Succesul unei companii este strans legat de eficienta angajatilor si de modul in care acestia contribuie la dezvoltarea sa. Acest proces presupune o buna colaborare intre angajati si management, dar si o motivare constanta si eficienta. Insa pot aparea situatii inevitabile cand, in ciuda efortului depus de catre angajator pentru a crea un mediu de lucru propice pentru dezvoltarea angajatilor, acesta sa fie nevoit sa opteze pentru incetarea contractului de munca. Concedierea unui angajat nu este niciodata un proces facil, dar cateodata se poate dovedi utila pentru o dezvoltare sanatoasa a companiei.

Intrebarea cu care se confrunta angajatorii in aceste momente este urmatoarea: cand stiu ca trebuie sa concediez pe cineva? De aceea, pana la momentul concedierii este necesar sa parcurgi cativa pasi care te vor ajuta sa intelegi mai bine daca exista o problema care poate fi rezolvata sau daca singura solutie este concedierea.

1. Angajatul nu indeplineste asteptarile firmei

Daca un angajat esueaza in a-si indeplini eficient sarcinile de lucru si necesita supraveghere constanta din partea unui manager si ajutor din partea colegilor, atunci acesta va reprezenta o pierdere de timp si bani pentru companie. Primele luni de la angajare sunt importante pentru a observa daca angajatii pot deprinde in mod util abilitatile necesare job-ului, insa daca acestia nu pot eficientiza timpul de lucru, atat cel personal, cat si pe cel al colegilor, chiar daca isi dau toata silinta, atunci este momentul sa discutati in mod concret daca aceasta colaborare este benefica pentru ambele parti.

2. Angajatul afecteaza moralitatea firmei

Citeste si:
Cum sunt hartuiti si amenintati "cu datul afara" angajatii Amazon
Cum sunt hartuiti si...

Un angajat exemplar stie sa gestioneze relatiile cu colegii, dar si cu clientii companiei intr-un mod profesionist. Daca ai un angajat care cauta conflictele cu orice ocazie in loc sa se concentreze pe modul in care poate colabora eficient cu colegii sau daca nu isi da interesul in relatia cu clientii companiei, atunci imaginea companiei tale va avea de suferit. Conform Harvard Business Review exista mai multe metode care te ajuta sa gestionezi comportamentul acestor angajati, printre care se afla cursurile de formare profesionala si personala. Insa, daca aceste solutii se dovedesc ineficiente, atunci ar fi cazul sa iei in calcul incetarea contractului de munca.

3. Angajatul nu se poate acomoda culturii organizationale

Desi ai angajat o persoana cu aptitudinile si calificarile necesare pentru job, exista si posibilitatea ca personalitatea acesteia sa nu se alinieze cu cea a companiei. In acest caz, daca nu se poate integra natural in echipa si nu poate comunica eficient cu colegii, in ciuda faptului ca are calitatile potrivite ar trebui sa iei in calcul incheierea colaborarii. Conform Good.co, integrarea in cultura organizationala are numeroase avantaje atat pentru angajat, cat si pentru echipa, iar printre aceste se numara satisfactia la locul de munca, o performanta sporita si o mai mare dedicare in rezolvarea task-urilor. Daca acest proces nu este indeplinit, nu doar firma este afectata, ci si angajatul respectiv, intrucat ii va fi dificil sa performeze intr-un mediu in care nu se poate integra cu usurinta.

4. Angajatul are un comportament inadecvat

Citeste si:
Cat de protejati sunt cei care sesizeaza faptele de coruptie
Cat de protejati sunt cei...

Regulamentul intern al unei companii are scopul de a crea un mediu de lucru benefic pentru angajati si de a mentine o anumita ordine intre departamente si intre colegi. Insa pot exista situatii cand te poti confrunta cu un angajat problematic care incalca regulile disciplinare. In mediul de business aceste incalcari ale politicii companiei trebuie sa fie corectate rapid si pot presupune concedierea imediata a angajatului. Comportamentul inadecvat poate insemna de la abateri minore precum intarzieri sau absente nejustificate la munca, pana la cele mai grave - furturi la locul de munca sau consumul de substante interzise in timpul programului.

Daca in ciuda eforturilor comune din partea angajatorului, dar si din partea angajatului ai observat ca nu puteti gasi o solutie bilaterala eficienta prin care sa puteti continua colaborarea sau daca masurile luate in scopul integrarii angajatului in mediul de lucru au esuat, atunci poti lua in considerare incetarea contractului de munca.

Concedierea nu este un proces usor pentru niciuna din partile implicate si de aceea e important ca separarea sa fie facuta adecvat si cu respect pentru angajat. Odata ce ai luat decizia de a concedia un agajat trebuie sa parcurgi toate informatiile necesare despre concediere, astfel incat sa nu risti ca angajatul sa te dea in judecata. Pregateste un discurs in care sa ii prezinti toate motivele concedierii, astfel incat sa inteleaga ca decizia este finala.

Stabilirea necesitatii si a momentului potrivit pentru concedierea unui angajat este dificila, dar necesara pentru companie si cateodata si pentru angajat. Este important ca relatia dintre angajat si companie sa fie eficienta, iar daca nu aduce beneficii pentru niciuna din parti, atunci poti lua in considerare solutia concedierii.

Citeste si:
Concedieri masive la un gigant auto din cauza motoarelor cu combustie
Gigant auto german cu 5.000...

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Fabrica de confectii Modexim din Craiova se inchide
Setari Cookie-uri