Renault ar trebui să plătească 1,3 miliarde de euro ca să revină în Rusia. Ce investiții ar fi făcut Lada

Sursǎ foto: George Trumpeter / Shutterstock.com

Renault ar trebui să plătească 1,3 miliarde de euro ca să revină în Rusia. Ce investiții ar fi făcut Lada

Cuprins Articol:

Avtovaz ar căuta să-și recupereze investițiile făcute în uzinele deținute în trecut de Renault, în scenariul în care francezii se decid să revină în țara lui Putin. Cel puțin asta a spus Maxim Sokolov, CEO-ul grupului Avtovaz, care susține că Renault ar avea de plătit cel puțin 1,3 miliarde de euro pentru a reveni în Rusia, conform Reuters.

Lada se laudă cu investiții imense, dar produce tot mașini învechite

Recent, șeful grupului Avtovaz, cunoscut pentru mașinile Lada, a declarat că un parteneriat cu Renault ar putea fi reînnodat doar dacă francezii acoperă suma pe care rușii au investit-o de la momentul în care grupul condus astăzi de Luca de Meo a ales să iasă din Rusia, pe fondul invaziei din Ucraina.

„Fără doar și poate că toate cheltuielile pe care le-am avut în ultimii ani trebuie plătite, deci prețul de intrare nu va fi egal cu cel de ieșire de o rublă”, a spus Sokolov, făcând referire la faptul că toate uzinele și bunurile Renault din Rusia au fost predate către Avtovaz cu prețul simbolic de o rublă, în 2022.

Acesta a explicat că, pe timpul colaborării ruso-franceze, Renault investea anual undeva între 20-22 miliarde de ruble pentru a renova și menține în stare bună uzinele sale din Rusia. În schimb, după plecarea Renault, grupul Avtovaz a crescut ritmul investițiilor, pompând în centrele de producție 27,5 de miliarde de ruble în 2023, respectiv aproape 40 de miliarde de ruble în 2024 (adică 442,6 milioane de euro).

Sokolov nu a explicat pe ce s-au dus banii, în contextul în care Lada produce în continuare vechi modele dezvoltate de Renault, așa cum este Lada Largus. La bază, acest model este o Dacia Logan MCV de primă generație, care își are originile în platforma compactă a Renault de la finele aniilor '90. În ciuda ieșirii Renault din ecuație, Lada a decis să continue investițiile în Largus și comercializează în prezent o versiune 100% electrică.

Lada, unul dintre liderii pieței auto din Rusia

În ciuda influxului de mărci chinezești pe piața rusă, grupul Avtovaz rămâne printre numele grele din industrie, cu vânzări de sute de mii de mașini anual. În 2024, Avtovaz a comercializat 460.000 de automobile sub sigla Lada, o creștere de 30,2% față de anul anterior. În 2022, ca urmare a invaziei, vânzările se prăbușiseră la doar 190.000 de unități.

Nu este clar dacă sumele prezentate de șeful Avtovaz reprezintă nivelul total al investițiilor făcute în fostele uzine Renault, sau doar o parte, cât ar avea de plătit Renault pe baza cotei pe care francezii o dețineau în Avtovaz. Totuși, cifra de peste 1,3 miliarde de euro arată cam cât ar avea de plătit companiile occidentale dacă ar vrea să se întoarcă în Rusia. În urma invaziei, exodul de firme vestice a fost rapid, cu nume grele ca McDonald's, Toyota sau Henkel fugind și lăsând în urmă investiții de miliarde de euro.

Renault nu este interesat „pe termen scurt” de o revenire

Renault nu a comentat direct declarațiile șefului Avtovaz, un purtător de cuvânt limitându-se să spună doar că poziția grupului „nu se va schimba pe termen scurt”.

Săptămâna trecută, Renault transmitea că este „foarte puțin probabil” să revină în Rusia sub termenii agreați în momentul în care grupul a plecat din țara lui Putin, care includeau și o clauză de buy-back pe o perioadă de șase ani. Renault avea o participație de 67,6% în grupul Avtovaz, dar aceasta a fost predată statului în mai 2022. Ca parte a înțelegerii, uzina Renault din Moscova a fost la rândul ei lăsată în urmă, dar fără o clauză specifică de recuperare.

Personalizate pentru tine