Constructorul japonez Nissan trece printr-o perioadă deosebit de dificilă. Ca urmare a vânzărilor în scădere, estimările cu privire la profitul operațional au fost scăzute cu 70% pentru 2024, iar 9.000 de oameni vor fi trimiși acasă. Pentru a se salva, constructorul caută parteneri dornici să investească, dar vizează și o reducere a producției globale cu 20% pentru a reduce cheltuielile. Mai recent, s-au confirmat și negocierile pentru o fuziune între Nissan și rivalii de la Honda, dar sunt și alți jucători interesați de constructorul aflat în prezent în alianță cu Renault, conform Reuters și Bloomberg.
La începutul lunii noiembrie, CEO-ul Nissan, Makoto Uchida, recunoștea că producătorul trece printr-o perioadă „extrem de dificilă”, provocată de reducerea masivă a vânzărilor pe mai multe piețe esențiale, inclusiv cea americană. La un deceniu de la fuga fostului CEO Carlos Ghosn, Nissan a tot încercat să se desprindă de partenerii de la Renault, cumpărând înapoi acțiuni deținute de francezi în timp ce caută și noi parteneri pentru supraviețuire.
După realinierea alianței Renault - Nissan - Mitsubishi, cei doi parteneri vechi, respectiv Renault și Nissan, mai dețin cote de doar 15% din fiecare, iar asta a permis intrarea în scenă a noi actori care-și doresc să profite de pe urma unei potențiale redresare a Nissan. Concret, luna trecută, la scurt timp după anunțul cu privire la valul de concedieri, am scris despre faptul că un fond de investiții a cumpărat 2,5% din constructorul nipon.
Mutarea a dus la o creștere a valorii acțiunilor Nissan, deși respectivul fond este adesea asimilat cu tendința de a pompa bani doar în companii aflate în derivă, pentru a avea apoi un cuvânt de spus la redresare. Săptămâna aceasta, Honda și Nissan au confirmat că s-au așezat la masa dialogului, iar subiectul este o posibilă fuziune sau o colaborare foarte strânsă. Totuși, implicat în negocieri ar fi și gigantul Foxconn, producătorul telefoanelor iPhone pentru americanii de la Apple.
Ce înseamnă discuțiile dintre Honda și Nissan pentru viitorul celor doi constructori
Honda, aproape de un parteneriat cu Nissan. Sursă foto: Richard OD / Shutterstock.com
Astăzi, după ce Nissan și Honda au anunțat că sunt în negocieri, acțiunile Nissan au crescut cu 24%, un record. Dacă cele două companii ar ajunge la un acord prin care Honda ar asimila Nissan, noul concern ar deveni al treilea cel mai mare din industria auto ca vânzări anuale. Doar Toyota și Grupul VAG sunt mai mari, după datele din 2023.
Shinji Aoyama, vice-președintele executiv al Honda, a declarat că producătorul ia în calcul mai multe căi prin care să colaboreze mult mai strâns cu Nissan. O cale ar fi crearea unui nou holding sub umbrela căruia cele două companii pot funcționa împreună. O altă opțiune ar fi o preluare de capital, Honda devenind astfel acționar majoritar la Nissan.
Luate la pachet cu Mitsubishi, Honda și Nissan ar forma un grup evaluat la 57 de miliarde de dolari ca valoare de piață. Conform datelor Bloomberg, cel mai valoros producător auto din lume este Tesla (capitalizare de piață de 1,4 trilioane de dolari), în timp ce Toyota este pe locul doi cu 276 miliarde de dolari, iar BYD completează podiumul. Grupul chinez este evaluat la 105 miliarde de dolari, iar Ferrari se află pe locul patru, cu o valoare cu peste 20 de miliarde de dolari mai mare decât a General Motors.
Conform TBS, un anunț formal cu privire la un parteneriat extins între Honda și Nissan ar putea veni chiar pe 23 decembrie, când cei de la Nikkei transmit că s-ar putea oficializa constituirea unui holding cu participare comună. În cazul în care această situație se concretizează, industria auto niponă ar deveni bicefală. Pe de-o parte ar fi grupul Nissan-Honda-Mitsubishi, iar de cealaltă parte ar fi companiile controlate de Toyota.
Pentru Honda și Nissan, un parteneriat ar fi benefic deoarece constructorii ar putea să împartă costuri de R&D și producție a noilor modele electrice și hibride, în contextul avansului sincopat a electrificării la nivel mondial. Dacă pe anumite piețe asiatice precum cea din China, EV-urile devin tot mai populare, sunt multe piețe vestice unde mașinile pe baterii pare că au atins o etapă de platou. Totuși, trebuie spus că fix în China au pierderi și Nissan, dar și Honda, iar o realiniere a modelului de business ar putea să-i ajute.
