Mii de persoane sufera anual accidente la locul de munca, iar cateva sute sfarsesc prin a-si pierde viata. Cauzele sunt multiple si variaza de la neindemanarea angajatului, la functionarea deficitara a unei masinarii, dar si altele independente. Iata cum pot fi preintampinate aceste accidente, dar si sanctiunile pe care le pot suferi atat angajatorul, cat si angajatul, daca se dovedesc a fi vinovati.

Peste 3.500 de persoane au fost ranite in accidente de munca, doar in primele opt luni ale acestui an, iar pana la aceeasi data 240 de angajati si-au pierdut viata la locul de munca.

Conform legislatiei in vigoare, prin accident de munca se intelege vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces.

"240 de accidentati mortal, in primele opt luni ale anului, cu precizarea ca numarul accidentatilor mortal inregistrati in 2019 va suferi modificari, odata cu finalizarea cercetarii tuturor evenimentelor de munca mortale, aflat in curs de cercetare", se arata intr-un raspuns furnizat wall-street.ro de catre Inspectia Muncii.

In total, pe parcursul anului 2018, au decedat 355 de persoane, in urma accidentelor de munca.

Citeste si:
Cati ani muncesti ca sa castigi cat cel mai bine platit roman
Cati ani trebuie sa muncesti...

Cauzele accidentelor de munca

Accidentele de munca sunt generate fie de persoanele vatamate in sine, care efectueaza necorespunzator o operatiune sau se expun la factori nocivi, de exemplu, fie de mijlocul de productie utilizat, care pune in pericol manipulantul.

Pe langa acestea, se mai numara cauzele dependente de sarcina de munca, precum lipsuri in asigurarea conditiilor de securitate si igiena a muncii, repartizarea necorespunzatoare a executantilor pe locurile de munca, dar si cauze dependente de mediul de munca (mediul de munca contribuie la producerea accidentului, iar cauzele cele mai frecvente sunt: cauze de natura fizica - temperatura aerului, umiditatea aerului, nivel de iluminare scazut, climatul psihosocial sau caracterul special al mediului).

Inspectorii de la Inspectia Muncii au efectuat in primele opt luni ale acestui an 33.002 de controale la 24.400 de angajatori, unde au verificat aspecte legate de sanatatea si securitatea muncii. Ei au aplicat amenzi in valoare de 12,5 milioane de lei.

Citeste si:
Ce spune Arafat despre ajutorul international in cazul Colectiv
Arafat, despre ajutorul...

Cele mai frecvente motive pentru care se ajunge in instanta

"Cel mai frecvente evenimente au loc din cauza neindeplinirii obligatiei de instruire corespunzatoare la locul de munca. Unii angajatori se multumesc sa asigure semnarea fiselor de instruire in mod formal, fara un training efectiv. Aceste lucruri ies insa la iveala si cei care platesc sunt angajatorii", a declarat pentru wall-street.ro Cristina Tudoran, senior associate in cadrul case de avocatura Filip & Company.

In afara de respectarea acestei etape prealabile de preventie (care poate contribui substantial la evitarea evenimentului), litigiile ar putea fi evitate de cele mai multe ori si daca se urmareste o comunicare rezonabila cu angajatii victime ale unor accidente de munca post-eveniment.

E drept, de multe ori, sumele solicitate in negocieri depasesc limitele rezonabile, insa, daca exista un scop comun de ambele parti ale mesei, se poate ajunge la o intelegere in termeni echitabili

"Bineinteles, practica nu inceteaza sa ne surprinda. Recent a devenit celebra speta salariatului francez, care, aflandu-se intr-o delegatie, a decedat in urma unui infarct produs in timp ce se afla intr-o camera de hotel impreuna cu o persoana de sex opus. Desi angajatorul a refuzat sa acorde drepturile sale specifice unui accident de munca, Curtea de Apel din Paris a decis ca evenimentul se incadreaza in categoria accidentelor de munca, din moment ce angajatul se afla, pe parcursul acelei deplasari, la dispozitia angajatorului sau. Desigur, este o chestiune de drept francez, dar multe dintre regulile in domeniul SSM sunt asemanatoare cu dreptul roman", a povestit Tudoran.

Citeste si:
Posibilitati de contestare a sanctiunilor in transportul alternativ
Posibilitati de contestare a...

Ce pedepse primesc angajatorii

Potrivit Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, nerespectarea reglementarilor impuse in domeniul sanatatii si securitatii in munca poate atrage aplicarea unor amenzi contraventionale de pana la 10.000 lei.

"Suplimentar, anumite incalcari pot constitui chiar si infractiuni, potrivit Codului penal, atragand amenda penala sau chiar inchisoarea pana la 3 ani, in functie de fapta si de vinovatia faptuitorului. Este vorba, in principal, despre neluarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca sau nerespectarea acestor masuri, daca se creeaza un pericol iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala", a explicat Cristina Tudoran.

Ce pedepse primesc angajatii

In cazul nerespectarii obligatiilor si masurilor stabilite cu privire la securitatea si sanatatea in munca, angajatii pot fi sanctionati in conditiile prevazute in Codul muncii, adica atat pe cale disciplinara, cat si patrimoniala – daca au fost produse si pagube la nivelul angajatorului.

Legiuitorul nu a prevazut criterii de stabilire a faptelor ce au legatura cu munca si care pot constitui abateri disciplinare, astfel incat este dreptul fiecarui angajator sa prevada prin regulamentul intern normele a caror incalcare pot atrage raspunderea disciplinara a salariatilor, inclusiv normele din domeniul securitatii si sanatatii in munca.

"Prin urmare, angajatorul are dreptul de a aplica sanctiuni disciplinare salariatilor sai ori de cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara (i.e., avertisment scris; retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile; reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%; reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%; si desfacerea disciplinara a contractului individual de munca)", a explicat Roxana Trimbitas, associate la Filip & Company.

In practica, insa, multi angajatori evalueaza aceste neregularitati drept abateri disciplinare grave, care pot fi sanctionate cu desfacerea disciplinara a contractului de munca.

Cum pot fi evitate tragediile la locul de munca

Intre recomandarile inspectorilor muncii pentru evitarea accidentelor de munca se numara evitarea riscurilor, adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor de munca si adaptarea la progresul tehnic.

De asemenea, este importanta dezvoltarea unei politici de prevenire, care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca.

Cum principala cauza a incidentelor aparute in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu este reprezentata de necunoasterea si/ sau neaplicarea prevederilor din domeniul securitatii si sanatatii in munca, pentru preintampinarea unor astfel de situatii, avocatii recomanda:

  • documentarea proceselor de instruire si de aplicare a masurilor SSM intr-un mod cat mai complet si fata de toti angajatii. In cazul unui eveniment nefericit, acesta este primul aspect care va fi verificat de autoritati, iar imposibilitatea de a dovedi cu documente instruirea corespunzatoare a angajatilor va face foarte dificila aplicarea altor masuri de aparare sau diminuare a raspunderii angajatorului
  • instruirea angajatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, la nivelul unitatii sau intreprinderii, preferabil cu exemple sau situatii concrete, nu doar teoretic;
  • implicarea lucratorilor desemnati/ serviciilor interne sau externe ce activeaza in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in directia consilierii angajatorilor cu scopul asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor care pot fi expusi unui potential risc de accidentare;
  • proiectarea unor procese de munca si control tehnic adecvate si utilizarea echipamentelor si materialelor potrivite;
  • aplicarea unor masuri de protectie colectiva la sursa riscului, cum ar fi ventilatia adecvata, acces facil la surse de apa potabila si masurile potrivite de organizare;
  • aplicarea unor masuri de protectie individuala, inclusiv asigurarea echipamentului individual de protectie, daca expunerea nu poate fi prevenita prin alte mijloace.

Foto: Shutterstock

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Sporul natural al populatiei Romaniei ramane NEGATIV