Doi dintre cei mai mari producători din Europa, grupurile Stellantis și Volkswagen, vin împreună pentru a critica ancheta deschisă de Comisia Europeană împotriva Chinei, acțiune ce ar putea duce la o „luptă” a taxelor vamale între chinezi și europeni. Carlos Tavares, CEO-ul Stellantis, a descris o decizie în favoarea taxării suplimentare a EV-urile făcute în China drept o „capcană”, asta în timp ce asiaticii amenință cu repercusiuni, conform Bloomberg și Reuters, citați de Automotive News.

Saga clinciului economic mocnit dintre China și Europa nu s-a încheiat, mai ales că data limită până la care Comisia Europeană trebuie să prezinte rezultatele anchetei sale se apropie. Este vorba de o investigație deschisă împotriva guvernului de la Beijing, dar și a producătorilor auto locali care au uzine în marele stat comunist.

Conform autorităților de la Bruxelles, Beijingul ar derula niște practici economice incorecte, ajutând din două direcții piața auto de EV-uri: mai întâi prin acordarea de fonduri direct către constructori și, mai apoi, prin reduceri de taxe sau ajutorarea clienților la faza de achiziție, prin subvenții. Astfel, chinezii ar reuși să coboare prețurile mașinilor electrice proprii, iar acest pericol a fost luat în seamă de întreaga suflare auto de pe Bătrânul continent.

Stellantis a arătat că se poate: noul E-C3 este 100% electric, costă 20.000 de euro și este făcut în Europa. Sursă foto: Citroen

Încă din septembrie anul trecut, atunci când a început investigația organismelor europene, mai mulți constructori cunoscuți s-au arătat nemulțumiți. Pe de-o parte, autoritățile chineze au descris totul ca fiind „o dovadă de protecționism pur”, iar șefii unor companii au spus că ar fi o greșeală să se taxeze suplimentar EV-urile fabricate în China. Șeful BMW, Oliver Zipse, a fost printre cei mai vocali pe această temă, asta și pentru că bavarezii fac mașini și în China - la fel ca și alte concerne europene.

Zipse consideră că un „duel” al taxelor vamale ar face mai mult rău decât bine și, cum deadline-ul de pe 4 iulie al Comisiei se apropie, și șefii Volkswagen și Stellantis s-au reunit în acest apel. Trebuie spus, însă, că Europa n-ar fi prima care ar lua o decizie menită să stăvilească „avalanșa” de EV-uri chinezești, în contextul în care administrația Biden a aprobat recent creșterea cu 100% a taxelor vamale pe aceste automobile.

Tavares: Taxarea suplimentară a electricelor din China, o „capcană”

Într-un dialog cu Reuters, CEO-ul grupului Stellantis, Carlos Tavares, a declarat că aplicarea unor taxe adiționale, mai mari, pentru EV-urile din China nu va ajuta neapărat piața europeană să se stabilizeze și nici nu va reuși să stăvilească influxul de mașini din China, din contră. Acesta consideră „o capcană” aplicarea acestor taxe, temându-se și de un efect de domino. În formularea sa inițială, Comisia a declarat că va urmări doar producătorii chinezi care beneficiază de facilitățile „incorecte” ale guvernului de la Beijing, dar constructorii europeni care au și ei uzine în China se tem că sancțiunile i-ar putea lovi și pe ei.

Primele concluzii ale Comisiei vor fi prezentate pe 5 iunie, cu aproape o lună înaintea termenului de pe 4 iulie. Tavares crede că restructurările ce vor trebui făcute de către europeni în contextul provocării pe care o prezintă mărcile din China sunt inevitabile, cu sau fără taxe sau alte tipuri de sancțiuni precum cele ale Washingtonului care vor intra în vigoare de la 1 august.

Volkswagen încearcă să le răspundă chinezilor cu EV-uri ieftine, dar parteneriatul cu Renault a picat. Sursă foto: Volkswagen

În prezent, conform șefului Stellantis, chinezii au un avantaj competitiv în materie de preț de aproape 30 de procente față de europeni, un decalaj ce nu se poate absorbi decât printr-o eficientizare agresivă a business-ului - deci și un cost social. Tot Tavares consideră că singurul efect real al taxelor vamale va fi o creștere a inflației în regiunile în care ele sunt aplicate. „Trăim într-o perioadă Darwiniană”, consideră portughezul care acuză guvernele europene că nu vor să accepte realitatea.

