O afacere este un demers care implică idei, imaginație și creație. La acestea se adaugă analize de piață, evaluări și monitorizări. Una peste alta, este vorba despre o documentare serioasă care implică efort, costuri importante și timp. Protejarea ideilor și a modului în care acestea vor fi puse în practică este crucială pentru orice antreprenor, indiferent că este unul cu experiență sau la început de drum.

De ce trebuie să-ți protejezi ideile?

Fiecare produs devenit, ulterior, afacere de succes a plecat de la o idee simplă. Neprotejate corect, planurile inițiale și strategia de implementare pot fi ușor furate, copiate sau rătăcite. Din fericire, există diverse metode care pot garanta siguranța unui proiect și care confirmă că ești autorul acesteia și unicul proprietar legal.

Înainte ca ideea să se materializeze efectiv, astfel încât să o poți pune în practică sau să o patentezi, pentru ca autorul să fie recunoscut legal, primul pas este să depozitezi documentele, materialele și planurile inițiale ale proiectului într-un seif. Este cea mai la îndemână și simplă soluție. Seiful îți garantează siguranță absolută, inclusiv împotriva unor incidente de tipul inundațiilor și incendiilor.

Păstrează confidențialitatea

Foarte rar o idee de afacere este gândită de o singură persoană. Inevitabil, sunt necesare opinia unor colaboratori, consultarea cu terți și dezvăluirea unor aspecte ale strategiei, pentru a se putea elabora un plan eficient și viabil.

Cu toate acestea, cea mai bună cale de a proteja o idee este să păstrezi confidențialitatea. Nu este indicat să vorbești despre planul nou la care lucrezi oriunde și cu oricine, iar partenerii trebuie să se angajeze să păstreze secretul. Există clauze de confidențialitate și angajamente care-i obligă pe cei alături de care se dezvoltă un proiect nou să păstreze discreția și care stabilesc consecințele clare, în cazul în care acest principiu este încălcat.

La fel de util poate fi un acord de neconcurență prin care colaboratorii direcți, cei implicați în construirea unui plan de afaceri sau cei care au acces la strategia la care lucrezi să nu poată demara o afacere care ar concura sau amenința ideea ta.

Cum dovedești că ideea este originală?

Pe lângă demersul de a proteja planurile de lucru la o afacere nouă, o idee ori un patent, este foarte important să poți demonstra că tu ești cel care le-a gândit.

Primele dovezi trebuie create înainte de a se lua oricare alte măsuri, iar acestea pot lua forma unei declarații scrise și semnate, care să afirme proprietatea asupra ideii, strategiei sau invenției. Pentru ca această declarație să aibă valoare, ea trebuie să aibă cel puțin un semnatar autorizat, pe lângă autor. Acesta poate fi un investitor sau un colaborator, precum un designer sau un specialist în marketing. Este utilă și semnătura unui notar, care să confirme data și contextul în care i-a fost prezentat planul inițial.

Sunt la fel de utile și importante desenele, schițele, prototipurile și alte dovezi tangibile, care să arate că ideea îți aparține. Cu un smartphone sau utilizând camere moderne, se pot face fotografii ale acestor dovezi cu eticheta de dată activată.

Este important de spus că aceste dovezi nu exclud necesitatea de a păstra în siguranță, în seif sau într-o casetă de valori, documentele.

Cum pot ajuta avocații la protejarea ideilor de afaceri?

Proprietatea intelectuală este un bun ce are nevoie de protecție împotriva copierii abuzive și furtului. Există legi precise privind protecția proprietății intelectuale. Punerea lor în aplicare trebuie urmărită riguros, fiind necesar ajutorul celor familiarizați cu procedurile legale și modul de implementare. Cele mai utilizate metode sunt:

  • acordul de confidențialitate, care împiedică furtul ideilor și al strategiilor de marketing de către angajați sau clienți;
  • consilierea cu privire la modalitățile de protecție prin diferite metode disponibile, cum ar fi brevetele și mărcile comerciale;
  • verificarea unor posibile brevete anterioare, pentru a fi sigur că nu mergi pe poteci deja bătute.

Ascultă-ți instinctul

Respectă cu rigurozitate toate sfaturile deja menționate și adaugă la acestea și propriul instinct. Oamenii de afaceri sunt, de regulă, persoane agere și pot intui situațiile ce ar putea reprezenta un pericol. Fii atent la cei care devin foarte interesați de ideea, inovația, planul sau strategia pe care o ai și întreabă-te care poate să fie motivul. Ar putea fi vorba despre un investitor sau de cineva care dorește să-ți devină partener, dar, la fel de bine, poate să fie cineva interesat, pur și simplu, să-ți fure ideea. Diferența o pot face propria ta experiență și flerul de om de afaceri, dar și intuiția.

Toate acestea sunt măsuri simple, care te pot pune la adăpost de riscul ca ideea să-ți fie furată sau copiată. De la siguranța unui seif până la patentarea ideii sau punerea în mișcare a afacerii la a cărei strategie lucrezi, acestea sunt soluții ce garantează siguranța proprietății intelectuale.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri