Elon Musk a oferit noi detalii despre Tesla „de buget” care ar trebui să fie lansată înainte de finalul anului. Magnatul american a explicat, lapidar, că ar fi vorba de „o Tesla Model Y”, dar cu mai puține echipări și un preț de pornire mai accesibil. Mașina va fi destinată, spune miliardarul, celor care-și doreau oricum crossover-ul electric, dar nu și-l puteau permite până acum, transmite Automotive News.
Cât va costa cea mai ieftină mașină Tesla
„Nu este nimic altceva decât o Tesla Model Y. Putem să nu ne mai ascundem după deget. Dar este un Model Y care poate face multe lucruri, iar asta este partea interesantă”, a spus Musk, în cea mai recentă conferință cu investitorii, referindu-se la noul automobil accesibil pregătit de Tesla.
Informații despre acest nou automobil, cerut cu insistență de investitori de mai mulți ani de zile, au început să „transpire” în presă încă de la finele anului trecut, când se vorbea despre un preț de pornire de 36.000 de euro, față de 45.000 de euro cât costă în România o Tesla Model Y RWD cu autonomie de 500 de kilometri.
Ulterior, în aprilie, Tesla a explicat că lansarea mașinii va avea loc abia în a doua jumătate a lui 2025, cu câteva luni mai târziu decât se estimase inițial. La acel moment, scriam că producătorul american vrea să micșoreze costurile de producție cu 20% pentru a oferi un EV de doar 30.000 de dolari, pe piața americană.
Deși aceasta nu este mașina de 25.000 de dolari - anulată de Musk în favoarea dezvoltării taxiurilor autonome - ea ar trebui să ajute Tesla să-și revigoreze vânzările, în contextul competiției tot mai feroce din partea producătorilor europeni, dar și a celor asiatici, pe nișa EV-urilor de buget. Până acum, Tesla nu a jucat în această arenă, cel mai ieftin produs, Model 3 sedan, costând 39.900 de euro în România, departe de pragul psihologic de 25.000 de euro al EV-urilor ieftine.
Tesla ar viza o producție anuală de 250.000 de unități doar de pe liniile americane de producție, iar asamblarea la uzinele din China (Gigafactory Shanghai) și Europa (Gigafactory Berlin) va demara ulterior. În primăvară, notam că experții de pe Wall-Street sperau că noua mașină nu va fi doar o variantă „de bază” a lui Model Y, deoarece „Tesla are nevoie să marcheze o victorie cu mașina asta, pentru a-și îmbunătăți perspectivele în această perioadă grea”, a declarat Will Rhind, CEO GraniteShares.
Acum, putem spune cu certitudine că așteptările lor au fost înșelate de Musk. Totuși, anunțul acestuia, care a venit după ce Tesla a confirmat și că pregătește un Model Y cu șapte locuri, a fost făcut în contextul în care Musk susține că interesul pentru Model Y rămâne ridicat, dar mulți clienți pur și simplu nu-și permit crossover-ul pe baterii.
„Dorința de a cumpăra mașina rămâne foarte ridicată, dar oamenii nu au destui bani în conturi să și-o permită. Pur și simplu asta este problema. Nu vorbim de o lipsă a dorinței, ci o lipsă a putinței, deci cu cât facem mașina mai ieftină cu atât mai bine”, a spus Musk. În Statele Unite, prețul de bază al lui Model Y este de 46.630 de dolari înaintea aplicării eco-bonusului de 7.500 de dolari. Acesta, însă, va dispărea, după o decizie a Administrației Trump de a încheia programul de reduceri pentru EV-uri.
Profitul Tesla, în scădere cu 16%, în timp ce veniturile sunt mai mici cu 12%
În cel de-al doilea trimestru al acestui an, veniturile Tesla au scăzut cu 12% până la 22,5 miliarde de dolari, în timp ce profitul net s-a redus cu 16% ajungând la 1,2 miliarde de dolari. Venitul din comerțul cu automobile s-a micșorat cu 15% până la 15,8 miliarde de dolari, iar banii obținuți de Tesla din vânzarea de credite verzi s-au înjumătățit totalizând doar 439 milioane de dolari.
