Una dintre cele mai importante măsuri propuse de UPLR este cea de amânarea a declarării și plății pentru cel puțin un trimestru - (cu posibilitate de prelungire in funcție de evoluția situației) pentru Impozit pe venit si Contribuții sociale, Impozit pe profit / impozit pe veniturile micro-întreprinderilor , TVA - cu următoarele alternative:

  • Fără dobânda sau cu dobânda de politică monetară 2,5%;
  • Cu garanții după această perioadă.
  • Bonificații pentru contribuabilii care plătesc obligațiileîn termen, cu aplicabilitate directă (e.g. 5-10%) sau prin extra deducere pentru orice sumăplătităîn trimestrul I si II- Credit fiscal începând cu trim. III.
  • Prelungirea termenelor de plată a unor obligații sau eșalonarea acestora în favoarea altor plăți esențiale cum ar fi salarii, furnizori etc.

Totodată, Uniunea solicită amânarea termenelor pentru:

  1. Depunerea Situații Financiare aferente anului 2019. În special în cazul asociațiilor și fundațiilor (pentru asociațiile profesionale aprobarea situațiilor financiare presupune convocarea adunărilor generale ale membrilor care în aceste condiții nu vor putea avea loc) – propunem un termen de depunere prelungit cu 6-9 luni având în vedere că acestea au un scop pur statistic;
  2. Depunerea D101, deconturi TVA, D390, D394,
  3. Începerea unor controale de fond (cu excepția celor legate de rambursări de TVA – sau rambursări cu control ulterior generalizate)și amânarea termenelor de plată aobligațiilor suplimentare stabilite în urma acestor controale.
  4. Extindere termen notificare restructurare fiscală;
  5. Raportările DAC 6, prioritizând alte măsuri. În contextul actual, contribuabilii vor trebui sa aloce resurse de personal pe alte probleme, priorități care vor ajuta societățileși economia pe viitor ;
  6. Depunerea rapoartelor de evaluare a clădirilor în scopuri fiscale și a termenuluide plata a taxelor la bugetul local.

Alte propuneri ale UPRL țin de

  • declarații online pentru taxe locale precum taxa de publicitate, de afișaj etc.
  • scutire de impozit si contribuții pentru 3/6 luni pentru salariile plătite in perioada de șomaj tehnic;
  • scutire temporară de impozit și contribuții sociale pentru orele suplimentare din următoarele 3/6 luni pentru personalul medical;
  • modificarea H.G. 1186/2000 prin adăugarea COVID19 pe lista bolilor infectocontagioase așa încât să beneficieze de indemnizație și cei fără stagiu de cotizare.
  • Posibilitatea compensării datoriilor comerciale ale statului către operatorii economici cu taxele datorate de către aceștia.
  • eliminarea termenului de exercitare a opțiunii privind TVA la încasarea astfel încât agenții economici eligibili sa aibă dreptul sa poată implementa acest sistem oricând in timpul anului.
  • acordarea posibilității de a reveni la declararea și plata impozitului pe profit trimestrial (in sistemul real) pentru agentii economici careau optat pentru calculul, declararea și plata impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate.
  • scutirea de impozit pe venit si de impozit pe profit pentru venituri din:
    1. dobânzia ferente obligațiunilor listate;
    2. câștiguri de capital din tranzactionarea actiunilor societățilistate,
    3. dividende platite de societatile listate.
  • scutirea de impozit pe venit si de contributii sociale a sumelor din rezerve si profituri nedistribuite utilizate pentru acordarea de plăți salariale. Acționarii care utilizează profitul nerepartizat (sau renunță la profiturile repartizate drept dividende) pentru salarii sa fie scutiți de orice sarcină fiscală;
  • modificări ale OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, încât si persoanele fizice independente sa poată fi indemnizate la un nivel minim (sunt o serie de activități cu sezonalitate mare care nu au obținut venituri în ultimele șase luni).
  • acordare deductibilitate din perspectiva impozitului pe profit pentru plata daunelor (aferente unor riscuri neasigurabile – excluse din polițele de asigurare).
  • analiza din perspectiva dreptului european și initierea cu Comisia Europeană a unor discuții privind exceptarea de tarife vamale a oricărorechipamente/substanțe/materiale necesare in tratarea si prevenirea virusului.
  • diminuare plafon certificat de amânare a plății TVA in vama (100 mil. lei in prezent)
  • trecerea medicamentelor materialele/serviciile SSM necesare pentru preventie/dezinfectie/protectie de la cota redusa sau standard de TVA la cota de 5%.
  • eliminarea deductibilității limitate de 30% la cesiunea de creanțe. Portofoliul de creante neperformante va creste considerabil in contextul economic actual, iar fiscalizarea ridicata a acestei operațiuni economice va bloca posibilitatea sistemului financiar de a-si recupera pierderile suferite.
  • deductibilitate fiscala pentru provizioanele de continuitate a activității.În această perioadă multe industrii/activități se vor confrunta cu riscul afectării continuitățiiactivității,ceea ce,ii obliga sa constituie provizioane de risc.Tinând cont de actualul context,ar trebui sa se introducă in rândul provizioanelor deductibile și acest tip de provizionde risc de continuitate.
  • eliminarea plafonelor pentru constituirea de provizioane pentru riscul de neîncasare a clienților.
  • amânarea impozitului pe venit pentru anumite categorii sociale.

Citeste si:
Ministerul de Finante raspunde speculatiilor privind taxarea PFA
Ministerul de Finante nu are...
Sursa foto: shutterstock