FOTO | Care sunt cele mai importante lansări de la Salonul Auto Munchen 2025

Sursǎ foto: tina7si / Shutterstock.com

FOTO | Care sunt cele mai importante lansări de la Salonul Auto Munchen 2025

Cuprins Articol:

Între 9 și 14 septembrie, toată suflarea automobilistică se va strânge la Munchen pentru ediția din acest an a IAA Mobility, unul dintre cele mai mari și importante saloane auto ale anului. Wall-Street.ro îți va aduce cele mai importante noutăți de la fața locului, dar, până atunci, am strâns laolaltă lansările pe care nu ai voie să le ratezi de la salonul german.

În ultimii ani, cele mai importante saloane auto europene au suferit de pe urma absențelor unor constructori importanți. Migrația numelor grele, care aleg mai degrabă să organizeze lansări proprii transmise live pe internet, au îngenuncheat evenimente de prestigiu, dar Salonul de la Munchen rezistă.

Ediția din acest an, organizată sub titulatura IAA Mobility 2025, se anunță a fi una dintre cele mai mari din istoria recentă, fiindcă majoritatea constructorilor europeni și asiatici au răspuns prezent, o premieră în perioada post-pandemică. Asta înseamnă că vom avea parte de un adevărat regal al lansărilor, cu modele importante prezentate de Renault, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, dar și alții.

Iată, așadar, în ordine alfabetică, cele mai importante lansări despre care vă vom vorbi pe larg, de la fața locului.

BMW lansează noul iX3, primul model din familia Neue Klasse

Sursă foto: BMW

Constructorul bavarez a investit sume impresionante în noua arhitectură 100% electrică Neue Klasse și, prin urmare, își pune speranțele în succesul acestei familii de modele care va debuta la Munchen, în apropierea cartierului general al bavarezilor.

Primul model va fi SUV-ul compact iX3, care va adopta nu doar tehnologia de ultimă-generație propusă de BMW, ci și noul limbaj de design, care îmbină elemente retro într-o cheie futuristă. Conceptele au fost deja văzute, iar noi le-am putut admira, anul trecut, la Paris, sub forma lui Vision Neue Klasse SUV și Vision Neue Klasse, acesta din urmă fiind practic viitoarea Seria 3 pe baterii.

BMW promite că va comercializa noul iX3 alături de generația a patra a lui X3 cu motoare termice, dar mașina pe baterii va deveni o alternativă mult mai atractivă. Principalul atribut va fi autonomia care, în versiunea cea mai eficientă, se va apropia de 500 de mile (!) sau 800 de kilometri. Asta înseamnă că iX3 va fi unul dintre EV-urile de serie cu cea mai mare autonomie de pe piață. Lansarea în România probabil că va avea loc în prima jumătate a anului viitor.

Cupra aduce pentru prima dată în fața lumii EV-ul Raval

Sursă foto: Cupra (în imagine apare Cupra Born, model mai mare decât Raval)

Cupra, brand-ul sportiv desprins în urmă cu câțiva ani de Seat, își continuă expansiunea. La Munchen, constructorul va prezenta, sub un strat solid de camuflaj, viitorul model Raval. Noua mașină este un EV compact, de oraș, mai mic decât Cupra Born, care este derivat din Volkswagen ID.3.

Cu alte cuvinte, vorbim de o mașină înrudită cu Volkswagen ID.2, o altă electrică ce va fi dezvăluită la IAA Mobility 2025. Platforma va fi aceeași, MEB Entry, însă Raval ar trebui să aibă un design mai agresiv, dar și performanțe mai sportive.

În plus, Cupra va dezvălui și un concept car nou, denumit după un vulcan. Mașina, botezată Tindaya, ar trebui să înglobeze elemente de design de pe viitoarele Cupra de serie, iar constructorul susține că reprezintă o „expresie pură a senzației condusului”, dar nu este clar dacă vorbim de un model de teren sau de o sportivă.

