Piata fortei de munca se confrunta cu o multime de provocari, de la atragerea talentelor si retinerea lor in companie, pana la gasirea celui mai bun echilibru intr-o organizatie care lucreaza cu generatii diferite de angajati. Se cauta cele mai bune solutii, se gandesc strategii, specialistii in resurse umane sunt intr-o permanenta efervescenta. Diferenta dintre cei care reusesc sa faca fata provocarilor din piata si cei care nu gasesc solutii eficiente o face "capacitatea de adaptare".

Mihaela Feodorof este unul dintre speakerii conferintei WS2GROW. Daca vrei sa afli mai multe informatii despre piata muncii, tendintele din recrutare si retentie, vino la conferinta WS2GROW. Participarea este GRATUITA. Inscrie-te aici.

"Este o provocare pentru orice tip de angajator si sa atragi talentele, si sa le pastrezi in organizatie. Nu este o provocare noua, insa este din ce in ce mai vizibila. Provocarea tine mai mult de capacitatea de adaptare a organizatiilor. Cred ca organizatiile, pe care nu demult le-am vazut ca pe o anumita forta, care se asteptau sa le fie respectate conditiile, cu cat se adapteaza mai usor, cu atat vor putea sa culeaga din piata candidatii cei mai buni, iar cu cat se vor plia mai usor pe nevoile lor, cu atat ii vor pastra in organizatie pe termen lung", a declarat Mihaela Feodorof, Owner Yourway Life & Career Coaching, la wall-street.ro.

Dinamica pietei fortei de munca este data, printre altele, si de prezenta in campul muncii a diferitelor generatii (X, Y, Z). Iar fiecare generatie vine cu nevoi si asteptari complet diferite. Din ce in ce mai multi angajatori sunt atenti la cerintele angajatorilor si fac proiecte prin care cauta sa ii valorizeze si sa le ofere ceea ce isi doresc.

"Tinerii fac diferenta prin faptul ca vorbesc despre nevoile lor si se asteapta ca ele sa fie respectate. Asteapta respect, asteapta sa fie ascultati, isi doresc sa fie ascultati, isi doresc sa gaseasca o cale de mijloc intre viata personala si viata profesionala, in sensul ca au aceasta formula de hedonism de a fi fericiti si impliniti prin ceea ce fac. Daca si-au analizat in timp util domeniul in care activeaza si pot sa aduca plus valoare organizatiei, ramane ca piata fortei de munca sa le satisfaca nevoile: respect, echilibru, formare continua", a declarat Mihaela Feodorof.

Pentru formarea permanenta, tinerii au nevoie de mentori si vor ca organizatiile pentru care lucreaza sa ii expuna la experiente din care pot invata. Atunci cand nevoiele nu le sunt satisfacute, tinerii renunta la angajator. Fuga de la un job la altul, care caracterizeaza generatiile Y si Z, se intampla tocmai pentru ca ei cauta oportunitatea de a creste, de a invata.

"Tinerii vor sa aiba impact, vor sa fie bagati in seama, sa fie recunoscuti si pentru alte calitati. Daca angajatorul se limiteaza la o lista de post si nu ii ofera aceste provocari, se va plictisi si va pleca", a completat Mihaela Feodorof.

Angajatorii se plang ca nu gasesc personal, insa asta se intampla in timp ce candidatii sunt indepartati

Companiile sunt tot mai preocupate de modul in care ar trebui sa armonizeze procesul de lucru atunci cand in aceeasi echipa lucreaza senori si juniori. Diferentele dintre generatii sunt evidente, iar daca nu se ajunge la un numitor comun, consecintele sunt mai mult decat evidente.

Ruptura dintre generatii, spune Mihaela Feodorf, s-a produs si din cauza modului in care angajatorul se uita catre piata. "Sunt organizatii care scot din baza de date toate candidaturile peste 35 de ani. Inteleg ca altfel te raportezi, formezi si retribui un entry level si altfel o persoana care are experienta. Exista o mare parte din piata fortei de munca ce nu este atinsa de joburile care sunt disponibile. Angajatorii se plang ca nu au candidati, insa asta se intampla in timp ce candidatii sunt indepartati. Aud din partea anagajatorilor plangeri de genul "trebuie sa recrutam, dar nu gasim", "recrutam tot ce are doua maini, doua picioare si un cap de umeri", ceea ce este foarte trist pentru o piata profesionista de HR", a precizat aceasta.

Probleme in a-si gasi un loc de munca o au si cei care au intre 35-40 de ani si care ar putea sa livreze cu rezultate foarte bune. "Cumva, ar trebui sa se linsteasca sau sa se faca o analiza pe fiecare industrie, cat sa putem sa avansam. Atatea plangeri nu pot folosi nimanui", a adaugat Mihaela Feodorof.

Munca remote, poate deveni o normalitate

Munca remote, o practica internationala importata recent si in Romania, da multe batai de cap angajatorilor. In timp ce unii vad munca remote ca pe un avantaj, altii se tem ca ar putea pierde controlul asupra angajatilor.

"Munca remote poate deveni normalitate, eu o vad ca pe un avantaj. Cred ca este o buna proba pentru angajat, din partea angajatorului, de a testa responsabilitatea pe care si-o asuma pe post. Nu trebuie sa il am pe anagajat intr-o incapere, sa ii verific prezenta fizica. Daca randamentul lui este scazut, nu cred ca ma avantajeaza cu nimic, pe de alta parte mai am si o multime de cheltuieli aferente prezentei lui", a spus Mihaela Feodorof.

Munca remote poate functiona bine intr-o organizatie, este nevoie doar de o claritate in obiective, o buna gestiune a progresului pe care il face angajatul, un management de proiect eficient in organizatie. "Nu vad un pericol, trebuie un pic de libertate in gandire si o implementare corecta ca sa functionezi remote", a adaugat aceasta.

Exista liderul perfect?

Nu exista liderul perfect, exista liderul recunoscut pentru rezultatele sale, dar, cel mai important, pentru calitatile lui umane, sustine Mihaela Feodorof.

"Nu exista perfectiune. Noi cautam mereu sa fim azi mai buni decat ieri si maine mai buni decat astazi. Atata timp cat exista aceasta formula in functiune, in mine ca individ, ea se transmite, e contagioasa. Liderul este cel pe care il urmeaza grupul. Pentru ca este foarte bine pregatit intr-un domeniu si este respectat pentru cunostintele si rezultatele pe care le-a obtinut, dar il urmeaza, in primul rand, pentru calitatile lui umane. Acesta este liderul dorit in organizatii. Ni-l dorim asa, dar nu asezam in aceasta formula oamenii potriviti", a explicat aceasta.

Cea mai mare greseala pe care o fac organizatie este punerea intr-o functie superioara, asimilata cu rolul de lider, a unor persoane foarte competente, pe care angajatii le vad din perspectiva de expert, insa pe partea de people management, soft skills, sunt destul de nepregatite.

Citeste si: Feodorof, Yourway: Adolescentii romani? Vor libertate, axati pe rezultate

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri