Abilitatea de a vorbi in public este una dintre cele mai cautate abilitati soft in 2019, motiv pentru care angajatorii din Romania sunt din ce in ce mai deschisi sa investeasca in programe de public speaking, constienti fiind de impactul acestora asupra business-ului. Public speaking este despre oameni si despre impactul pe care il au povestile lor in viata profesionala si personala, motiv pentru care specialistii in recutare si trainerii sunt de acord ca toti angajatii, fara nicio exceptie, ar trebui sa urmeze cursuri de vorbit in public.

Andrei Dunuta este public speaking trainer si fondatorul Speakings Corporate Cup, o competitie de public speaking pentru mediul de business. La editia de anul acesta au participat 20 de speakeri, reprezentanti ai unor companii din Romania, care au vorbit in fata unei audiente de 250 de persoane.

Concursul a avut doua etape. Prima etapa, cea a discursurilor pregatite, a oferit ocazia concurentilor de a veni cu teme alese individual, pe subiecte variate. Cea de-a doua runda, in care au mers cei mai votati speakeri, a avut ca tema "Fairplay in business".

Competitiile Speakings nu doar ca ii ajuta pe cei din companii sa invete sa vorbeasca in public, dar este si un bun pretext pentru a relationa cu colegii lor si pentru a se prezenta intr-o lumina cu totul noua.

"La nivel de rezultate este, in primul rand, un teambuilding altfel. Oamenii vin sa-si sustina colegii si sa creeze unitate la nivel de echipa. Apoi, pentru speakeri, vorbim de un boost semnificativ ca brand personal. Acum ei stiu ca Ionut de la vanzari i-a reprezentat pe scena si se uita altfel la el. Unii devin keynote speakeri pentru organizatie in programe de recrutare si employer branding", a declarat, pentru wall-street.ro, Andrei Dunuta.

Citeste si:
5 idei pentru a incepe un discurs in forta
"Nu am mai vorbit in public"...

In ultimii ani, fenomenul public speaking a inceput sa creasca si in Romania, odata ce companiile au inteles ca investesc intr-un instrument care, pe de o parte, ii ajuta sa identifice noi lideri in organizatie, iar pe de alta parte, schimba engagementul intr-o companie. Schimbarea de perceptie si incredere in programele de vorbit in public se vede si la nivelul angajatilor, care, pe fondul proceselor de automatizare si digitalizare, cauta sa ramana relevanti.

"Daca vorbim de mediul corporate, cel mai des intalnim in sala de training oameni care ajung sa coordoneze o echipa. Cand nu mai esti doar expert, ai nevoie sa stii sa influentezi. Apoi, intalnim des la cursuri oameni pentru care interactiunea directa sau indirecta cu clientul este o parte semnificativa din job (vanzari, HR, customer support, marketing, comunicare). In ultimii ani si publicul de programatori a crescut mult, pentru ca au inceput sa inteleaga ca e ceva ce ii ajuta. In afara mediului corporate, vorbim despre antreprenori, profesii liberale, care au nevoie de personal branding, de un elevator pitch mai bun. Ceea ce ii motiveaza pe acestia este business-ul lor, proiectul lor", a declarat Andrei Dunuta.

Dupa ce au construit o nisa solida si au castigat increderea clinetilor, trainerii de public speaking se pregatesc sa treaca la urmatorul nivel si pregatesc evenimente care au scopul de a educa piata.

"Evenimentele Speakings, care sunt concursuri in cadrul aceleiasi companii sau intre industrii, reprezinta un exercitiu de leadership prin care oamenii invata sa transmita mesaje relevante si sa aiba impact. Mi-am dorit ca Speakings sa fie un TED dedicat oamenilor normali, care au, insa, ceva de spus", a adaugat acesta.

Citeste si:
Creste cererea de programe de coaching pentru angajati
Cererea companiilor din...

Mai departe, Andrei vrea sa mearga cu proiectele sale de public speaking in scoli, unde crede ca ar trebui sa existe o materie obligatiorie. "Este o abilitate esentiala nu doar pentru angajati, ci si in liceu, facultate. Daca s-ar intampla acolo, nu ar mai fi nevoie sa o antrenam in companii. Pe viitor, am in minte un astfel de proiect dedicat scolilor, va fi modul meu de a contribui la o societate mai buna", a precizat Andrei.

Vorbitul in public, cea mai cautata abilitate in 2019

Experienta in lucrul cu manageri din diverse industrii i-a aratat ca un lider care vrea sa aiba impact asupra echipei trebuie sa stie cum sa spuna o idee si cum sa isi sustina o cauza.

