Domeniul Resurselor Umane a devenit unul extrem de dinamic in ultimii ani, de cand digitalizarea a transformat (si continua sa transforme) industrii, procese de invatare, comportamente, generatii de oameni. Odata cu aceste schimbari, misiunea specialistilor in Resurse Umane de a recruta cei mai buni angajati a devenit destul de dificila, insa nu imposibila. Despre provocarile (si solutiile) din timpul procesului de recrutare, despre asteptarile tinerilor de la locul de munca, dar si cum isi motiveaza angajatii, am stat de vorba cu Cristina Puiu, HR manager la Accesa, o companie de servicii IT din Cluj-Napoca.

Atunci cand o companie vrea sa isi mareasca echipa, toti ochii sunt atintiti spre specialistii de la Resurse Umane. Mai important decat orice tehnologie si proceduri, intr-o companie conteaza foarte mult oamenii. Ei dau plus valoare unui produs, ei sunt imaginea unei firme si tot ei sunt cei care trebuie sa repare atunci cand ceva nu merge. Iar intr-o lume extrem de competitiva, eficienta este cheia.

Misiunea specialistilor HR este sa gaseasca cel mai bun om care sa se potriveasca cu jobul disponibil, dar si cu valorile organizatiei.

"Compatibilitatea valorilor personale ale angajatilor cu valorile companiei e un aspect important si un factor diferentiator care ajuta in retentia colegilor. Ne dorim oameni care vor sa-si asume un rol mai proactiv si care sunt dornici sa aduca un plus de valoare prin abordari inovatoare, solutii tehnice creative si knowledge-sharing. Doar in acest fel ne putem asigura ca organizatia isi pastreaza energia si ritmul de evolutie, fiind autopropulsata de intreaga echipa, nu doar de cateva persoane", a declarat Cristina Puiu (foto), pentru wall-street.ro.

Care sunt provocarile in procesul de recrutare intr-o companie din domeniul IT? Deloc diferite de alte industrii. In general, provocarile cu care se confrunta piata fortei de munca provin din nevoia companiilor ca un angajat sa fie un bun specialist si sa comunice bine cu echipa. Candidatii, la randul lor, isi doresc sa fie valorificati de companie si sa fie sustinuti in dezvoltarea carierei lor.

"Consideram ca e esential sa ne ajutam colegii sa isi inteleaga nevoile si evolutia. Pozitionam specialistii nostri nu doar ca dezvoltatori de produse soft, dar si ca beneficiari ai acestora, un context tot mai apropiat de realitatea din industrie. Aceasta abordare ii ajuta sa priveasca proiectul si business-ul clientului in intreg ansamblul sau, ducand la o calitate superioara a solutiilor si o experienta pozitiva a angajatului", a mai spus Cristina.

Ce astepari au tinerii de la locul de munca?

Angajatorii au invatat sa se adapteze cerintelor tinerilor din generatiile Y si Z, care au constant nevoie de feedback, vor ca munca sa le fie valorifica, vor sa fie promovati, chiar daca nu au suficienta experienta, vor salarii mari, pe care nu le pot justifica, si care schimba foarte des joburile. Care sunt solutiile pentru retentia celor tineri: programe personalizate, libertatea si autonomia de a face lucruri.

14 ani de experienta in piata dinamica de IT ne-au demonstrat ca solutia este data de o cultura organizationala in care mentorii adopta o abordare potrivita rolului lor, inlocuind sabloane predefinite de invatare cu un stil de comunicare deschis si cu resurse care sa raspunda nevoii de autocunoastere, self-management si cea a unei experiente personalizate de dezvoltare. Libertatea face parte din ADN-ul companiei noastre si, atat ca echipa, cat si individual, ne simtim responsabili sa ne sustinem unii pe altii in a identifica si valorifica oportunitatile care ne sustin dezvoltarea

Cristina Puiu, HR manager Accesa

"Avem o structura organizationala plata, ceea ce faciliteaza knowledge-transferul, incurajeaza ownership-ul asupra propriei dezvoltari, precum si o dinamica sanatoasa si echilibrata in echipe, lucru demonstrat si de studiile noastre interne, care arata ca peste 80% dintre angajatii nostri simt ca au un nivel ridicat de autonomie. Tot un procent de 80% spun ca sunt multumiti de relatia pe care o au cu colegii si managerii lor", a completat HR manager-ul Accesa.

Beneficiile extrasalariale sunt foarte apreciate de angajati, acestea fiind o alta solutie pe care companiile au gasit-o pentru a-i motiva pe oameni sa ramana in firma pentru o perioada mai lunga de timp.

"Avem programe specifice de learning care transpun aceasta filozofie a cresterii din interior, intr-un mod consistent si sistematic in training-uri cu un ritm mai gradual sau accelerat, in functie de nevoia fiecarui angajat. Anul trecut am conturat un program complet de beneficii care sustine starea de bine a angajatilor, structurat pe patru piloni – physical, social&emotional well-being, precum si work-life balance. Prin programe complete care includ personal trainer, sesiuni de mindfulness, coaching 1:1, tool-uri digitale si consultanta pe diferite arii cum ar fi parenting sau nutritie, ne propunem sa imbunatatim calitatea vietii colegilor nostri, oferindu-le posibilitatea de a accesa oricare dintre aceste zone", a mai spus Cristina Puiu.

"Doar un salariu atractiv nu va tine de cald prea mult timp"

Industria IT este una foarte competitiva, iar asta ii face pe candidati, cat si pe angajatori, sa fie foarte atenti atunci cand negociaza partea financiara. Oamenii din HR spun ca salariul nu este totul, si ca atunci cand se afla in fata angajatorului, candidatul trebuie sa tina cont si de ce ii poate oferi acel job pentru a se dezvolta pe plan profesional.

"Incurajez candidatii sa ia in calcul alte aspecte primordiale atunci cand vina vorba de acceptarea unui job, cum ar fi filozofia companiei cu privire la invatarea si dezvoltarea angajatilor, procentajul seniorilor in cadrul companiei care pot oferi la randul lor mentoring si astfel accelera invatarea, perspectivele si oportunitatile de dezvoltare din cadrul companiei (sau internal mobility). Desigur, aspectul financiar e important, dar consider ca in lipsa celorlalti factori motivatori, doar un salariu atractiv nu „va tine de cald” prea mult timp. Nevoile oamenilor au devenit tot mai complexe si asta explica dezvoltarea unor solutii care intrepatrund zona digitala cu viata de zi cu zi, cum ar fi self-driving cars, Amazon Alexa si altele", a mai spus Cristina Puiu.

Tot mai multi tineri someri: cum pot interveni companiile?

Anul trecut, INS publica date ingrijoratoare despre tinerii care nu au un loc de munca. Rata somajului in randul tinerilor se afla la cel mai ridicat nivel, in al doilea trimestru din 2017. In conditiile in care statul roman inca nu reuseste sa puna pe picioare un sistem de educatie performant, cade si pe umerii marilor companii responsabilitatea de a interveni pentru a oferi o plasa de salvare tinerilor care nu reusesc sa isi gaseasca un loc de munca.

Intr-un context in care nivelul investitiilor in educatie este departe de a satisface nevoile pietei de munca, marile companii trebuie sa isi asume un rol activ in pregatirea viitorilor lor angajati. Dat fiind trendul orientat spre digital al business-urilor, o solutie este derularea de proiecte educationale private sau îin parteneriat public-privat, care se adreseaza elevilor de gimnaziu, de liceu sau studentilor pentru a-i forma in aceasta directie. Totodata, vedem un beneficiu in dezvoltarea de proiecte care au ca scop formarea somerilor in zona de utilizare si suport a aplicatiilor

Cristina Puiu

Compania Accesa s-a implicat deja intr-o campanie prin care oferea candidatilor din domenii non-IT sansa de a participa la programe de formare cu o durata de cel putin trei luni care sa le permita sa isi contureze o cariera de succes in diferite pozitii.

Despre Accesa

De mai bine de 14 ani, Accesa ofera servicii de IT complete care ajuta business-uri din sectoare precum retail, servicii financiare, stiinte si servicii medicale, start-up-uri din pietele din DACH, Scandinavia, SUA si UK sa genereze valoare adaugata prin intermediul tehnologiei.

Sursa foto: Shutterstock.com / Pressmaster

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri