Producătorii europeni de automobile nu sunt singurii care tremură în fața amenințării de la răsărit, mașinile electrice din China intrând acum și sub lupa organismelor Uniunii Europene. Recent. Ursula von der Leyen, care ocupă funcția de Președinte al CE, a anunțat că practicile chinezilor care vor să intre pe piața europeană vor fi investigate deoarece există riscul de „distorsionare a pieței din exterior”.
Uniunea Europeană este gata să lanseze o investigație asupra subvențiilor pe care le primesc cunstructorii de mașini electrice din China și care le permit să-și vândă apoi produsele la prețuri ce coboară sub oferta mărcilor de tradiție de pe bătrânul continent. Această strategie a statului chinez ar încălca principiile europene deoarece „prețurile lor sunt ținute în jos în mod artificial”, conform spuselor lui von der Leyen, cea care conduce ramura executivă a Uniunii.
Aceasta anchetă vine după ce mai mulți producători chinezi, unii dintre ei prezenți la ediția din acest an a salonului IAA Mobility 2023 de la Munchen, au anunțat că se pregătesc să intre în Europa cu tot mai multe modele. MG, BYD și Nio sunt doar trei dintre cele mai cunoscute mărci chineze care ar putea să ia din clienții giganților europeni Volkswagen sau Stellantis. Cum în China natală piața pare că atinge deja un anume nivel de saturație, clienții fiind ademeniți prin reduceri succesive de prețuri, mărcile mari din țara asiatică vor să se extindă pe cât mai multe piețe externe.
Citeste si:
Ministrul de finanțe francez a spus, în timpul unei vizite în Germania, că „Europa treebuie să pună la punct un plan de acțiune unitar, deoarece avem nevoie de măsuri proactive, inovatoare și care să poată să protejeze interesele industriei europene”, în contextul presiunilor puse de Statele Unite și China. Bruno Le Maire l-a vizitat pe omologul său german pentru a-l încuraja să grăbească acest demers, Robert Habeck fiind și el de acord cu o investigație asupra practicilor Chinei.
„Subiectul principal de discuție este cel al competiției neloiale, nu vorbim despre o dorință a UE să țină mașinile ieftine și eficiente departe de europeni”, a spus Habeck, care a adăugat că trebuie să se ia măsurile care se impun în situația în care lucrurile sunt în neregulă. De aceeași părere este și Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile care a transmis că industria europeană este deja afectată de importurile ieftine din China.
Citeste si:
„Pe lângă acțiunile Chinei, regulile jocului au fost alterate radical și de U.S. Inflation Reduction Act (IRA) care a schimbat lanțul valoric al EV-urilor”, a adăugat ACEA. „Decizia Comisiei este importantă deoarece ea arată că UE recunoaște situația asimetrică cu care se confruntă producătorii europeni”: Organizația de lobby germană VDA a atenționat, însă, că China ar putea riposta. În schimb, blocul comunitar ar trebui să ia în calcul și alte măsuri care să ajute sectorul auto, cum ar fi reducerea prețului la curent, dar și micșorarea birocrației.
Între timp, nume grele precum Mercedes-Benz și Volkswagen leagă relații tot mai strânse cu constructori din China. În acest context, CEO-ul Mercedes-Benz Ola Kallenius a dat de înțeles că un „trade war” asemeni celui dintre China și SUA n-ar fi de dorit și între UE și China, taxele în plus ne fiind cheia către o piață liberă viabilă și sănătoasă. Kallenius a spus, totuși, că piața liberă trebuie să fie protejată, dar declarația a venit în cadrul unui eveniment susținut chiar de chinezi: World New Energy Vehicle Congress.
Citeste si:
Rămâne în dezbatere și un pachet de taxe pentru mașinile exportate către Marea Britanie, taxe care s-ar aplica doar în cazul electricelor. Unii critici consideră că o astfel de decizie i-ar ajuta pe chinezi, care ar putea intra masiv pe piața din Regat cu mașini mai ieftine decât rivalele europene suprataxate și, deci, mai scumpe. O decizie în acest sens ar trebui să fie făcută publică curând, deși s-ar putea lua în calcul și amânare a suprataxării care, inițial, ar fi trebuit să fie implementată din 2024.
Sursa foto: BYD Europe
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: