Noul Program Rabla 2025: Câți bani primești de la stat pentru o mașină veche

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Noul Program Rabla 2025: Câți bani primești de la stat pentru o mașină veche

Cuprins Articol:

Ministerul Mediului a publicat Ghidul Rabla 2025, care include toate detaliile despre programul care susține înnoirea parcului auto național. Conform informațiilor aflate în dezbatere publică, autoritățile au decis să nu crească valoarea subvențiilor oferite la achiziția unei mașini 100% electrice, dar modelele diesel nu vor mai fi susținute conform directivelor programului ce se aplică în perioada 2025-2030.

Rabla 2025: Nu cresc subvențiile pentru mașini electrice

Programul Rabla probabil că nu va începe până la finele lunii martie, dar autoritățile au demarat dezbaterea publică pe Ghidul de aplicare al Programului Rabla. Una dintre cele mai importante vești este aceea că nu va fi mărită valoarea subvențiilor primite de cei care vor să-și cumpere o mașină electrică nouă sau una pe hidrogen.

Asta deși ministrul Mediului, Mircea Fechet, declarase în mai multe rânduri că-și dorește o mărire a valorii ecotichetului, oficialul recunoscând că înjumătățirea subvenției a dus la o scădere masivă a vânzărilor de mașini electrice.

Până la urmă, valoarea subvenției rămâne la 25.500 de lei sau 5.100 de euro, în ciuda faptului că semnale date de mai mulți producători sugerau că autoritățile sunt deschise la o creștere a subvențiilor până în jurul valorii de 6.500 de euro. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a explicat de ce subvenția ar trebui să ajungă la 8.500 de euro în 2025, înainte ca ea să scadă progresiv în anii următori.

Care sunt pragurile de subvenționare puse în dezbatere publică:

  • 7.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid;
  • 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Ministerul Mediului vine cu noi limite de emisii pentru mașinile subvenționate

Ministerul a propus și noi limite de emisii de CO2 pentru mașinile care pot accesa subvențiile de la stat. Concret, conform textului oficial, „sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţia de autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid” în următoarele situații:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată;
  • a căror valoare de achiziție nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus;
  • generează maximum 145 g CO2/km în sistem WLTP, exceptând motocicleta;
  • generează maximum 120 g CO2/km în sistem WMTC, conform informaţiilor înscrise în COC, pentru motocicletă.

De asemenea, „sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţia de autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen” în următoarele situații:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată;
  • a căror valoare de achiziție nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus;
  • generează mai puțin de 80 g CO_2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid;

De asemenea, autoritățile au confirmat că mașinile diesel nu vor mai primi tichete pentru casarea vehiculelor vechi. O altă propunere a asociațiilor de profil care a fost totuși ascultată de guvernanți ține de faptul că Rabla este, acum, un program multi-anual ce se aplică între 2025 și 2030. De asemenea, au fost eliminate Rabla Clasic și Rabla Plus, întreg programul derulându-se sub o singură cupolă.

Care sunt etapele Programului Rabla

Etapele principale ale programului sunt următoarele:

  • derularea procesului de validare a producătorilor, etapă compusă din următoarele activități:
    • publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de validare a producătorilor;
    • încărcarea în aplicație a dosarelor de validare și analiza acestora de către AFM;
    • încheierea contractelor de participare;
    • publicarea listei producătorilor validați;
  • înscrierea solicitanților persoane fizice în program, etapă compusă din următoarele activități:
    • publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor;
    • încărcarea în aplicație a documentelor în vederea înscrierii;
    • selectarea unui producător validat, prin intermediul aplicaţiei;
    • aprobarea/respingerea documentelor încărcate în aplicație, de către producătorii validați;
    • publicarea de către AFM a rezultatelor privind aprobarea/respingerea dosarelor de finanțare;
    • contestarea rezultatelor de către solicitanţi, după caz;
  • înscrierea solicitanților persoane juridice în program, etapă compusă din următoarele activități:
    • publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor;
    • încărcarea în aplicație a dosarelor de finanțare;
    • aprobarea/respingerea de către AFM a finanțării;
    • comunicarea rezultatelor procesului de analiză solicitanților;
    • contestarea rezultatelor de către solicitanţi, după caz;
    • semnarea contractelor de finanțare și încărcarea documentelor autovehiculului uzat;
    • selectarea unui producător validat, prin intermediul aplicaţiei;
  • implementarea, etapă compusă din următoarele activități:
    • încărcarea în aplicație de către solicitanții acceptați a certificatelor de distrugere și de radiere;
    • analiza documentelor prevăzute la pct. vii și aprobarea finală, de către producătorii validați;
  • decontarea finanțării prin emiterea şi introducerea facturii în aplicaţie;
  • monitorizarea finanțării;
  • raportarea în fiecare an, până la data de 20 a lunii februarie, efectuată de către AFM, a modului de utilizare a sumelor din veniturile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră, exprimată în tone de dioxid de carbon echivalent, redusă prin implementarea proiectelor în anul precedent, precum şi orice alte informaţii suplimentare referitoare la utilizarea veniturilor

- Știre în curs de actualizare -

Personalizate pentru tine