A fondat Fundatia D’AYA, una dintre primele companii de teatru independent de pe piata locala, iar in 2008 mai facea un pas: lansa Undercloud, primul festival de teatru independent din Romania, cea de-a noua editie urmand sa se desfasoare intre 22-31 august in Bucuresti. Cand ceva te arde cu adevarat incat iti cuprinde sufletul, nu ai cum sa te lasi infrant…este ceea ce a invatat in 17 ani de antreprenoriat Chris Simion, unul dintre cele mai cunoscute nume din domeniul regiei in Romania.

Chris Simion a terminat doua facultati (Teatrologia si Regia de teatru), ambele in cadrul Universitatii Nationale de Arte Teatrale si Cinematografice „I.L.Caragiale” din Bucuresti.

A fondat compania impreuna cu scriitorul francez Pascal Bruckner

Nu are studii de marketing si nici de management. Insa acest lucru nu a impiedicat-o pe Chris Simion sa fondeze in 1999 una dintre primele companii de teatru independent din Romania de dupa 1989. Aceasta se numeste D’AYA, iar in prezent are peste 50 de angajati si colaboratori. Iar cel care cu care a infiintat compania este celebrul scriitor francez Pascal Bruckner- cunoscut pentru titluri precum Hotii de frumusete, Iubirea fata de aproapele sau Fiul cel bun.

“Nu am studii de marketing sau managment. Am intuitie si o scara de valori foarte bine definita. Promovez si sustin ceea ce imi place mie. Consider ca daca imi asum asta cu toata fiinta, nu are cum sa nu ajunga la ceilalti. Nu ma pun inaintea spectatorului inainte de a fi eu spectator. Daca mie imi place si pe mine ma emotioneaza, imi doresc sa impartasesc si altora. Cred in competitie, cred in echipa. Sunt crescuta in Maramures si acolo am invatat sa fiu generoasa. Cred ca e loc pentru noi toti trebuie doar sa ne gasim locul nostru si sa nu tanjim sa fim in locul altuia. Atata tot”, a declarat pentru wall-street.ro Chris Simion, fondatoarea D’AYA si Undercloud.

Undercloud, un eveniment lansat in 2008, este cel mai mare festival de teatru independent din Romania, iar cea mai recenta editie a atras in jur de 7.000 de oameni.

Cea de-a noua editie a evenimentului va avea loc intre 22-31 august la ARCUB- Centrul Cultural al Municipiului Bucuresti, la festival urmand sa fie prezentate in jur de 40 de spectacole. De asemenea, vor participa aproximativ 150 de artisti romani si straini, din tari precum Anglia, Franta, Grecia, Republica Moldova, Rusia si Israel.

Biletele costa 35 de lei.

Undercloud este unul dintre evenimentele care sustin candidatura Bucurestiului la titlul de Capitala Culturala Europeana in 2021.

Regizoarea adauga ca atat festivalul Undercloud cat si compania D’AYA i-au oferit libertate totala sa experimenteze.

“Mi-a permis sa caut, sa fac cercetare, sa experimentez, sa atac ce texte am vrut, sa-mi aleg ce actori am crezut ca imi sunt necesari, sa joc intr-o multitudine de spatii alternative, sa descopar noi sensuri ale teatrului contemporan si o noua estetica scenica”, spune Simion.

Compania are statut juridic de fundatie si, astfel, investitia initiala fiind minima, de doar cateva sute de lei.

“Ceea ce ne-a provocat sa facem acest pas spre miscarea independenta de teatru a fost ca ne interesa sa cautam in alta directie decat in cea institutionala, am avut curaj sa ne asumam pe cont propriu un drum curat, fara compromisuri”, afirma regizoarea.

Din 1999 pana in 2006 spectacolele marca D’AYA au fost gazduite in toate teatrele din Bucuresti. Ulterior, din 2006 si pana in 2010 compania si-a desfasurat activitatea in “Laptaria lui Enache” si terasa “La Motoare” unde a infiintat Teatrul Undercloud. In 2011, cand Teatrul National s-a inchis pentru reconstructie, spectacolele au ajuns in alte institutii de stat, iar unele piese se joaca la Godot Cafe Teatru.