Hyundai își diversifică gama de EV-uri ieftine cu Ioniq 2

Sursă foto: Hyundai (în imagine apare modelul Bayon)

Hyundai Ioniq 2 va fi un crossover compact, probabil înrudit cu Kia EV2, un alt model așteptat. Ca dimensiuni, mașina va ocupa un spațiu similar în gamă cu Bayon, care are motorizări termice. Practic, în gama Hyundai, Ioniq 2 va fi „podul” dintre Inster, cel mai ieftin EV al coreeniilor, și Kona EV.

Modelul își va face loc într-un segment tot mai competitiv, unde deja încearcă să-și crească cota de piață noul Renault 4 și Volvo EX30. Argumentele lui Hyundai Ioniq 2 țin de faptul că va fi primul EV al mărcii care va folosi arhitectura de entertainment digital Pleos, platforma tehnică fiind aceeași E-GMP cunoscută de pe alte electrice ale grupului Hyundai-Kia.

Leapmotor B10, o nouă etapă în joint-venture-ul cu Stellantis

Sursă foto: Leapmotor

Constructorul chinez B10, care a bătut palma cu grupul Stellantis pentru un parteneriat lărgit, care include asamblarea unor modele Leapmotor în uzinele europene ale Stellantis, se va extinde prin lansarea lui B10, un model electric comapct de segment C.

Denumită B10, mașina va încerca să le fure coroana unor best-sellere ca Nissan Qashqai and VW Tiguan, acesta fiind cel mai competitiv segment de pe piața auto din Europa. În România, brand-ul Leapmotor este importat de grupul Autoitalia, dar clienții autohtoni nu s-au înghesuit să cumpere nici SUV-ul C10 și nici micuțul T03, un rival cu o calitate mai bună și autonomie mai mare a Daciei Spring.

Mercedes-Benz lansează noua generație a lui GLC, cea mai bine vândută mașină a mărcii

Sursă foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz pregătește un val imens de lansări în următorii doi ani, cel mai mare din istoria mărcii germane. Vorbim de multe facelift-uri, dar și de modele complet noi, așa cum este noua generație a SUV-ului compact GLC, best-seller-ul producătorului cu sediul în Stuttgart.

Având acest statut, nu este de mirare că Mercedes-Benz a fost atent să burdușească mașina cu o multitudine de noutăți. Vorbim de un limbaj de design nou, care va fi preluat ulterior și de alte modele Mercedes-Benz, dar și de o tehnologie de vârf și performanțe îmbunătățite, pentru a ține pasul cu BMW iX3.

Pentru a se pune la adăpost de fluctuațiile în vânzările mașinilor pe baterii, Mercedes-Benz va oferi GLC din start și cu motorizări tradiționale, dar hibridizate. Versiunile pe baterii vor avea fie un motor electric, fie două, puterea fiind cuprinsă între 483 și 600 de cai putere, în cazul variantelor AMG. Noua grilă a mărcii va include 100 de LED-uri.

Pe lângă GLC, Mercedes-Benz va aduce în orașul rivalilor de la BMW și noul concept AMG GT XX, un tribut cu patru uși adus seriei de prototipuri sportive cu motor central Mercedes C111 din anii '60-'70. În fine, la Munchen va fi prezentată și o versiune radicală, rafinată pentru circuit, a lui AMG-GT. Sub numele de „GT Track Sport” se va prezenta un viitor rival pentru Porsche 911 GT3 RS. Mașina va păstra motorul V8, iar pachetul aerodinamic sugerează revenirea Black Series.

Polestar 5, rival pentru Porsche Taycan, este în sfârșit gata

Sursă foto: Polestar

Marca Polestar, care a luat decizia neobișnuită de a se retrage de pe piața de origine (cea chineză), nu lasă de izbeliște clienții din Europa. Astfel, după un program de testare riguros, constructorul este gata să arate lumii berlina sportivă Polestar 5, o alternativă la Porsche Taycan.

Promisiunile Polestar pentru această mașină sunt mărețe. Vorbim de primul Polestar care utilizează o platformă proprie, una care permite o arhitectură pe 800V pentru încărcare ultra-rapidă. De asemenea, versiunea de top va avea peste 850 cai putere, iar constructorul promite că aceasta va fi cea mai ușoară berlină supersport pe baterii de pe piață, cu un nivel de rigiditate similar cu al unui supercar autentic. Rămâne de văzut și cât va costa.

Porsche electrifică SUV-ul Cayenne

Sursă foto: Porsche

Porsche va aduce la Munchen versiunea 100% electrică a celui mai mare SUV al său, Cayenne. Germanii au testat deja mașina într-o varietate de contexte, inclusiv pe zăpadă, dar și pe traseul de hillclimb de la Goodwood și la Shelsley Walsh Hill Climb.

Porsche nu a oferit detaliile tehnice ale noului SUV, dar deja în teste a fost văzută și o versiune cu o linie coupe a acoperișului, o variantă care nu este disponibilă în cazul lui Cayenne cu motor termic. De asemenea, Porsche pregătește versiuni pe baterii ale lui 718 Boxster și 718 Cayman.

Porsche susține că versiunea de top va avea mai multă putere decât cel mai puternic Cayenne disponibil astăzi, ceea ce înseamnă că va avea peste 730 de cai putere.

Renault reînnoiește popularul Clio

Sursă foto: Renault (generația a cincea, care va fi înlocuită)

Renault vine la Munchen cu noua generație a lui Clio. Vorbim, de această dată, de o generație complet nouă, nu de un facelift ca ultima dată. Nu se știu prea multe detalii despre noul model, dar acesta va fi disponibil cel mai porobabil exclusiv cu propulsii hibride, inclusiv FHEV și poate și PHEV.

Lipsa motoarelor cu combustie clasice (fără susținere hibridă) este motivată de reglementările tot mai stricte de poluare din Europa, inclusiv introducerea normelor Euro 7 în UE. Presa sugerează că mașina va avea un design complet nou cu un nas mai proeminent, o grilă în forma diamantului și o siglă mai mare, cu faruri îngustate și un spoiler mai agresiv.

Skoda lansează Epiq și prefațează următoarea generație a Octaviei

Skoda Vision O. Sursă foto: Skoda

Skoda aduce mai multe noutăți la Munchen, inclusiv noul crossover Epiq. Platforma MEB Entry va fi aceeași ca în cazul lui Volkswagen ID.2X, care va fi o versiune înălțată a micului EV german. Design-ul lui Epiq a fost prefațat de un concept în 2024, iar versiunea de serie este gata și va avea un preț de sub 30.000 de euro.

Skoda nu va aduce și o alternativă la Volkswagen ID.2 sau la Cupra Raval, care sunt făcute pe brief-ul unui mini-car de oraș pe baterii, dar va plusa cu un concept break pentru noua generație Octavia. Denumit Vision O Concept, modelul va promova o evoluție a limbajului de design Modern Solid, care va fi „controversată”, conform CEO-ului Skoda. Cel mai probabil, platforma folosită va fi SSP.

În fine, Skoda ar putea aduce și fratele mai mare, cu șapte locuri, al lui Kodiaq. S-ar putea numi Skoda Space și va fi vârful gamei pe baterii a constructorului din Republica Cehă. Mașina va fi inspirată de conceptul Vision 7S prezentat în trecut.

Volkswagen intră, în sfârșit, pe segmentul electricelor de buget

Volkswagen ID.2all. Sursă foto: Volkswagen

Volkswagen s-a mișcat greu în a se extinde pe segmentul EV-urilor ieftine, dar la Munchen nu va aduce doar compacta ID.2, ci și varianta ID.2X, cu linie de SUV, gardă la sol mărite și proporții ceva mai generoase. .Totodată, constructorul din Wolfsburg va propune și următoarea generație a lui T-Roc, crossoverul care se numără printre cele mai populare mașini Volkswagen în Europa.

Noul ID.2 va avea un limbaj estetic inspirat de conceptul ID.2all și va fi cam la fel de mare ca un Polo. Șefii Volkswagen susțin că mașina, care va ajunge în showroom-uri în prima parte a anului viitor, va fi un model foarte important pentru marcă, fiind prima pe platforma MEB Entry. Prețul ar trebui să fie de circa 25.000 de euro, pentru a rivaliza direct cu Renault 5.

