Trei din patru companii ofera beneficii extrasalariale pentru a retine si fideliza angajatii. Criza de personal specializat obliga angajatorii sa fie mai atenti la nevoile si cerintele angajatilor, in special a celor din generatiile Y si Z. Astfel, s-a ajuns in situatia in care companiile "arunca" cu beneficii de teama sa nu ramana in urma competitorilor. Specialistii in resurse umane trag un semnal de alarma si spun ca, poate fara sa isi propuna asta, organizatiile care pun mai mult pret pe salarii si beneficii pentru a retine oamenii in companie, risca sa promoveze banii ca valoare, in detrimentul performantelor sau meritelor.

Piata ofertelor de munca este extrem de competitiva, astfel ca din ce in ce mai multe organizatii au implementat sistemul de beneficii extrasalariale. Aproape toti specialistii in resurse umane din marile companii au inteles ca daca vor sa ramana competitivi, trebuie sa fie atenti la nevoile angajatilor, in special la nevoile noilor generatii care seteaza un nou context de munca. Spre deosebire de generatiile anterioare, tinerii, in special cei din generatia Z, nu mai pun atat de mult accent pe partea financiara. Ei vor sa lucreze intr-o organizatie care sa le ofere posibilitatea unui proces de invatare continuu, vor sa fie implicati in procesul de decizie si, mai ales, au nevoie de un leadership care sa-i ajute sa isi dezvolte o cariera. Daca nu le sunt indeplinite cerintele, vor schimba organizatia pana cand vor gasi contextul de munca potrivit personalitatii lor.

Tinand cont de aceste tendinte din piata, dar si de numarul limitat de resurse umane calificate, specialistii in resurse umane acorda beneficii tot mai variate si mai creative ca forma de retentie si fidelizare a angajatilor. Insa, in functie de cum este folosit, sistemul de bonusare se poate transforma intr-un instrument avantajos sau, din contra.

Diana Bocaneala este Global Head of People Operations Programmes and Change la ENDAVA, furnizor de software si servicii informatice. Ea are o abordare diferita a sistemului de beneficii extrasalariale.

"Impactul nostru, al oamenilor de HR, este dincolo de organizatie. In departamentele de HR impactam si social. Observ ca, cel putin in domeniul IT, acolo unde exista o competitie foarte mare, companiile arunca cu beneficii si incep sa faca mai mult decat concurenta. Ajungem sa cream un grup social in care oamenii considera ca totul li se cuvine", a spus Diana Bocaneala.

Lectia lui Tusk si piatra de...
Citeste si: Lectia lui Tusk si piatra de incercare a generatiei noastre

Trebuie sa fim foarte atenti pentru ca impactul tuturor programelor pe care le implementam si al beneficiilor pe care le oferim angajatilor este dincolo de ce facem doar in organizatie. Trebuie sa gasim un echilibru intre a ne adapta la nevoile angajatului si rolul pe care noi, oamenii de HR, il avem, acela de a educa angajatul. Asta nu inseamna ca trebuie sa dam la o parte si sa ignoram nevoile angajatilor, dar trebuie sa gasim acel echilibru si sa fim atenti la consecintele nu doar imediate, ci si la cele pe termen lung

Diana Bocaneala, Global Head of People Operations Programmes and Change ENDAVA

Specialistul in resurse umane spune ca exista o diferenta foarte mare intre ce se intampla in sectorul IT si ce se intampla in celelalte sectoare, care ne impacteaza social. "Cresc preturile la chirii doar din cauza faptului ca s-au mai deschis 2-3 companii de IT, dar asta inseamna 200-300 de oameni. Si sunt alti 2.000 de oameni care lucreaza in retail, care nu isi permit acea chirie. In toata competitia noastra si ajustarea la generatia noua nu trebuie sa uitam si de elementul de educatie", a subliniat aceasta.

Vasilica Zuld, director HR & PR Softvision, atrage atentia aspura mirajului banilor cu care unele companii incearca sa isi motiveze si fidelizeze angajatii.

Val de pesimism in Marea...
Citeste si: Acordul pentru Brexit, pe 25 noiembrie. Val de pesimism printre lideri

"Ce facem cand un angajat este nemultumit? Ii dam bani si, implicit, promovam asta ca si valoare. Sunt foarte de acord cu educarea angajatilor. Daca educam si mergem pe performanta, la un moment dat pretentiile angajatilor si salariile nu vor mai creste", a declarat Vasilica Zuld.

E nevoie de timp pentru ca organizatiile sa inteleaga ca sistemul de beneficii nu trebuie sa se bazeze doar pe bani. "Insa trebuie sa ajutam sa se rezolve partea aceasta de piata si nivelul salarial existent. Trebuie sa ne concentram pe merite, performante, pe dezvoltarea carierei, pe valoarea adusa in companie de om, dar si valoarea adusa de companie in viata omului", a mai spus Vasilica Zuld.

Andreea Ion, HR Policolor, sustine ca nu banii motiveaza angajatul sa ramana cat mai mult timp in companie, ci leadershipul.

Banii in plus la salariu sau inca un beneficiu adaugat pe lista de bonusuri motiveaza pe termen scurt un angajat. Ceea ce face diferenta este leadershipul. Daca oamenii inteleg cat de valoroasa este conectarea cu compania si cu leadershipul, atunci jocurile sunt castigate

Cele mai cautate marci auto...
Citeste si: Ce marci auto cauta romanii pe Google. Cine e lider?

Andreea Ion, HR Policolor

Desi ponderea beneficiilor difera de la o industrie la alta, categoriile de beneficii pe care romanii le primesc cel mai des de la companiile pentru care lucreaza sunt: bonusurile sau primele in bani, serviciile medicale, serviciile sau pachetele de relaxare si facilitatile cu privire la programul sau modul de lucru.

Potrivit unui sondaj realizat de Undelucram.ro, primele 10 beneficii pe care angajatii romani si le doresc mai mult in 2019 sunt: al 13-lea salariu; prime de vacanta sau sarbatori; abonamente pentru servicii medicale; asigurari servicii stomatologice; tichete de masa; program flexibil de lucru; zile libere in plus; asigurare medicala pentru membrii familiei; asigurare de viata; asigurari servicii medicale.

Citeste si: Cum ajuta campaniile de Employer Branding angajatorii? Ce risca cei care le ignora?

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Zeci de cursuri de formare profesionala incep in aprilie