Piata fortei de munca este extrem de dinamica. Schimbarile provocate de noile generatii de angajati care intra in campul muncii, progresele tehnologice care au inceput sa elimine treptat locurile de munca, joburile care necesita recalificari profesionale, digitalizarea proceselor de resurse umane, toate acestea modeleaza piata fortei de munca si vin cu o multime de provocari atat pentru angajati si angajatori, cat si pentru specialistii in recrutare. Despre provocari, dar si despre tendintele din piata muncii au vorbit, intr-un interviu acordat wall-street.ro, Alina Babasan si Andreea Muresan, specialiste HR si fondatoarele Integra HR, o companie de recrutare si consultanta in resurse umane.

Atunci cand intrebi expertii in recrutare sau managerii de companii despre provocarile din piata muncii, toti vor da acelasi raspuns: deficitul de forta de munca si deficitul de talente. Angajatorii romani investesc in cautarea si implementarea celor mai bune solutii pentru pregatirea, atragerea si retinerea talentelor, insa e nevoie ca si Guvernul sa trateze cu mai multa seriozitate problema deficitului de talente, in conditiile in care sistemul de invatamant nu reuseste sa pregateasca tineri cu abilitati si competente necesare pentru cererea in crestere pentru forta de munca din partea companiilor.

"Gasirea de talente in timp rapid si talente care sa aiba performanta la locul de munca este una dintre principalele provocari din piata muncii", spun Alina Babasan si Andreea Muresan, fondatoarele companiei Integra HR.



Actionariat Integra HR: Paladia Petrar, Alina Babasan, Andreea Muresan (de la stanga la dreapta)

Nu doar gasirea, dar si retentia personalului este, in sine, o provocare pentru angajatori. Din acest motiv, angajatorii au inceput sa implementeze si alte procese de HR fata de cele obisnuite, cum sunt fisele de post, fisele de evaluare a performantei. "Incep sa se orienteze catre a evalua satisfactia angajatilor, sa vada cum se simt la locul de munca, sa ia pulsul organizatiei, sa aiba discutii individuale periodice cu angajatii pentru a vedea ce pot imbunatati, pentru ca doar asa isi pot dezvolta business-ul. In caz contrar, talentele vor pleca la companii care implementeaza deja astfel de procese. Din punctul nostru de vedere, HR-ul nu mai este un lux, asa cum era inainte, ci este o necesitate", a precizat Andreea Muresan.

O alta provocare in piata fortei de munca este gasirea muncitorilor din productie, cei care aduc direct venitul pentru organizatie, spune Alina Babasan. "Nu in ultimul rand, provocari sunt si din partea tinerilor din generatia Millennials, care vin cu solicitari care nu sunt in concordanta cu ceea ce angajatorii pot sa ofere. Treptat, am vazut ca exista o adaptare din acest punct de vedere", a completat aceasta.

Specialistii in HR spun ca piata de recrutare a devenit mai dificila si le este tot mai greu sa recruteze intr-un timp scurt persoanele dorite de angajatori. Solutia gasita de recrutori a fost digitalizarea proceselor de resurse umane. "Prin magazinul online cu proceduri de HR profesioniste pe care l-am lansat incercam sa digitalizam procesele de HR, mai exact, sa facem procesele de recrutare si selectie mai scurte. Oferim ghiduri de interviu care pot fi facut online sau la telefon cu candidatii, fara a mai stabili intalniri fata in fata si a consuma resursele", a declarat Andreea Muresa.

Nici antreprenorilor cu business-uri noi in piata nu le este usor in procesul de recrutare, din contra, acestia se loveste de reticenta specialistilor de a lucra in firme aflate la inceput de drum.

"Pe partea de recrutare, antreprenorilor le este greu sa construiasca o echipa, sa aduca primii oameni in firma. Din cate am observat, persoanele cu experienta au o oarecare reticenta in a merge in companii nou-infiintate, chiar si in IT. Chiar avem solicitari pe zona aceasta de la companii nou-infiintate, antreprenori care nu reusesc sa angajeze personal pe cont propriu, plus ca au nevoie de consultanta. Ii ajutam chiar si sa creioneze profilul candidatilor", a mai spus Andreea.

Angajatii cu multa experienta isi doresc o reorientare in cariera

O tendinta interesanta in piata muncii, identificata de specialistele in recrutare, vizeaza angajatii cu ani buni de experienta in munca.

Persoanele cu multa experienta, specialistii, incep sa isi doreasca o reorientare in cariera. Intalnim asta foarte des pe zona de vanzari, business development, unde de la clienti, pe de o parte, avem cerinte de persoane cu experienta, care sa le dezvolte business-ul, pe de alta parta, persoanele cu foarte multa experienta vor o reorientare, sa isi gaseasca pasiunea, sa faca ceea ce le place, nu neaparat ceva ce au fost nevoite sa faca.