Modelul ID.2X, în schimb, ar putea să nu fie prezentat în versiune de serie, ci sub formă de prototip, pentru că va ajunge pe piață după hatchback-ul ID.2. Prețul va fi ceva mai mare - cam 27.000 de euro - și, grație proporțiilor, va fi poziționat ca o alternativă pe baterii a lui T-Roc.

Acesta din urmă va intra în cea de-a doua generație la Munchen, când va fi prezentat cu o propulsie full-hybrid complet nouă. Șefii Volkswagen susțin că acesta este ultimul model complet nou cu propulsie termică hibridă lansat de Volkswagen, înainte de tranziția completă către EV-uri. Acest sistem, care combină un motor electric destul de mare cu cel termic, va fi folosit și pe Golf electric, dar și pe Tiguan.

Volvo lansează prima mașină electrică ce nu este SUV

Volvo va dezvălui noul ES90, cea mai aerodinamică mașină din istoria constructorului scandinav, respectiv primul model pe baterii care nu este un SUV. Vorbim de un liftback (la fel ca Volkswagen ID.7 sau Mazda 6e) cu o autonomie de cel puțin 640 de kilometri indiferent de bateria aleasă. Volvo va oferi o versiune de bază cu o baterie de 88 kWh, respectiv una „Long Range” cu 102 kWh.

Cu o putere de încărcare prin curent continuu (DC) de 350 kW, încărcarea de la 10 la 80% a bateriei va dura doar 20 de minute, dar astfel de chargere sunt foarte rare în România, deci în realitate timpul minim de încărcare va fi cel puțin dublu, dacă nu triplu. Totuși, această arhitectură este interesantă prin performanțele sale, iar Volvo ar putea să prezinte mai multe detalii și despre viitorul SUV EX60.

Ce fac ceilalți

Sursă foto: Smart

Aceștia nu vor fi singurii producători prezenți la IAA Mobility, ci sunt cei care au anunțat cele mai mari lansări. Totuși, halele din complexul Open Space vor fi umplute și cu alte mărci, inclusiv cu cele din China. Astfel, nume ca Xpeng și BYD nu vor lipsi, precum și alți grei germani ca Audi, dar și Smart.

Audi, de exemplu, vor prezenta un concept care va prefața noul limbaj de design al mărcii, sub bagheta lui Massimo Frascella. CEO-ul mărcii din Ingolstadt sugerează că orice concept va avea elemente de pe modelele de serie, iar o parte din presă sugerează că ar putea să fie un coupe sportiv. Dacă într-adevăr asta va fi, am putea să vorbim de o versiune concept a unui viitor TT electric sau R8.

BYD, în schimb, va prezenta pentru piața europeană modelul Seal 06, disponibil ca berlină și break. De asemenea, am putea să avem noi modele de la Denza, sub-brand-ul de lux al chinezilor pe care-l vom vedea și în România, conform informațiilor furnizate în exclusivitate către Wall-Street.ro de reprezentanții BYD.

Smart are de asemenea o conferință de presă programată în timpul zilei de presă, dar nu se știe ce va prezenta marca preluată de chinezi de la Mercedes-Benz. Ar putea fi o nouă mașină mică de oraș, care să respecte ADN-ul original Smart, după ce constructorul a ales să lanseze mai multe SUV-uri și crossovere în ultima perioadă.

Opel/Vauxhall va prezenta public conceptul GSE Vision Gran Turismo, o mașină compactă ultra-sportivă inspirată din lumea raliurilor, care incorporează o serie de detalii estetice ce vor defini gama sportivă GSE a mărcii britanico-germane, dar șși viitoarea generație Corsa.

În fine, Xpeng va aduce câteva premiere europene, inclusiv MPV-ul de lux X9, care include sisteme de condus autonom și scaune „plutitoare”, dar și berlina sportivă (fastback) P7. Aceasta din urmă va rivaliza direct cu Porsche Taycan, Audi e-Tron GT și Polestar 5.

Personalizate pentru tine