Această scădere a fluxului de bani a fost cea mai mare din ultimul deceniu într-un singur trimestru. Profitul ajustat s-a situat la doar 40 de cenți pe acțiune, sub așteptările deja scăzute ale Wall Street, iar fluxul de numerar disponibil a scăzut cu 89% față de anul precedent, a arătat analistul eToro, Bogdan Maioreanu.
De aceea, prețul acțiunilor Tesla a scăzut cu 5% la mijlocul acestei săptămâni, pe fondul avertismentului făcut de Musk despre viitorul pe termen scurt al Tesla. CEO-ul companiei a spus că Tesla ar putea trece prin niște „trimestre dificile” din cauza anulării subvențiilor în SUA începând cu 30 septembrie, dar că nu este cert că acest lucru se va întâmpla.
ea mai mare scădere trimestrială din ultimul deceniu. Profitul ajustat s-a situat la doar 40 de cenți pe acțiune, sub așteptările deja scăzute ale Wall Street, iar fluxul de numerar disponibil a scăzut cu 89% față de anul precedent.
În Q2 2025, livrările Tesla s-au redus cu 13% până la 384.122 de unități, o scădere similară ca și în primul trimestru. Deși producătorul nu oferă cifre defalcate pe fiecare țară, experții Cox Automotive au estimat că Tesla a vândut 130.168 în Statele Unite, o scădere cu 21% față de aceeași perioadă a anului trecut.
În Q2, producția Tesla s-a ridicat la 410.244 de mașini, aproape identic cu situația din 2024. Între timp, Tesla continuă să-și extindă programul pilot cu autoturisme autonome Tesla Model Y și Model 3 derulat în Austin, Texas.
Tesla a fost cea mai populară marcă pe piața electricelor din Europa în iunie
Tesla a vândut 32.605 mașini electrice în Europa luna trecută, plasându-se pe prima poziție în topul BEV, după ce fusese doar pe patru în luna mai. Cifrele preliminare furnizate de Dataforce, care strâng informațiile din 96% din țările spațiului EFTA, UE și Marea britanie, arată că rivalii Volkswagen, Skoda și BMW sunt departe de Tesla, care și-a plasat crossver-ul Model Y pe locul 2 la vânzări indiferent de tipul de propulsie.
Într-o lună în care piața auto de modele noi de pe Bătrânul Continent s-a contractat cu peste 7%, Tesla a înregistrat vânzări în scădere cu 21% față de iunie 2024, în timp ce rivalii, pe un trend ascendent, încearcă să reducă ecartul. Vorbim despre o creștere de 9,5% pentru Volkswagen, de 16% pentru BMW, respectiv de 189% pentru Skoda - care a lansat mai multe BEV-uri noi în ultima perioadă.
6 din 10 mașini electrice vândute de Skoda au fost SUV-ul Elroq, care devine tot mai popular. Întreaga piață a electricelor a crescut cu 14% în iunie, atingând un volum total de 224.154 de unități. La nivelul primelor șase luni, cota de piață a EV-urilor a atins 15,6%, față de 12,8% în H1 2024. Totuși, ea se află sub așteptări și sub nivelul de circa 25% necesar pentru ca producătorii să respecte viitoarele norme de CO2 în UE.
În primul semestru, vânzările Tesla au scăzut cu 33% însă, ceea ce a plasat producătorul american doar pe locul al doilea, în urma Volkswagen, a cărui vânzări s-au majorat cu 78% față de aceeași perioadă a anului trecut. Volkswagen a vândut puțin peste 133.000 de EV-uri în perioada ianuarie-iunie, față de 108.000 de bucăți pentru Tesla. BMW a completat podiumul, cu Skoda și Renault în top 5.