El susține că chinezii vor vinde cam 1,5 milioane de mașini în Europa în acest an, adică o cotă de piață de circa 10% sau până la 10 uzine ca și capacitate de producție. Răspunsul Stellantis? Un parteneriat cu chinezii. Grupul deja a anunțat că va vinde mașinile mărcii Leapmotor, cu care a intrat într-un joint-venture. Este pentru prima dată când un constructor european și unul chinez vin împreună pentru a face mașini chinezești în afara Chinei. „Vrem noi înșine să fim chinezi [în abordare]”, a punctat Tavares.

Antlitz, Volkswagen: Trebuie să fim mai inteligenți cu cheltuirea banilor

Grupul Volkswagen este, de asemenea, împotriva taxelor crescute. Germanii consideră că o astfel de măsură n-ar oferi decât o perioadă de respiro scurtă pentru europeni, asta pentru că chinezii vor deja să-și fabrice mașinile în Europa. BYD, de pildă, va avea în curând o uzină operațională de capacitate mare chiar în Ungaria. O a doua uzină pe Bătrânul continent este deja luată în calcul de cel mai mare grup chinez din domeniul auto.

„Trebuie să folosim următorii 2-3 ani pentru a deveni mai eficienți pe partea de costuri,” a scris CFO-ul Volkswagen, Arno Antlitz, pe Linkedin. El spune că „este greu de spus dacă aplicarea de taxe suplimentare este calea corectă de urmat”. Volkswagen, la fel ca și BMW și Mercedes-Benz, depind de China nu doar ca și capacități de producție, dar ca și piață de desfacere, China fiind cea mai importantă pentru toți ca și vânzări anuale.

Acesta este Seagull, noul EV ieftin care va intra mai întâi pe piața din UK și, ulterior, și în Europa continentantală. Sursă foto: BYD Europe

Practic, dacă Beijingul ar răspunde cu aceeași monedă sancțiunilor americano-europene, vânzările „granzilor” din Europa ar putea să o ia la vale, mai ales pe segmentul de lux. Mercedes-Benz, de pildă, importă în China toate modelele Clasa S și Maybach pe care le vinde acolo.

Răspunsul Beijingului: Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte. Sau, cu alte cuvinte, taxe de 25% pe ce vine din Europa

Chinezii nu stau cu mâinile în sân în lupta comercială tripartită cu Statele Unite și Europa. Din contră, Beijingul a amenințat că va aplica tarife vamale mai mari cu 25% pe toate mașinile cu cilindree mare importate în China din Europa și SUA. Asta ar lovi, cum spuneam, fix pe segmentul premium pe care se bazează, prin marjele sale generoase de profit, mărcile europene menționate anterior.

Privind retrospectiv, mașinile din China nu reprezintă, încă, acel tăvălug de neoprit - așa cum sunt portretizate EV-urile chinezești de unii producători, dar și de unele autorități. În 2023, EV-urile făcute de producători din China ca MG sau BYD au avut o cotă de piață de sub 9%, conform Dataforce. Adică mai puțin de 1 din 10 EV-uri vândute în Europa anul trecut au venit de la un constructor chinez, iar aici excludem mărcile occidentale cu fabrici în China.

Mașinile Leapmotor vor fi făcute în Europa, în uzinele Stellantis, o premieră în industrie. Sursă foto: Leapmotor

Totuși, această cotă de piață va crește cu cel puțin o cincime până în 2027, conform unei prognoze a ONG-ului Transport & Environment. Recent, BYD a anunțat că va lansa modelul de buget 100% electric Seagull și în Europa. Noul model de oraș va avea o autonomie destul de mică, dar și un preț redus de sub 20.000 de euro. În prezent, o Dacia Spring începe de la 16.900 de euro în România, fiind cel mai ieftin EV de pe piața autohtonă.

Modelul este, însă, adus din China. Dacă luăm în calcul și aceste mașini, atunci cota de piață a EV-urilor chinezești, chiar și cele ce poartă sigle vestice, este mult mai mare. Un studiu recent susține că un sfert din toate EV-urile vândute în Europa în acest an vor fi făcute în China.

Sursa foto: BYD Europe

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri