Angajatorii nu vor avea incotro si vor trebui sa se adapteze noului tip de angajat care va veni cu un comportament mult diferit fata de angajatii de astazi. Este vorba de tinerii din generatia Millennials, nascuti intre anii 1995 si 2000, care vor veni cu propriile reguli de angajabilitate: vor sa lucreze de oriunde din afara biroului, vor sa aiba program flexibil, sunt reticenti la structura, organizare si reguli, sunt mai increzatori in sine, vin cu propriile idei si nu vor lucra peste program.

Angajatorii, nevoiti sa uite de angajatii actuali

Daca in prezent angajatorii sunt obisnuiti sa-si vada angajatii la birou si sa munceasca suplimentar, adolescentii de astazi care peste cativa ani vor intra in campul muncii vor oferi o parte din potentialul lor, sustine Mihaela Feodorof, managing partner si consultant resurse umane la Yourway Counseling, companie care ofera programe de dezvoltare organizationala pentru firme si consiliere pentru tineri. Afirmatiile reprezentantului Yourway sunt bazate pe rezultatele studiului "Profilul angajatului de ieri si de maine. Diferente si atuuri ale angajatului perfect", realizat de Mihaela Feodorof, Yourway Counseling.

generatia millenials"Angajatorii trebuie sa se antreneze si sa faca pasul intre angajatii pe care ii au din generatiile X sau Y si angajatii din generatia Millennials, care are totul alte conditii de angajabilitate. Conditiile sunt: sa nu aiba program fix de munca, sa fie accesibili fizic doar atunci cand este nevoie, sa poata lucra de la distanta, de oriunde din afara biroului din companie, sa lucreze pe termene, pe proiecte si pe deadline-uri pentru ca ei asa functioneaza ca sa ajunga la rezultate", sustine Mihaela Feodorof.

Ei vin cu propuneri, iar tu ca angajator ar trebui sa primesti.

Cei care sunt astazi angajati, din generatia X sau Y, prefera o cultura organizationala care pune accent pe stabilitate, pe autodisciplina si pe o etica de lucru traditionala, in totala opozitie cu cea ce urmeaza sa vina. "Daca ne uitam la cei foarte tineri, ei sunt intreprinzatori, isi fac lucrurile singuri, ei gandesc modelul si vin cu propuneri, iar tu ca angajator ar trebui sa primesti, pentru ca daca nu primesti ratezi o oportunitate, sunt foarte expresivi si totusi sunt logici. Sa nu ne imaginam ca tanarul care vine pe piata fortei de munca este un tanar boem care nu face altceva decat sa viseze. Nu, el are un fir logic, isi formeaza si are un plan bine stabilit", mai spune consultantul de la Yourway.

angajat, generatia millenials

Sursa foto: Angajat care lucreaza la laptop de pe banca/Shutterstock.com

Astfel, angajatorii trebuie sa se adapteze noului tip de angajati, daca doreste sa-i aiba in echipa, sa le ofere spatiu de comunicare si sa analizeze toate actiunile pe care le poate face in folosul companiei. "Daca nu esti deschis, daca nu-i lasi spatiu sa se exprime si in care sa vina cu idei, atunci viitorul angajat se va indeparta", subliniaza Mihaela Feodorof.

Viitori angajati nu vor munci mai mult decat ce scrie in job description

Noua generatie, Millennials, este mai indrazneata, are opinii diferite si idei care pot fi folosite in folosul angajatorilor si va spune ce gandeste, potrivit studiului "Profilul angajatului de ieri si de maine. Diferente si atuuri ale angajatului perfect", realizat de Mihaela Feodorof. In plus, viitorii angajati vor functiona exact dupa ce scrie in job description si nu vor munci mai mult. "Angajatorii vor sa fie fie acoperiti, dar de fapt angajatul va da doar o bucatica din potentialul lui. O sa respecte din ce in ce mai mult programul de lucru. Ma vrei la job de la ora 9 la ora 17, aici voi fi, ce scrie in job description, atat va face, se limiteaza la ce i se cere, iar dupa ora 17 se ocupa de pasiunile lui", sustine reprezentantul Yourway.

angajati, generatia millenials

Sursa foto: Angajati fericiti/Shutterstock.com

Acel mai mult de la angajat poate veni daca angajatorul il lasa sa lucreze de unde acesta vrea, considera Mihaeal Feodorof. Ea spune ca angajatii actuali stau peste program pentru ca au satisfactia ca s-au daruit, iar angajatorul stie cat de dedicati sunt ei. "Ei bine, poti sa pleci la ora 11 de la birou, sa lucrezi de oriunde si sa fii la fel de dedicat. Eu sunt absolut convinsa ca, atunci cand calculeaza profitul, nimeni nu se uita la cat a stat peste program angajatul, ci se uita la profitul in sine care se regaseste in coloana in Excel. Dar avem niste mind-set-uri cum ca daca stam pana la 9 seara la birou, am facut pentru compania aia mai mult decat cineva care nu a stat la birou. Dar se demonteaza de la sine prin acesti tineri care au curajul sa impuna ideea de a lucra de acasa. Stabilitatea locului de munca nu ti-o da spatiul fizic, ti-o da rezultatele", sustine Feodorof.

Decat un medic mediocru, mai bine un frizer desavarsit.

Si la scoala cei din generatia Millennials isi schimba comportamentul. Ei nu sunt neaparat mai inteligenti, ci sunt mai abili in a-si obtine si a pune cap la cap informatiile si nu fac anumite lucruri decat daca sunt intr-adevar pasionati. "Pentru materiile care le plac, vor studia, vor depune efort suplimentar si asta inseamna clar ca vor ajunge la performanta, pentru celelalate, ei vor ramane la un prag al mediocritatii. Decat un medic mediocru pe care sa-l urmareasca pentru cine stie ce nenorociri, mai degraba un frizer desavarsit. Nu mai invata la toate materiile, nu mai vrea sa fiu un copil de 10 pe linie", explica consultantul in resurse umane. Astfel, profesorii au inceput sa se adapteze acestei tendinte a elevilor de a se concentra pe materiile si domeniile care ii pasioneaza.

Clujul, a doua capitala?

In ceea ce priveste performanta la scoala, Cluj Napoca este foarte activ, iar din punctul de vedere al evaluarilor Youway, nu sunt diferente intre copiii din Bucuresti si cei din alte orase. Liceele din tara sunt mai mici ca numar de elevi, ceea ce face ca profesorii sa fie mai dedicati si rezultatele sa fie mai mari. "Clujul, dupa mine, este o a doua capitala. Este o comunitate foarte puternica, unde se sustin unii pe altii mai mult decat o facem noi, in Bucuresti. Ma refer la companii si la tot ce se intampla. Rezultatele se vad si in performantele scolare, si la nivel international", explica Mihaela Feodorof.

Ea mai spune ca si elevii si angajatii din Moldova sunt mai harnici si mai dedicati. "Intotdeauana Moldova, cu toate ca este zona cea mai saraca, avea rezultatele cele mai bune in urma evaluarilor facute angajatilor. Si ni s-a confirmat si pe elevi, intotdeauna i-am gasit pe primele locuri in ceea ce inseamna competitie. Nu spun ca nu sunt si cei din Bucuresti, dar cei din Bucuresti au o usoara relaxare pentru ca au mai multe oportunitati", completeaza reprezentanta Yourway.

Cea mai frumoasa poveste a crizei

In prezent, angajatorii nu mai alearga dupa candidati pentru ca in sfarsit cauta ceea ce li se potriveste. Daca inainte de criza era vorba de volum de angajari, acum angajatorii cauta omul potrivit, mai spune Mihaela Feodorof, potrivit careia 2000-2008 a fost o perioada de efervescenta, iar 2009-2013, mai mult o criza mentala si o revenire la realitate. "Inainte saream de la o companie la alta pentru 100 de euro in plus. Acum suta de euro este bine sa o pastrezi, sa accesezi nivelul urmator pentru ca sa meriti intr-adevar suta de euro in plus. A fost o perioada in care erau numai oportunitati, iar, piata fiind foarte efervescenta, competitia scotea 100 de euro in plus la salariu si isi lua cei mai performanti angajati de la competitori. Angajatii s-au pliat, pentru ca daca refuzi un salariu mai mic cu 25% in primele sase luni, dupa sase luni trebuie sa te gandesti daca ii mai gasesti sau a venit cineva care avea un salariu mai mic si care s-a bucurat de o crestere poate nu cu 25%, ci cu 10%", explica Feodorof.

angajari, generatia millenials

Sursa foto: Angajat cu laptop, care sta pe canapea/Shutterstock.com

Ea sustine ca angajatii au fost obligati de criza sa-si redescopere pasiunile pe care si le-au transformat in mici businessuri sau mici proiecte. "Si eu cred ca aceasta este cea mai frumoasa poveste a crizei pentru angajati", conchide Mihaela Feodorof de la Yourway.

Mihaela Feodorof a lucrat timp de 16 ani in cadrul BRD - Groupe Societe Generale, unde a coordonat echipa de recrutare si unde a facut peste 6.500 de noi angajari. In 2009, a decis insa sa faca primii pasi in antreprenoriat si sa faca ceea ce stia mai bine – consiliere si dezvoltare personala si profesionala. Asa a aparut Yourway, un business axat pe programe de dezvoltare organizationala pentru firme, consilierea tinerilor din ONG-uri sau multinationale si identificarea si dezvoltarea potentialului copiilor.

Sursa foto: Angajat cu laptop pe stanca/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri