În 2024, Tesla a livrat doar 1,79 milioane de automobile, constructorul american reușind să performeze bine în China, dar mult mai slab pe alte piețe importante. Astfel, anul trecut este primul în mai bine de un deceniu în care constructorul american de vehicule electrice a înregistrat o scădere a vânzărilor, scrie Washington Post.
Față de 2023, când au fost vândute 1,81 milioane de mașini Tesla la nivel mondial, anul 2024 poate fi văzut ca o dezamăgire. Deși estimările globale au fost reduse pe parcursul anului, compania condusă de Elon Musk nu a reușit nici măcar să atingă pragul din 2023, vânzând doar 1,79 milioane de unități pe fondul unei creșteri în ultimul trimestru.
Concret, între octombrie și decembrie, Tesla a livrat 496.000 de mașini, un record pentru această perioadă a anului. Totuși, analiștii sperau că Tesla va trece de borna de 500.000 de unități pentru a putea să depășească recordul anual din 2023. Ca urmare a faptului că nu și-a atins țintele, acțiunile Tesla au scăzut cu peste 6% după publicarea datelor oficiale.
Cu cât au scăzut vânzările Tesla în 2024
Privind retrospectiv, acesta este primul an în care Tesla este pe minus la capitolul vânzări din 2011 încoace. Față de 2023, vânzările au scăzut cu 1,1%, ceea ce a fost o surpriză pentru analiștii de pe Wall-Street, dar și pentru experți. Totuși, șefii companiei anunțaseră încă de la începutul anului că toți cei implicați ar trebui să-și tempereze așteptările în fața unui „an dificil”. În urmă cu 12 luni, Elon Musk spunea că „ar trebui să ne așteptăm să vedem un ritm de creștere mult încetinit”.
Asta vine în contextul în care Tesla se pregătește să lanseze un nou model electric mai ieftin, mașină ce ar putea fi dezvăluită în prima jumătate a acestui an. Într-o discuție cu investitorii petrecută în octombrie, când Musk a anunțat rezultatele de încasări aferente trimestrului trei, executivul american a spus că se așteaptă la o creștere a livrărilor de 20-30% în 2025.
La acel moment, multimiliardarul credea că și anul 2024 va fi pe plus, dar Tesla nu a reușit să salte pragul de o jumătate de milion de mașini vândute în T4, în ciuda performanței foarte bune de pe piața chineză.
Cum s-a descurcat Tesla în China și care sunt perspectivele pentru 2025
Anul trecut, BYD a redus ecartul până la Tesla în lupta pentru supremație dintre cei mai mari doi producători de mașini electrice din lume. Per total, dacă includem și mașinile cu motoare termice, grupul chinez BYD a vândut mai bine de patru milioane de unități anul trecut, dar Tesla se menține într-o poziție puternică pe piața „de casă” a BYD.
Astfel, Tesla a vândut peste 657.000 de mașini în China, o creștere de 8,8% year-on-year. Doar în decembrie, vânzările Tesla au crescut față de luna anterioară cu 12,8 procente până la 83.000 de unități, în sine un record lunar.
În 2024, 36,7% din mașinile livrate de Tesla în lume au ajuns în China, ceea ce înseamnă că piața asiatică este a doua cea mai mare pentru Tesla. Constructorul american se bucură de condiții privilegiate în China, având o uzină pe care o operează (Gigafactory Shanghai) pe cont propriu, nu printr-un joint-venture așa cum activează ceilalți producători vestici prezenți în China.
Per total, Tesla a vândut mai puține mașini produse în Chine, în scădere cu peste 24% față de 2023. Totuși, perspectivele pentru acest an sunt pozitive în contextul în care Musk face parte din cabinetul lui Donald Trump, președintele ales al Statelor Unite. În urma rezultatului alegerilor de peste Ocean, valoarea acțiunilor Tesla au crescut cu 600% până la finele anului.
Mulți analiști se așteaptă ca 2025 să fie un an important pentru Tesla, unul în care pariul lui Musk pe vehicule autonome începe să capete formă. O primă flotă de taxiuri care se conduc singure ar trebui să începe să circule în Texas, cândva în a doua jumătate a acestui an. Musk se bazează pe influența sa în guvern pentru a obține anumite subvenții pentru mașini autonome, dar și pentru a influența o legislație indulgentă pentru vehiculele fără șofer uman.