Pe lângă numeroasele avantaje și beneficii pe care lucratul de acasă le aduce, recenta perioadă a scos în evidență și partea urâtă a acestei relații la distanță dintre șefi și angajați: în România, mai ales, managerii se tem că angajații stau degeaba acasă, se tem de scăderea productivității acestora, nu au încredere în subalterni și ca urmare ajung să îi sufoce cu task-uri și cerințe chiar mai mari decât în perioada în care munca se desfășura la birou, consideră Corina Neagu, fondator Dare și consultant în resurse umane.

“Principala problemă este îngrijorarea managerilor cu privire la productivitatea angajaților aflați la distanță. Este în primul rând vorba de control, managementului îi este teamă că pierde acest control când se lucrează de acasă, când angajații nu mai sunt sub nasul lor”, a declarat Corina Neagu.

Firma de consultanță a realizat un sondaj intern care relevă faptul că doar 10% din managerii români au competențe de management. Printre cele mai importante competențe cerute sunt empatia cu angajații, calitățile de leadership și abilitatea de a delega responsabilități în mod corect și eficient.

Când multinaționalele au venit în România acum ceva timp, unul dintre primele lucruri observate a fost tendința managerului român de a sufla în ceafa angajatului

Leonard Rizoiu

Citeste si:
Call-center: Productivitatea a crescut de acasă, cu telefoane...
Cum s-a descurcat un...

“Aceste competențe presupun mai ales încredere în oamenii cu care lucrezi. Perioada recentă a dovedit foarte clar că mulți manageri nu au încredere în oamenii cu care lucrează, iar de-aici a rezultat și dorința de a-i controla. Ca rezultat, vedem angajați frustrați, mereu sunt controlați când lucrează, care, dacă lucrează de acasă, tot timpul trebuie să stea lângă telefon sau laptop. Un om productiv este cel care beneficiază de susținerea managerului, nu de controlul managerului”, consideră Corina Neagu.

S-a dovedit clar că, în perioada lucrului de acasă, angajații care au beneficiat de susținerea managementului au fost mult mai productivi decât cei care s-au simțit controlați, care au fost astfel puși sub o presiune suplimentară pe lângă cea a crizei.

Corina Neagu

Ca soluție pentru găsirea unui echilibru între control și riscul pierderii productivității, Neagu recomandă stabilirea unor obiective clare și realizabile pentru anagajați.

Citeste si:
Scania anunță disponibilizări, mii de angajați ar putea fi dați afară
Scania anunță...

Când multinaționalele au venit în România, unul dintre primele lucruri observate a fost tendința managerului român de a sufla în ceafa angajatului

Teama pierderii productivității în cazul angajaților care fizic nu sunt supravegheați nu este unică doar în România, însă, în comparație cu managerii străini, “șefii” locali sunt campioni la acest capitol.

Citiți și Mai scot bani companiile pentru trainingul personalului?

“Când multinaționalele au venit în România acum ceva timp, unul dintre primele lucruri observate a fost tendința managerului român de a sufla în ceafa angajatului… această nevoie de permanent micromanagement. Când am părăsit multinaționala, ne veneau tot felul de semnale (n.red. de la managementul străin) că în cazul managerilor români lipsește această abilitate de a delega responsabilități și, așadar, lipsa încrederii în angajați. Exista mereu dorința de a vedea angajatul acolo, de a-l supraveghea”, spune Leonard Rizoiu Leonard Rizoiu, expert în resurse umane și managing partener Viitorul Meu.

Asa-zisa nevoie “de a sufla în ceafa angajatului” era întâlnită mai ales în cazul celor care lucrau în instituțiile de stat, însă au fost făcuți pași pentru îmbunătățirea situației. Totuși, managerii români încă au nevoie de mult training și dezvoltare în această direcție, mai adaugă Leonard Rizoiu.

Citeste si:
Situație disperată pentru zeci de muncitori asiatici. Nu își găsesc...
O agenție de recrutare cere...

Munca de acasă este aici să rămână și după starea de urgență

Specialiștii în recrutare și resurse umane consideră că o bună parte din companiile românești vor fi dispuse să își lase angajații să lucreze de acasă după ce au constatat că acest tip de organizare a activității poate aduce costuri mai reduse în condiții similare de productivitate sau chiar mai mari decât cele din perioada pre-criza COVID-19.

“S-a învățat lecția că munca de acasă poate fi eficientă. Desigur, nu orice muncă, acolo unde se poate, nu în oțelărie. Pentru multe companii munca de acasă a fost o revelație la modul ‘uite că se poate’. Munca de acasă este aici să rămână pentru o serie de companii”, este de părere Sorin Faur, fondator Academia de HR.

47% dintre companiile globale intenționează să introducă permanent munca de acasă pentru rolurile care permit acest lucru, 46% vor să accelereze automatizarea și să introducă noi moduri de lucru și 44% să programeze munca în ture pentru a diminua expunerea, potrivit unui studiu realizat de PwC.

De cealaltă parte, jumătate dintre angajații români care au răspuns la un sondaj realizat de platforma de recrutare BestJobs consideră că întoarcerea la birou în această vară este o măsură bună, pentru că economia trebuie repornită cu orice risc. 28,4% nu văd necesară revenirea la birou pentru că lucrează bine și de acasă, în timp ce 13,5% consideră încă prea riscantă o astfel de măsură.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Citește și
Ministrul Sănătăţii vorbește în premieră despre ”conviețuirea” cu virusul
Setari Cookie-uri