Cum încearcă Foxconn să preia frâiele la Nissan
Foxconn este una dintre cele mai mari companii din segmentul electronicelor. Sursă foto: AlmondYue / Shutterstock.com
Gigantul taiwanez Hon Hai Precision Industry, cunoscut nouă sub denumirea comercială de Foxconn, ar fi încercat să devină acționarul majoritar la Nissan, detronând Renault. În prezent, nu este clar dacă Nissan a refuzat orice colaborare cu Foxconn, pe fondul negocierilor în derulare cu Honda despre care am vorbit, sau dacă se duc tratative pe mai multe fronturi. Cert este că, dacă nu găsește un investitor, Nissan mai are „cam 12 - 14 luni” până se scufundă.
Nikkei a relatat că interesul arătat de cei de la Foxconn ar fi accelerat dorința celor de la Nissan de a ajunge la o înțelegere cu Honda, de unde putem presupune că oferta grupului din Taiwan a fost respinsă. Această situație, anume cea a preluărilor în forță, s-a repetat de mai multe ori pe piața niponă, în diverse domenii. Spre exemplu, Seven & i Holdings, unul dintre cele mai mari nume de pe piața bunurilor de consum, ar putea să fie preluat de colosul canadian Couche-Tard.
Pentru a evita o preluare, familia din spatele companiei a strâns în jurul său un consorțiu de investitori care vor să delisteze Seven & i Holdings. În mod similar, se pare că Nissan vrea să evite o preluare de către Foxconn și se aruncă în brațele Honda. Ceea ce este interesant este că totul se desfășoară cu acceptul Renault.
Cum vede Renault situația de la Nissan și implicarea iminentă a Honda
Renault este, în acest moment, cel mai mare acționar al Nissan cu o cotă de 36% din companie. Procesul de vânzare al acțiunilor se dovedește a fi lent, căci nu s-a ajuns la împărțirea de 15% - 15% între cele două companii nici la aproape doi ani de când s-a anunțat reformarea alianței Renault - Nissan.
Deși este de acord în principiu cu o colaborare între Nissan și Honda, Renault ar putea pune condiții, conform surselor Bloomberg. Producătorul francez vrea să vadă un reviriment al Nissan, dar fără a-și risca propria piele în acest proces costisitor. De aceea, Renault nu vrea să investească banii săi în Nissan și este de acord să vândă în continuare acțiuni, dar rămâne în prezent în postura de a putea decide posibila fuziune dintre cele două mărci japoneze.
În urmă cu câteva luni, Jean-Dominique Senard, președintele Renault și al Alianței (numele oficial al alianței Renault - Nissan - Mitsubishi), a declarat că Renault ar fi deschis la implicarea unor noi jucători care ar putea consolida alianța. Indiferent de deznodământ și de numele celui sau celor care vor fi salvatorii Nissan, o revenire a companiei va umple buzunarele Renault, în condițiile în care creșterea valorii acțiunilor se va vedea pentru acționarul majoritar al mărcii nipone.
Cum ar arăta o posibilă fuziune Honda - Nissan pe cifre
Anul trecut, Honda și Nissan au vândut fiecare peste 3 milioane de vehicule la nivel mondial. În cazul Honda, constructorul cu vânzări mai bune, cifra exactă este de 3,98 milioane de unități, în timp ce datele preliminare poziționează Nissan undeva pe la 3,37 milioane de bucăți. Astfel, vânzările celor doi constructori sar de 7,35 milioane de unități, mai mult decât cele 7,31 milioane de unități raportate de grupul coreean Hyundai - Kia.
La capitolul producție, tot Honda stă mai bine: 4,19 milioane de mașini produse anul trecut, față de 3,44 milioane de vehicule în dreptul Nissan. Evident, producția este ajustată și în raport cu prognozele de vânzări. O altă statistică la care Honda este superioară este când vine vorba de numărul de angajați. Honda are peste 194.000 de persoane pe ștatele sale de plată, în timp ce Nissan are peste 133.000 de angajați la nivel mondial, conform datelor de la finele lui martie (adică anterioare disponibilizărilor).
Ca și capitalizare pe piață, Honda este net superioară cu o valoare de 44 de miliarde de dolari, față de doar 10 miliarde de dolari ai Nissan. În contextul unei fuziuni, afacerea ar fi mai mare decât cea din 2021 care a dus la crearea grupului Stellantis. La acea vreme, fuziunea dintre PSA (Peugeot - Citroen) și FCA (Fiat - Chrysler) era evaluată la 52 de miliarde de dolari.