vândut aproape 19.000 de mașini la nivel mondial. Peste mai bine de un an, cu modele cu prețuri duble, e greu de crezut că va fi atinsă și borna de 5.000 de unități...

Personalizate pentru tine