"Daca vrei sa conduci echipe, n-ai cum sa ai impact altfel. Impactul ca manager este direct proportional cu numarul de oameni pe care ii influentezi. Daca esti lider, trebuie sa te expui, nu exista lider care sa nu se expuna. Iar orice poate fi spus, merita bine spus. Este un exercitiu de contributie, cu o idee, cu o cauza, o pasiune. Nu este egocentrism, ci contributie", a mentionat Andrei Dunuta.

Potrivit unui studiu LinkedIn, vorbitul in public este una dintre abilitatile cele mai cautate in 2019. "Ne ajuta sa devenim doriti intr-o piata condusa din ce in ce mai mult de algoritmi. Asa vom mai ramane relevanti in piata muncii in urmatorii ani", a completat acesta.

Citeste si:
Greseli pe care le fac angajatii neproductivi si cum pot fi corectate
4 greseli pe care le fac...

Si nu doar ca raman relevanti intr-o piata a muncii diversa si competenta, dar angajatii cu abilitati de vorbit in public au si un avantaj competitiv in fata celor care nu stau asa de bine la acest capitol.

"Vorbim despre celebrele frustrari "as fi zis si eu asa, dar nu am zis pentru ca n-am avut curaj". Uneori castiga curajul si singura idee expusa. Oamenii care participa la Speakings fac sedinte mai scurte si mai interactive, devin inovativi in prezentari si sunt apreciati de colegii lor pentru asta", a precizat Andrei.

Companiile care investesc in cursuri de public speaking pentru angajatii lor, investesc, de fapt, in angajati motivati, implicati si intr-un business sustenabil. Cele care nu o fac, refuza sa se adapteze si nu isi doresc sa creasca lideri care sa influenteze.

"Oamenii care lucreaza in productie sau in diverse industrii nu considera relevant sa investeasca in programe de public speaking pentru angajatii care nu ajung in relatie cu clientii. Acolo leadershipul e despre control, nu despre influencing", a conchis Andrei Dunuta.

"Cand un om vorbeste in calitate de lider, face intotdeauna public speaking"

Andreea Mihnea, director HR EY Romania si Moldova, considera ca in mediul de business este esentiala capabilitatea fiecarei persoane de a transmite ideile concis, cu doza potrivita de emotie si poveste. "Pentru un mediu de lucru sanatos si eficient, toti angajatii ar fi bine sa fie antrenati sa vorbeasca tintit. Public speaking este orice speaking atunci cand te manifesti in mediul de lucru", a declarat Andreea Mihnea, pentru wall-street.ro.

Dintre cursurile pe care companiile le ofera ca beneficii angajatilor, cele de public speaking sunt cele mai accesate si in care se implica benevol. "Pe parcurs, observa ca primesc chiar mai mult din experienta de public speaking pentru ca se descopera, se reataseaza de valori sau idealuri care ii anima si se solidarizeaza cu colegii prin permeabilitatea pe care o manifesta fata de povestile auzite in antrenamente", a explicat Andreea Mihnea.

Un angajat trebuie sa stie sa vorbeasca in public din mai multe motive: ii afecteaza pozitiv stima de sine, il ajuta sa isi articuleze ideile si il forteaza sa isi puna ideile intr-un context.

In ceea ce ii priveste pe lideri, Andreea Mihnea considera ca "atunci cand un om vorbeste in calitate de lider, face intotdeauna public speaking".

"Un lider comunica indiferent daca spune ceva sau nu. De aceea as spune ca a fi mai constient de sine in comunicarea ta naturala ajuta procesului de devenire a unui lider. Avem exemple de lideri care sunt antrenati in tehnica public speakingului, dar care nu ne anima si aici nu ma refer la charisma. Public speaking este un atu atunci cand liderul din spatele povestii este adevarat si credibil si atunci, da, poate transmite ideile clar, poate inspira si poate anima forta vitala a oamenilor", a conchis specialistul in HR.

"Public speaking-ul ajuta oamenii sa transmita idei mai clare si mai puternice"

Viorica Pacurar, director de vanzari retail la NN Asigurari de Viata, considera ca toti angajatii care isi doresc sa transmita idei relevante si memorabile, indiferent de audiente, ar trebui sa urmeze cursuri de public speaking.

"Business-urile de azi sunt in primul rand despre comunicare, cu cei din echipa si din intreaga companie, cu clientii actuali si potentiali. Prin urmare, companiile pot crea un cadru in care oamenii sa impartaseasca experiente de succes sau din care au invatat ceva si sa interactioneze mai bine in interiorul companiei, dar si in afara ei, creandu-se astfel premisele pentru cresterea angajamentului si a performantei", a explicat Viorica Pacurar, pentru wall-street.ro.

