Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a găzduit o întâlnire a directorilor din sectorul auto, a sindicatelor şi a grupurilor de interese, pentru a dezbate modul în care pot fi ajutaţi producătorii auto din UE să-şi electrifice flotele şi să concureze mai bine cu rivalii din China şi SUA, transmite Reuters, citat de Agerpres.
Sectorul auto, afectat anul trecut de închideri de fabrici şi concedieri, inclusiv 54.000 de pierderi de locuri de muncă în rândul furnizorilor auto, se confruntă cu ameninţarea taxelor vamale suplimentare din SUA şi dependenţa de China pentru minerale critice şi baterii.
La "dialogul strategic" au participat 22 de jucători cheie, inclusiv şefii BMW, Mercedes-Benz, Renault, Robert Bosch şi Forvia.
Forvia, al treilea mare furnizor de componente auto din Europa, a informat că este încurajat de concentrarea Comisiei Europene pe sectorul auto şi a numit întâlnirea un prim pas bun, dar speră să vadă rezultate.
Ce au cerut șefii constructorilor auto
Şefii companiilor auto vor ca UE să renunţe la potenţialele amenzi pentru producătorii auto a căror flote nu îndeplinesc obiectivele privind emisiile de CO2 anul acesta.
Şeful Renault, Luca de Meo, a estimat că acestea ar putea ajunge la 15 miliarde de euro pentru producătorii auto europeni. Cota de piaţă a vehiculelor electrice (EV) în Europa a scăzut anul trecut la 13,6%, după ce Germania a oprit abrupt subvenţiile pentru achiziţiile EV.
Producătorii auto europeni pot alege să îndeplinească obiectivele reducând producţia de maşini cu motoare pe benzină şi motorină sau cumpărând credite de la Tesla sau competitorii chinezi, au declarat pentru Reuters surse din industrie.
Liderii hub-urilor de producţie auto din Germania, Italia şi Cehia au cerut Bruxelles-ului să renunţe la amenzi sau să le calculeze pe o perioadă mai mare. Oficialii Comisiei Europene au indicat o anume flexibilitate dar nu au cedat.
În industria auto din Europa sunt peste 13 milioane de angajaţi, iar sectorul contribuie cu aproximativ 7% la economia UE.
Tesla și BMW contestă taxele vamale pentru mașinile electrice făcute în China
Recent, Tesla s-a alăturat BMW şi producătorilor chinezi de vehicule electrice în depunerea unei contestaţii la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene contra taxelor vamale suplimentare impuse de UE la vehiculele electrice fabricate în statul asiatic.
Contestaţia deschide un nou front în conflictul dintre Bruxelles şi Elon Musk, directorul genera al Tesla şi un aliat al preşedintelui Donald Trump. Luna aceasta, Comisia Europeană a impus noi măsuri împotriva platformei de social media X, deţinută de Musk, şi a cerut explicaţii despre moderarea conţinutului şi manipularea algoritmilor, scrie Agerpres.
În octombrie 2024, UE a impus taxe vamale suplimentare la vehiculele electrice din statul asiatic, după o investigaţie anti-subvenţii. Tarifele vamale care se aplică Tesla sunt de 7,8%, mai scăzute decât ale oricărei alte companii. Procedura la CJUE durează în medie 18 luni şi se poate face recurs.
BMW, producătorii chinezi de vehicule electrice BYD, Geely şi SAIC, şi Asociaţia din sectorul auto CCCME au contestat, de asemenea, taxele vamale suplimentare impuse de UE. Taxele sunt menite să protejeze industria auto europeană de importurile ieftine din China.