Părerile sunt împărțite când vine vorba despre momentul în care au apărut primele electe ale coronavirusului pe piața de traininguri, însă este clar că ele s-au acutizat în a doua săptămână a lunii martie.

”Primele efecte reale le-am simțit la începutul lunii februarie, când unul dintre clienții noștri ne-a cerut să transformăm conținutul unui training programat, astfel încât să fie livrat în sală în conținut adecvat pentru livrarea remote. Considerăm că această a fost o oportunitate pentru noi, deoarece la momentul 9-10 februarie, când multe companii au început să implementeze remote work, noi eram deja pregătiți cu tehnologia și cu conținut potrivit pentru livrare de training” a declarat pentru wall-street.ro Andrei Ristea, managing partner în cadrul companiei Trend Consult.

Pe de altă parte, Amalia Sterescu, consultant de leadership. arată că semnalele au apărut începând cu săptămâna începută, pe 9 martie, când, pe fondurile creșterii cazurilor de infecții cu COVID-19, multe companii cu prezență în România s-au aliniat la deciziile companiilor mamă, înainte ca guvernanții locali să facă recomandări stricte legate de interzicerea conferințelor/adunărilor mai mari de 1.000 persoane.

Și Octavian Pantiș, șeful companiei de training Qualians, confirmă că primele semne au apărut la începutul lunii martie, subliniind că impactul semnificativ a venit în săptămâna 9-13 martie, cu precădere pe 11 și 12 martie, odată cu închiderea școlilor și cu celelalte semnale de agravare a crizei.

Prima măsură, amânarea sesiunilor de învățare, dedicate angajaților

Companiile care au avut opțiunea de a muta activitatea angajaților în mediul online, de acasă, au făcut-o fără să stea pe gânduri, în încercarea de a opri răspândirea epidemiei de coronavirus. Tot ei sunt cei care au luat rapid decizia amânării cu 2-3 luni a proiectelor de training pe care le derulau cu scopul dezvoltării personalului sau chiar mai mult, până spre finalul anului.

”Ca urmare a implementării remote work, majoritatea clienților au optat pentru amânarea sesiunilor de învățare pentru o perioadă de 2-3 luni sau pentru transformarea sesiunilor de învățare în sală în sesiuni de învățare livrate remote. Proiectele de consultanță care presupun mai multă interacțiune 1:1 se desfășoară într-un ritm relativ normal și avem mai multe proiecte care încep chiar în următoarele zile”, a declarat pentru wall-street.ro Andrei Ristea, managing partner în cadrul companiei Trend Consult.

”Pe bună dreptate companiile au limitat călătoriile de orice fel, precum și întâlnirile față în față în grupuri mai mari. Era de așteptat că aceste măsuri să implice și suspendarea temporară a sesiunilor de training”, a explicat Pantiș.

Pe de altă parte, Amalia Sterescu arată că trainingul a fost amânat, în unele cazuri, pentru finalul de an.

”Încă din 9 martie, întâlnirile față în față au fost limitate. Restricțiile au fost înțelese atât de către furnizorii de training, dar și de către beneficiari ca și cazuri de forță majoră. S-au căutat soluții și prin dialog, s-a mers pe reprogramarea sesiunilor de training antamate, în sezonul toamnă/iarnă 2020 și nu pe rezilierea contractelor”, a explicat Sterescu.

În situații de criză trainingul are prioritate doar dacă sprijină compania în procesul de adaptare la telemuncă de exemplu. Angajaților români li s-a permis până acum doar, în procent foarte mic, munca de acasă și e nevoie de adaptare la noile instrumente de management al echipelor la distanță de exemplu, la lipsa interacțiunilor sociale, la educarea copiilor că ”mami sau tati e la serviciu acum” deși e acolo cu un laptop în față...

Pe lângă amânare, un procent mai mic dintre traininguri au trecut în mediul online, fiind realizate la distanță.

Clienții noștri nu sunt încă toți familiarizați cu instrumentele online. Estimăm o rată de mutare în online de aproximativ 20%, însă ritmul de adopție este unul accelerat. Ne așteptăm ca în următoarea lună să ajungem cu livrările în online într-o proporție de aproximativ 50%”, a precizat reprezentantul companiei Trend Consult.

”Până acum - vorbesc despre sesiunile clienților noștri cu Qualians, care erau programate în această perioadă - cam 60% dintre trainingurile evaporate merg înspre o reprogramare ulterioară, cam 30% se mută în online”, a explicat Octavian Pantiș.

1 din 10 contracte de training a fost reziliat

Pe lângă amânări și transferuri în online, sunt companii care au luat măsuri chiar mai drastice și au renunțat la a mai acorda angajaților posibilitatea de a susține un program de dezvoltare.

”Doar o mică parte, de circa 10%, sunt scoase din ecuație. Este o distribuție pe care o înțelegem”, susține reprezentantul Qualians.

Pe de altă parte, specialiștii în dezvoltare profesională recomandă la unison orientarea a cât mai multor companii către programele livrate prin intermediul online-ului.

”Multă vreme a trenat adoptarea tehnologiei în facilitarea sesiunilor de training. Industria de learning nu se va mai întoarce niciodată în același loc în care era înainte de COVID-19. Jucătorii care nu sunt pregătiți tehnologic și ca mindset pentru integrarea tehnologiei în manieră de livrare a sesiunilor de învățare vor putea întâmpină dificultăți în viitor. Nu spunem că sesiunile de învățare în sala nu vor exista în continuare, însă credem că anumite teme și tipuri de intervenții (gen follow-up) vor migra masiv către metode de livrare online odată cu familiarizarea unui număr uriaș de oameni cu videoconferințele”, a precizat Andrei Ristea, managing partner în cadrul companiei Trend Consult.

Sfatul nostru pentru clienți este să exploreze soluții de remote training și e-learning.

Sursa foto: shutterstock