Situația economică din România, dar și incertitudinea din ultima perioadă pare că au dus la o scădere pe toată linia a vânzărilor de mașini noi. Nici măcar Dacia nu a fost imun la acest trend, vânzările celui mai vechi producător local de automobile fiind mai mici cu peste 18% față de noiembrie 2023, arată cifrele strânse de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
În contextul înjumătățirii subvențiilor oferite de Administrația Fondului de Mediu (AFM) prin programul Rabla Plus, comerțul cu mașini electrice este pe derdeluș în țara noastră. Ritmul de descreștere a vânzărilor pare că se accelerează, urmărind cifrele de luna trecută, când s-au vândut cu 59% mai puține mașini electrice decât în noiembrie 2023.
Dacia, scădere de 18% față de anul trecut
În noiembrie, Dacia a vândut 2.825 de mașini, mai puțin cu 18,3% față de luna similară a anului anterior. De asemenea, dacă analizăm perioada ianuarie - noiembrie, scăderea pentru constructorul de buget din Grupul Renault este de șase procente. Vorbim de un volum total în primele 11 luni ale anului de 39.977 de bucăți.
În ciuda acestei situații, Dacia domină în continuare topul celor mai populare modele. Dacia Logan este cel mai popular model în noiembrie cu 1.046 de mașini vândute, adică 37% din toate mașinile Dacia comercializate luna anterioară. Pe poziția secundă se află Dacia Duster cu 745 de unități (din generația a treia), podiumul fiind completat de Dacia Sandero (501 unități). Dacia Logan a înregistrat o creștere a cererii cu 2,4% year-on-year, respectiv o creștere de 5,3% pe primele 11 luni față de aceeași perioadă din 2023.
Pentru Duster, creșterea a fost de 2,6% față de noiembrie 2023, respectiv un salt masiv de 31% pe primele 11 luni. Sandero, însă, este în cădere liberă: o reducere a cererii cu cu 45,6% în noiembrie 2024 față de noiembrie 2023, respectiv -20,5% pentru primele 11 luni de zile. Dacia Jogger, în schimb, a crescut impresionant în noiembrie (+63,5%), dar pe primele 11 luni se observă o scădere cu 12,5%.
Toyota, a doua cea mai populară marcă din România
Constructorul japonez Toyota, unul dintre cei mai mari din lume, continuă să crească și în preferințele românilor. În noiembrie, Toyota a fost „best of the rest” în spatele Dacia cu 888 de mașini vândute, mai mult cu 0,9% față de noiembrie 2023. Pe primele 11 luni, Toyota a vândut 11.821 de mașini, cu 22,9% mai mult decât în 2023. Totuși, rămâne improbabil ca Dacia să fie detronată de pe prima poziție prea curând în condițiile în care vânzările totale Toyota pe primele 11 luni au fost la 30% din vânzările Dacia.
Pe locul al treilea în topul mărcilor pe luna anterioară s-a aflat Volkswagen (812 mașini, o creștere cu 28,5%), dar germanii au vândut cu aproape 2% mai puține mașini în perioada ianuarie - noiembrie (8.840 de unități). Hyundai și Skoda au completat topul primilor cinci pe noiembrie. Ambele mărci au vândut peste 9.000 de mașini în total, deci în fața Volkswagen într-un top pe primele 11 luni.
La capitolul modele, singurul vehicul non-Dacia care a intrat în top 5, pe fondul scăderii popularității Daciei Spring, a fost Hyundai Tucson. Acesta și-a găsit 349 de clienți în noiembrie 2024 (-7,7%), respectiv 3.402 modele în primele 11 luni ale anului (o creștere cu 25,8%).
Piața de mașini noi din România, în scădere, dar piața e inundată de vehicule rulate
În noiembrie, s-au vândut în total 10.114 mașini, cu 8,2% mai puțin în comparație cu noiembrie 2023. De asemenea, față de octombrie 2024, vânzările au scăzut în noiembrie cu 12,8 procente. Totuși, pentru perioada ianuarie - noiembrie, vânzările s-au majorat cu 2,6%. Pe segmente, luna trecută au fost înregistrate scăderi pe toate segmentele mai puțin pe clasa E (+94,7%), respecit pe segmentul SUV (+0,7%).
Segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 50.6% în creștere cu +0.7%, urmat de Clasa C cu o cotă de 29.8%, în scădere cu -0.4% și Clasa B cu o cotă de 13.1%, în scădere cu -24.3% față de cota deținută în luna noiembrie a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna noiembrie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează o scădere de -5.4% față de perioada similară din 2023, ajungând, astfel, la o pondere de 62.5%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, acestea înregistrează o scădere de -28% și dețin o cotă de 9.5% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în a XI-a lună a anului 2024, o cotă de piață de 28%, care depășește cu 18.5 p.p. cota deținută de motoarele diesel (n.r: categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 4.9% din piață, în luna noiembrie a anului 2024, față de noiembrie 2023, când reprezentau 10.9%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5.7%, față de noiembrie 2023, când reprezentau 4.1%. În ciuda scăderii, Dacia Spring rămâne pe primul loc în topul EV-urilor (2.431 mașini vândute în 2024, în scădere cu 61,8% year-on-year). În topul mărcilor electrice, după Dacia se găsește Tesla (scădere de aproape 20%), respectiv Hyundai și Volkswagen.