Andreea Muresan, fondator Integra HR

Chiar si in HR sunt persoane cu multa experienta in recrutare si motivare care cauta noi abilitati si competente. "Multe persoane cu experienta pe HR vor sa renunte la aceasta zona. De ce? Pentru ca vor sa isi dezvolte noi abilitati. Dupa o perioada lunga de lucru in acest domeniu, in care te ocupi de aceleasi responsabilitati, vrei sa mergi intr-o directie in care sa iti dezvolti noi abilitati. Uneori, HR-ul nu ajunge in top management, ramane ca si specialist, si atunci daca se doreste o pozitie ierarhica in organizatie, se merge in directia de a renunta si de a-si dezvolta alte abilitati", a adaugat Andreea.

Schimbarea rolurilor in echipa

Angajatorii romani au devenit receptivi la cerintele tinerilor din generatiile Y si Z care se afla in campul muncii. Si nu doar receptivi, dar si creativi. Pentru ca recrutorii se straduiesc (si reusesc) sa gaseasca cele mai bune solutii pentru a indeplini cerintele tinerilor angajati si pentru a le asigura cele mai bune conditii de munca.

Daca tinerii simt ca pot sa creasca, iar angajatorul prezinta acest lucru sub forma unui plan de cariera, jobul oferit are deja o alta atractivitate. E necesar sa li se prezinte niste obiective pe care va trebui sa le atinga. Mai mult, conteaza partea de integrare in companie imediat dupa ce vor incepe noul job. Va avea cineva grija de ei? Li se vor face traininguri? In plus, pe langa partea salariala, conteaza beneficiile care li se acorda

Alina Babasan, fondatoare Integra HR

O metoda de lucru inedita, care functioneaza deja in strainatate, a inceput sa fie implementata si in Romania, deocamdata doar de catre companiile IT. "Tendinta la nivel international este de a face schimb de roluri in echipa, de a dobandi mai multe competente si periodic sa iti schimbi atributiile si responsabilitatile, chiar daca faci parte din acelasi departament. Totul e ca angajatii sa fie motivati sa ramana in companie, sa invete lucru noi, sa ofere la randul lor instruire", a precizat Andreea.

Citeste si: CEO Spotify: Angajatii nostri nu stau pe un job mai mult de 2 ani

Inovatie in HR

HR-ul nu este doar despre a aduce oameni talentati si creativi intr-o organizatie. HR-ul este si despre abordari originale si inovatoare care pot schimba/influenta comportamente. Iar Alina si Andreea au in plan sa creeze o aplicatie care sa ii ajute pe manageri sa isi dezvolte abilitatile de leadership.

"Este o problema pe care o studiem de mai multi ani - lipsa de abilitati de leadership pentru middle level management. Cel mai des, cei care ocupa pozitia de sef de departament sunt persoane cu multa experienta intr-o companie, care au ajuns in acest rol fara a dobandi competente de leadership. Atunci exista o problema de gestionare si coordonare a oamenilor din subordine, iar top managementul a dorit imbunatatirea acestor abilitati. La ce ne-am gandit? Sa aplicam la un proiect si sa facem schimb de bune practici cu companii din alte tari. Vom avea intalniri periodice, in care sa schimbam bune practici cu privire la acest subiect: cum putem dezvolta abilitatile de leadership ale managerilor. La finalul acestui proiect ne asteptam sa avem niste solutii si de acolo sa vedem cum putem inova, poate sa facem o aplicatie care sa ii ajute pe manageri sa isi dezvolte abilitatile sau poate facem un program de training sau de coaching. Este un proiect care ne-a atras atentia si in care vrem sa investim resurse", a explicat Andreea Muresan.

Provocari in HR in 2019

Cele mai mari provocari in domeniul resurselor urmane in anul viitor sunt legate de lipsa fortei de munca. Cererea de candidati pe piata fortei de munca va fi tot mai mare, insa numarul lor va fi tot mai mic, spun expertii in HR. La asta se adauga nevoia recrutorilor de a gasi noi solutii pentru a recruta candidati.

In plus, construirea unui brand de angajator pentru a atrage si a retine angajatii este tot mai necesar. "Companiile incep sa inteleaga ca au nevoie de un brand de angajator pozitiv si fac demersuri in aceasta directie. Brandul se construieste prin definirea unui culturi organizationale, prin cresterea satisfactiei angajtilor, prin stabilirea unei misiuni, valori care sa fie cu adevarat implementate. Daca salariile sunt tot mai mari, la un moment dat trebuie sa te diferentiezi si poti sa faci asta prin crearea si transmiterea unui brand de angajator clar care sa te reprezinta", a precizat Andreea Muresan.

Despre Integra HR

Integra HR este o compania clujeana specializata in recrutare si consultanta in resurse umane, care a fost infiintata in urma cu 8 ani. Compania, care in prezent are 10 angajati, are trei actionari Paladia Petrar, Alina Babasan si Andreea Muresan.

In 2018, Integra HR a investiti 20.000 de euro in magazinul online cu documente de HR. Costurile au acoperit realizarea platformei, promovarea si dezvoltarea produsului. Se estimeaza ca aplicatia sa genereze vanzari de 25.000 de euro pana la finalul anului.

In 2017, Integra HR a inregistrat o cifra de afaceri de 130.000 de euro, iar estimarile pentru anul 2018 sunt de 200.000 de euro.

Citeste si: Feodorof: Angajatorii se plang de lipsa fortei de munca, insa asta se intampla in timp ce candidatii sunt indepartati

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri