Auzim deseori cuvinte precum responsabilitate, solidaritate și întrajutorare. În lipsa unor date concrete, însă, acestea pot părea simple declarații confortabile. Iar când descoperim respectivele date, acești termeni devin, parcă, și mai lipsiți de conținut: potrivit informațiilor Institutului Naţional de Statistică (INS), unu din cinci români (peste 20%) trăia anul trecut în sărăcie, cei mai săraci fiind copiii și tinerii cu vârste până la 24 de ani.

Mai mult, conform aceleiași surse rata riscului de sărăcie sau excluziune socială (AROPE) a fost de 34,4%, în anul 2022, corespunzătoare unui număr de 6,5 milioane persoane. Ceea ce înseamnă că un procent important din populație obține venituri sub pragul sărăciei și trăiește în condiții de privațiuni materiale severe. Adăugați la acest lucru faptul că, potrivit unui raport Food Waste din anul 2021, românii aruncă la gunoi, anual, 1,35 de milioane de tone de hrană și obțineți tabloul complet al unei disparități masive în ce privește raportul dintre resursele disponibile și procentul, efectiv, de populație care nu are parte de ele.

În acest context, colectele alimentare reprezintă o inițiativă cu impact semnificativ în viața persoanelor vulnerabile care au nevoie de hrană. Și exact aici Lidl face un pas important pentru a coborî aceste statistici cât mai aproape de procentul pe care ni-l dorim cu toții: zero.

Și încă un amănunt important: acest lucru se întâmplă exact în perioada sărbătorilor de iarnă, adică exact atunci când se prespune că spiritul caritabil al oamenilor ar trebui să fie la cele mai înalte cote. O promisiune pe care Lidl o onorează, din moment ce sustenabilitatea face parte din ADN-ul Lidl și este urmărită în întreaga strategie de dezvoltare a business-ului retailer-ului.

Un pic de istorie a colectelor de alimente Lidl

Lidl s-a implicat deja de ani buni în fondarea primei bănci pentru alimente realizată după modelul FEBA (European Food Banks Federation) în 2016, în București. Iar de atunci, a susținut, financiar și cu produse, inaugurarea a încă opt Bănci – în Cluj-Napoca, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați și, implicit, înființarea Rețelei de Bănci de Alimente din România.

Desigur, nu fără o implicare financiară importantă. Astfel, din 2016 și până în prezent, Lidl România a investit peste 9.000.000 lei în dezvoltarea rețelei de Bănci pentru Alimente din România și a donat către aceasta peste 2000 de tone de produse alimentare și non-alimentare.

De ce această inițativă? Simplu, pentru că Banca pentru Alimente este o organizație nonprofit care colectează gratuit bunuri de consum de la donatori (agenți economici, firme, producători agro-alimentari) și le distribuie către persoanele în nevoie și grupurile vulnerabile.

Important de subliniat: aceste bunuri sunt încă bune pentru consum, însă și-au pierdut din diverse motive valoarea comercială (de exemplu, au un defect estetic pe ambalaj, sau fac parte dintr-o promoție a cărei perioadă de desfășurare s-a încheiat).

Bineînțeles, aceste caracteristici le încadrează în demersul inițiat de Lidl: acela ca, prin colectarea acestor alimente și distribuirea lor către persoanele care au nevoie de ele, să contribuie la reducerea semnificativă a procentului de persoane care, spre deosebire de cei mai mulți dintre noi, nu au - așa cum spune exprimarea populară - ce să pună pe masă. Cu atât mai puțin pe masa de Crăciun.

Cum funcționează colectele de alimente Lidl

Lidl se implică în responsabilizarea populației cu privire la risipa alimentară prin implicarea directă și comună în colectarea alimentelor, precum și suplimentarea alimentelor care ajung la persoanele nevoiașe, susținute de Banca pentru Alimente, în perioada sărbătorilor, dar și pe parcursul întregului an.

O altă măsură implementată de retailer pentru combaterea risipei alimentare este reducerea prețurilor la produsele care se apropie de termenul de valabilitate. Reducerile sunt aplicate atât la produsele alimentare, cât și la cele nealimentare, în toate magazinele din țară. Această măsură a fost implementată încă de la intrarea retailer-ului pe piața locală, iar de-a lungul timpului a fost extinsă la mai multe categorii de produse.

De asemenea, pentru a oferi o varietate cât mai mare de opțiuni din toate grupele de produse și a încuraja cât mai mult în rândul consumatorilor combaterea risipei, în această categorie sunt disponibile și produse de îngrijire și cosmetice, produse refrigerate precum salamuri, brânzeturi, lapte sau alte produse semipreparate, carne proaspătă, produse congelate, sau produse din sortiment uscat, excepție făcând mâncarea pentru bebeluși, cafeaua, băuturile spirtoase, vinurile sau țigările.

Toate produsele sunt semnalizate la raft, în spațiile special amenjate în zonele din toate magazinele din țară, specifice grupelor de marfă din care fac parte, prin etichete speciale.

Mai mult decât atât, Lidl mai pune la dispoziția consumatorilor și alte metode prin care pot învăța cum să reducă risipa alimentară la ei acasă. Un exemplu în acest sens este așa-numita Rețetă Responsabilă, practic o serie de materiale explicative distribuite în social media cu sfaturi și recomandări în acest sens, dar și sfaturi legate de organizarea listei de cumpărături, de organizarea meniurilor zilnice, de depozitare a alimentelor pentru a le prelungi prospețimea, de eficientizare a consumului etc.

Iată, prin urmare, un singur exemplu legat de cum funcționează #RetetaResponsabila: dacă vă plac, spre exemplu, biscuiții, mai ales în perioada de sărbători, știți bine că aceștia pot ajunge de multe ori risipiți, depozitați incorect sau uitați într-un sertar. Ei bine, pentru ca acest lucru să nu se întâmple, putem în schimb să-i transformăm într-un blat gustos de cheesecake, iar asta doar urmând pașii indicați de Lidl în seria de mesaje social media pe acest subiect. Iar acesta este, încă o dată, doar un exemplu legat de ceea ce poate face #RetetaResponsabila.

Pasul cel mai important: extinderea la nivel național

Germenii solidarității plantați de Lidl în anii anteriori au prins roade puternice iar acum își ating potențialul maxim: extinderea colectei de alimente desfășurate de Lidl România și Rețeaua Băncilor pentru Alimente, ajunsă acum la a noua ediție, la nivel național. Cu alte cuvinte, în toate magazinele Lidl din țară.

Astfel, până pe 27 decembrie, clienții pot dona produse alimentare neperisabile, în cutiile special amenajate cu sprijinul FEPRA, la ieșirea din magazine, după casele de marcat.

Aceste produse vor fi preluate de către Băncile pentru Alimente și distribuite mai departe către ONG-urile partenere care au în grijă persoane vulnerabile din cămine de bătrâni și centre de plasament pentru minori, cantine sociale sau centre pentru persoane fără adăpost. Și la această ediție a campaniei de colectare participă toate cele 9 Bănci Regionale pentru Alimente din București, Cluj-Napoca, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați.

Prin urmare, sunt mult mai multe șanse ca de acum înainte cuvinte precum responsabilitate, solidaritate și întrajutorare să nu mai fie doar termeni mai mult sau mai puțin lipsiți de conținut. Lucru care este posibil inclusiv datorită demersului realizat de retailer de a dezvolta, în timp, un proiect precum colecta de alimente, alături de Rețeaua Băncilor pentru Alimente.

Sursa foto: Lidl Romania

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri