Carlos Ghosn, fostul șef al Alianței Renault - Nissan, a vorbit despre noua fuziune dintre Honda și Nissan care va duce la crearea celui de-al treilea cel mai mare producător auto din lume. Executivul, care a fugit din Japonia la finele lui 2019 pentru a evita o condamnare la pușcărie pentru infracțiuni economice, este de părere că fuziunea nu va avea succes, iar întreg planul pare a fi mai degrabă o „mișcare disperată” orchestrată din umbră de un minister important din Țara Soarelui Răsare.
Știrea acestei săptămâni în industria auto este, fără doar și poate, că Nissan și Honda, doi dintre cei mai mari producători auto niponi, vor fuziona sub același holding. Mai mult decât atât, celor două companii li s-ar putea alătura și Mitsubishi, care făcea la rândul său parte din vechea „Alianță”, adică pactul de colaborare tripartit Renault - Nissan - Mitsubishi.
Acum, pare că această legătură, făurită încă de la finele aniilor '90 (printre alții) și de Carlos Ghosn nu mai există. Renault încă mai deține, după cum explicam într-un material recent, pachetul majoritar dde acțiuni la Nissan. Francezii controlează 36% din compania niponă, deși conform unei înțelegeri din 2023 de reașezare a fundației „Alianței”, cei doi parteneri trebuiau să mai dețină cote de cel mult 15%.
Astfel, fuziunea dintre Honda și Nissan, care se va finaliza prin listarea holding-ului comun pe bursă în vara anului 2026, negocierile încheindu-se cel mai probabil în iunie anul viitor, ar putea fi „arbitrată” de Renault. În opinia lui Carlos Ghosn, care este căutat de justiția franceză, nu doar de cea niponă, noua colaborare nu poate funcționa, deși ea nu este lipsită de logică în contextul actual dificil pentru ambii constructori. Ghosn locuiește, după evadarea sa spectaculoasă, în Liban, de unde nu poate fi extrădată.
Ghosn: Fuziunea nu poate avea succes, e o mișcare disperată
Honda este văzută ca salvatorul Nissan, deși nu vrea să joace acest rol. Sursă foto: Richard OD / Shutterstock.com
Într-o intervenție la Bloomberg, Ghosn a arătat că cele două companii nu au îndeajuns de multe sinergii pentru a putea fuziona. Omul de afaceri avertizase încă din vară, când Honda și Nissan au oficializat un parteneriat prin care să dezvolte la comun vehicule electrice, că Honda ar putea să încerce să-și „înghită” partenerii mai mici, inclusiv pe Nissan.
„Nu cred că fuziunea este o decizie pragmatică, ci o mișcare disperată, deoarece sinergiile dintre cei doi producători sunt greu de găsit. Ambele activează pe aceleași piețe, oferă modele similare și au o imagine de brand similară,” a spus Ghosn. „Într-un fel, pare a fi o mutare făcută în speranța că astfel se va putea securiza viitorul Nissan. Am înțeles că cei de la Honda nu au fost prea încântați de această fuziune, dar în Japonia trebuie să dai piept Ministerului Economiei, Comerțului și Industriilor (METI), iar ministerul a avut probabil un cuvânt greu de spus în această afacere”, a adăugat Ghosn.
„Pe toate metricele pe care METI le-a analizat, performanța Nissan din ultimii 2-3 ani a fost foarte slabă. Au pierdut foarte mult în Statele Unite, provocările sunt tot mai multe în China, iar de pe piața europeană Nissan aproape că a dispărut, deci constructorul a intrat în panică”, a explicat Ghosn în același interviu.
La începutul lunii noiembrie, Nissan a anunțat un plan de restructurări de urgență care include scăderea nivelului anual de producție cu 20%, dar și concedierea a 9.000 de persoane. Prețul acțiunilor Nissan se aflase aproape de un minim istoric înainte ca un investitor cunoscut pentru faptul că se implică în companii aflate în derivă a cumpărat 2,5% din companie.
Nu este clar cum își vor împărți sarcinile cei doi constructori
Vechea alianță dintre Renault și Nissan este „un zombie încă din 2020”, în opinia lui Ghosn. Sursă foto: Shutterstock.com
„Trebuie să înțelegeți că Honda este o organizație în care ingineria se află pe primul loc”, a transmis Ghosn în timpul unei sesiuni de tip Q&A organizată de The Independent. „Nissan, de asemenea, are inginerii săi foarte talentați, deci eu mă gândesc la cine va `arbitra` acest raport între două companii mândre”.
„Cine va decide ce tehnologie să fie folosită (n.r. cea dezvoltată de Nissan sau cea dezvoltată de Honda), cine va decide care este calea de urmat pe viitor, dar și cine va dezvolta ce tehnologii”, s-a întrebat Ghosn. Am aflat recent că board-ul noului holding va fi controlat de reprezentanți ai Honda, CEO-ul Honda Toshihiro Mibe transmițând în timpul unei conferințe de presă că nu poate fi vorba de o „salvare a Nissan” ca scop principal al fuziunii.
Fostul șef al Renault și Nissan a mai spus și că nu îi este clar care este câștigul pentru Honda, cel puțin pe termen scurt, în condițiile în care Honda valorează pe piață de patru ori mai mult ca Nissan și vinde, anual, mai multe mașini. „Există, evident, beneficii, atunci când vorbim de costurile de dezvoltare și de scalarea producției. Pentru că investești o singură dată și folosești această tehnologie la mai multe mărci”, a explicat Ghosn referindu-se la beneficiile unei fuziuni.
„Totuși, consider că [după fuziune] vom vorbi de o altă companie care se va chinui să supraviețuiască și să rămână relevantă într-o industrie în care va fi tot mai greu să te lupți cu chinezii și, la nivel local, în Japonia, cu Toyota”, a spus Ghosn.
Acesta și-a mai dat cu părerea și despre oferta celor de la Foxconn, compania din Taiwan care produce, printre multe altele, telefoanele iPhone pentru Apple. „Mi s-a părut interesantă, pentru că este ceva inovativ, care ar fi împins Nissan către noi orizonturi, dar faptul că discuțiile au fost întrerupte (n.r. după ce Foxconn a discutat cu oficiali ai Renault), arată că o preluare nu se poate face fără acordul guvernului japonez”, a transmis Ghosn.