“Dragostea dureaza 3 ani”, piesa cea mai de succes. A atras peste 70.000 de spectatori

Primul spectacol lansat de D’AYA a fost “Copilul divin”, dupa Pascal Bruckner, in 1999, gazduit de Teatrul de Comedie.

Piesa cu cel mai mare succes de-a lungul anilor este “Dragostea dureaza 3 ani”, care se joaca de zece ani si care a fost vizionat de peste 70.000 de oameni dupa cele 600 de reprezentantii de pana acum. Alte spectacole de succes sunt Maitreyi, Mecanica Inimii, Oscar si Tanti Roz, Ce ne spunem cand nu ne vorbim.

Un spectacol de succes este un spectacol necesar, care atinge sufletul omului care iti plateste bilet si iti da o ora-doua din timpul lui

Cat costa punerea in scena a unei piese de teatru

Costul pentru lansarea unei noi piese de teatru variaza in functie de ceea ce isi doreste regizorul sa monteze, de concept, de productia propusa, de actorii cu care lucreaza si numarul lor, de locul in care se joaca.

“Poate sa fie gratis, cu mobila de-acasa si cu costume primite de la prieteni sau poate sa fie 100.000 euro, cu avioane si farfurii zburatoare. Poate sa dureze o luna, poate sa dureze o viata. Depinde de cat noroc ai. In teatrul independent totul e greu pentru ca nu te ajuta sistemul, trebuie sa te ajuti singur. Te ajuta prietenii mai mult decat te ajuta statul. Si asta e nefiresc. Daca teatrele independente ar avea un buget alocat asa cum au teatrele de stat am discuta altfel. Ca sa lansezi o piesa in independent e un travaliu intreg: ai nevoie de fonduri. Ca sa le obtii trebuie sa iti consumi timp, energie prin tot felul de intalniri cu sponsori, parteneri in loc sa stai in acel timp sa repeti. In independent tu nu esti doar artist, esti de toate. Sper ca asta nu va mai dura mult”

Legat de provocarile pe care le are ca manager al unei companii independente de teatru intr-un domeniu in care predomina institutiile de stat, Chris Simion afirma ca provocarile sunt doar artistice.

“Financiar nu exista provocari, exista obstacole si supravietuire. De la un proiect la altul o iei de la zero. De fiecare data esti ca la inceput. Poti spune ca e bine asa, ca ti se incearca pasiunea, rabdarea. Cred totusi ca am fi mult mai creativi cu o legislatie care ne-ar apara, cu transparenta, cu bugete alocate pentru platforma independenta, cu mai multa incredere in aceasta alternativa care si-a demonstrat valoarea si importanta”, afirma antreprenoarea.

Anul trecut Fundatia Compania de Teatru D’AYA a avut venituri de aproximativ 170.000 de euro si profit net de aproximativ 750 de euro, conform datelor de la Ministerul de Finante.

Exista reusita si fara compromisuri

Chris Simion afirma ca lucrul pe care l-a invatat in business si care o ajuta in teatru este ca atunci cand ceva te arde cu adevarat incat iti cuprinde sufletul, nu ai cum sa te lasi infrant.

“Am mai invatat ca exista reusita si fara compromisuri, chiar daca asta inseamna sa astepti 17 ani. Ca iti trebuie credinta si iubire ca sa fii liber. Iar cand imi este greu ii multumesc lui Dumnezeu ca ma incearca. Numai in situatiile limita am stiut cine sunt cu adevarat”, spune Chris Simion.

Daca ar trebui sa ofere sfaturi unor tineri care isi doresc sa infiinteze propria companie le-ar spune sa faca acest lucru doar daca este un vis major, sa o fondeze cu oameni care cred in aceleasi valor si sa fie ceva unic, autentic , sa nu copieze, mimeze, falsifice.

Sursa foto: Alex Galmeanu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri