Noi detalii despre Rabla 2025: Ministrul Fechet propune o subvenție de 7.500 de euro pentru mașini electrice

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Noi detalii despre Rabla 2025: Ministrul Fechet propune o subvenție de 7.500 de euro pentru mașini electrice

Cuprins Articol:

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a transmis că va propune oficial creșterea valorii subvențiilor oferite prin programul Rabla pentru cei care își cumpără mașini electrice. Astfel, Fechet a spus că vrea ca valoarea tichetului să fie mai mare decât este prevăzut în Ghidul Programului Rabla 2025 aflat în dezbatere publică și, totodată, dorește diferențierea valorii ajutorului de la stat în cazul modelelor hibride, conform Digi24.

Ministrul Mediului propune creșterea tichetului Rabla

La finele lui martie, Mircea Fechet promitea că valoarea tichetului oferit prin Programul Rabla va crește, în urma semnalelor primite în timpul dezbaterilor publice din partea producătorilor și cocmercianților de mașini. Asta după ce, anterior, în Ghidul de aplicare al Programului Rabla multi-anual pe 2025-2030 se prevedea menținerea subvenției pentru mașini electrice la nivelul de 5.100 de euro din 2024.

Astăzi, Fechet a transmis că va trimite către Monitorul Oficial nivele mai mari pentru subvențiile oferite pentru cumpărarea de mașini electrice.

„Despre programul Rabla, aşa cum am anunţat în trecut, urma să dau veşti bune românilor. Cred că acesta e un bun moment să fac acest lucru. Vă anunţ oficial, pe această cale, că voi trimite la Monitorul Oficial foarte curând propunerile de ecotichete pentru programul „Rabla 2025″, a spus Fechet la deschiderea expoziţiei Green Energy Expo & Romenvirotec.

Voi propune şi voi transmite pentru autoturismele electrice 7.500 de euro. Voi propune pentru motoarele cu combustie fără diesel, aşa cum am promis, 10.000 de lei, adică aproximativ 2.000 de euro. Mai avem 12.000 lei pentru hibride şi, dacă îmi amintesc bine, 17.500 de lei pentru plug-in hybrid,” a explicat ministrul.

În Ghidul publicat la începutul lui martie, pragurile propuse spre dezbatere erau următoarele:

  • 7.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid;
  • 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Astfel, modificările nu sunt doar prin faptul că se oferă subvenții diferențiate între termice tradiționale (fără susținere hibridă) și modelele hibride, ci și distincția care se face între tipurile de hibridizare. Modelele cu sistem mild-hybrid sau full-hybrid vor primi 2.000 de lei în plus față de mașinile pur ICE, în timp ce modelele cu tehnologie plug-in hybrid vor primi o subvenție de 17.500 lei sau 3.500 de euro.

Bugetul pentru Rabla 2025 va fi aprobat săptămâna viitoare

Ministrul Mediului a mai spus și că bugetul programului Rabla, care este derulat prin Administrația Fondului de Mediu (AFM), va fi aprobat săptămâna viitoare. În trecut, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a dat de înțeles că AFM ar avea îndeajuns de mulți bani pentru a crește subvențiile, dacă se ține cont și de sumele necheltuite din Programul Rabla 2024.

De aceea - și pentru a ajuta vânzările de EV-uri la noi în țară - APIA a cerut insistent creșterea valorii ecotichetelor la cel puțin 8.500 de euro. În ultimele luni, reprezentanți din lumea auto de la diverși producători au vehiculat, în discuții cu Wall-Street.ro, diverse sume: de la 8.500 și până la 7.000 de euro, care ar fi fost dezbătute cu cei de la Mediu.

Ministrul Fechet a mai subliniat că și-ar dori ca banii de pe programul Rabla să „rămână” în România, prin achiziția de mașini electrice făcute la noi. El s-a referit la produsele Ford Otosan făcute la Craiova. Producătorul american a demarat producția a trei mașini pe baterii la uzina de la Craiova, inclusiv a crossoverului Puma Gen-E.

„Am vizitat fabrica, am condus acele modele – şi sper ca o parte însemnată a bugetului Rabla Plus să nu mai meargă în China, să nu mai meargă în afara Uniunii Europene şi în afara României, să rămână la noi în ţară. (…) Săptămâna viitoare aprobăm bugetul AFM-ului în Bucureşti. Asta înseamnă că, din acel moment, putem demara [Programul Rabla]”, a adăugat ministrul Mediului.

Printre noutățile din Programul Rabla pe 2025 se numără și metoda de înscriere. În trecut, dealerii se înscriau în program și aceștia ofereau ofertele către clienți. Acum, însă, clienții se înscriu în program direct, ca persoane fizice, și obțin tichetele de reducere cu care se duc către dealerul ales. În piață, reacțiile la această modificare sunt destul de diverse.

În principiu, se ridică o povară digitală de pe umerii dealerilor - care aveau uneori probleme să se înscrie îndeajuns de repede în program pentru a accesa fondurile în fiecare etapă de finanțare. Pe de-altă parte, prin metoda din trecut, dealerii puteau urmări mult mai bine vânzările, având o evidență mult mai bună asupra cererii.

Personalizate pentru tine