Statele membre din Uniunea Europeană au dat undă verde propunerii venit de la Comisia Europeană de a aplica taxe vamale de import mult mai mare pentru toate mașinile electrice fabricate în China, dar și pentru unele hibride. Măsura, care se aplică într-o formă provizorie încă de la începutul lunii iulie, a fost luată în urma unei investigații amănunțite a Bruxelles-ului asupra practicilor comerciale incorecte ale Chinei, transmite Automotive News.
Țările din interiorul blocului comunitar vor să-și apere producția auto internă, cam astfel s-ar putea interpreta la o primă vedere votul dat astăzi, 4 octombrie, pe tema taxelor vamale mărite ce se vor aplica EV-urilor și unor hibride asamblate în China. Măsura, mult contestată de câteva țări, dar și de mulți producători cu interese comercialie mari pe piața chineză, va fi în continuare în centrul dezbaterilor cu oficiali din China chiar și după acest vot. Cert este, însă, că, acum, Comisia are susținerea necesară pentru a pune în aplicare o formă finală a taxării, deși ea va fi gata probabil abia la începutul lui noiembrie.
În paralel cu acest vot, Comisia a anunțat că se va căuta în continuare o „soluție alternativă care să fie în armonie cu prevederile WTO (Organizația Mondială a Comerțului)”, conform unui comunicat. Așadar, faptul că țările membre sunt de acord cu aplicarea taxelor - care pot urca până la 35% pe lângă cei 10% impuși deja - nu înseamnă că ele vor deveni literă de lege în forma actuală. Negocierile se vor extinde până la finele acestei luni, iar o formă finală a taxelor va fi făcută publică mai târziu.
Comisia Europeană, ca ramură executivă a Uniunii Europene, poate să aplice tarifele provizorii înainte ca cele finale să fie ratificate. Până acum, nivelele de taxare provizorii au fost deja amendate o dată, în favoarea producătorilor occidentali care dețin sau operează prin joint-venture-uri capacități de producție în China (nume ca Tesla, Mercedes-Benz sau BMW).
Cum au votat statele membre pe tema taxelor suplimentare pe EV-uri. Sursă: Bloomberg News
La vot, 10 țări au fost de partea propunerii Comisiei, în timp ce Germania și alte patru țări au fost împotriva prevederilor. Alte 12 țări s-au abținut de la vot, inclusiv România. Ca răspuns, China a anunțat că analizează posibilitatea aplicării de sancțiuni împotriva importurilor din Europa de lactate, coniac, carne de porc, dar și asupra sectorului auto. Mai mulți producători auto din Europa se teme de acest scenariu, China fiind cea mai mare piață de desfacere pentru nume grele ca Mercedes-Benz, BMW sau Volkswagen.
Principala problemă a UE față de practicile Chinei este că statul comunist asiatic oferă subvenții și alte forme de susținere financiară pentru producătorii chinezi de EV-uri și hibride, care îi ajută pe mai multe direcții (și la construcția de fabrici, și la furnizarea de baterii / chipuri, dar și pe partea de vânzare a mașinilor). De aceea, UE consideră că China are un avantaj economic incorect față de Uniune, unde guvernele naționale nu susțin atât de activ companiile private.
În 2023, cifra relațiilor economice UE - China s-a ridicat la 739 miliarde de euro, iar Mario Draghi, fostul președinte al Băncii Centrale Europene, a atenționat că țările din blocul comunitar trebuie să-și reducă dependența de produsele și serviciile chinezești, deoarece China reprezintă un risc real prin competiția sa „sponsorizată de stat”