Toti angajatii pot avea de castigat prin perfectionarea abilitatilor de public speaking, a adaugat aceasta, cu precadere cei din departamentele de vanzari si servicii suport care au o interactiune continua cu clientii. "Dincolo de faptul ca ii ajuta pe ei sa comunice mai usor si mai eficient cu publicul lor, intr-o era a automatizarii si digitalizarii, dezvoltarea zonei de soft skills poate reprezenta cu siguranta un diferentiator profesional sau chiar un criteriu esential pentru anumite categorii profesionale a caror performanta depinde de astfel de abilitati", a adaugat Viorica Pacurar.

Atunci cand isi construiesc un plan de cariera, putini sunt cei care se gandesc la cat de important este sa isi transmita ideile in cel mai bun mod cu putina, astfel incat sa nu le iroseasca.

"Evolutia in cariera se construieste pe mai multe paliere si este determinata de o multitudine de actiuni pe care un profesionist le face pentru dezvoltarea profesionala. Public speaking-ul ajuta oamenii, in primul rand, sa transmita idei mai clare si mai puternice, intr-un mod mai usor pentru ei, ceea ce e foarte important in activitatea de zi cu zi si in cariera in ansamblu. Nu lucram singuri, interactionam permanent cu alte persoane, iar felul in care transmitem un mesaj sau sustinem o idee poate avea un impact major asupra punctului in care ne aflam in cariera si pasilor pe care ii facem mai departe", a mai spus specialistul in vanzari.

Vestea buna pentru angajati este ca acum si companiile sunt receptive si dispuse sa investeasca in dezvoltarea lor. In ultimii ani, fenomenul public speaking a crescut si in Romania, odata ce companiile au inteles cum le influenteaza business-ul.

"Angajatorii sunt deschisi sa investeasca, pentru ca sunt constienti de impactul acestui tip de dezvoltare a oamenilor din echipa asupra business-ului in ansamblu. Mai mult, este un factor de diferentiere pentru angajatori, in contextul competitivitatii ridicate si efervescentei din piata muncii ultimilor ani. Nu cred ca se poate spune in mod neaparat ca angajatorii care nu investesc in astfel de trainiguri pierd ceva, ci mai degraba ca nu castiga tot ceea ce ar putea", a conchis aceasta.

"Public speakingul, avocatul din oficiu pentru orice angajat"

Pentru Irina Minzala, Central Europe Talent Acquisition Lead for Accenture Operations, public speakingul este un instrument oferit angajatului pentru a maximiza retentia si engagementul acestuia.

"Ciclul de viata al unui angajat in organizatie incepe de la partea de interviu, trece prin induction, managementul performantei, managementul carierei si se finalizeaza cu zona de exit. Fiecare din aceste procese constituie o oportunitate de public speaking pentru angajat. In oricare din aceste momente ale ciclului de viata, balanta puterii inclina favorabil spre cel care asculta (recruiterul, managerul direct, HR-ul sau alti stakeholderi), nu spre cel care vorbeste. Asadar, in contextul pietei locale a fortei de munca, piata in care ne confruntam cu dificultati in atragerea, retentia si engagementul angajatilor, dar si in contextul global in care totul se invarte in jurul “experientei”, unul din beneficiile pe care public speakingul le poate aduce oricarui angajat poate fi dat de constructia si sustinerea “celui mai bun discurs”. Public speakingul poate fi avocatul din oficiu pentru orice angajat, a explicat, pentru wall-street.ro, Irina Minzala.

Angajatii Accenture au primit provocarea de a vorbi in fata colegilor lor, iar in urma interactiunii au rezultat "o comunitate care are incredere in puterea ei si in valorile indivizilor care o compun" si "o colectie de povesti reale, autentice pe care le pot spune cu incredere si celor care li se vor alatura pe viitor".

"Investitia in public speaking ar trebui sa fie una din prioritatile agendei de learning ale oricarei companii pentru ca persuasiunea este in top trei cele mai cautate abilitati soft (conform LinkedIn Learning) si pentru ca niciun sistem local de educatie formala nu ofera asta celor pe care ii pregatesc sa intre pe piata muncii", a precizat Irina Minzala.

Ca profesionist in employer branding si recrutare, aceasta considera ca abilitatile de a vorbi in public, discursul clar, bine structurat, cu mesaj autentic si poveste personala, este avantajul competitiv al angajatorului care vrea sa se diferentieze intr-o piata a muncii "destul de salbatica".


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Cum sa-ti inchei discursurile ca toata lumea sa te aplaude