Studiile au arătat că indicatorii clasici de productivitate nu mai funcționează ca repere relevante în contextul telemuncii sau al muncii în regim hibrid. Pentru a da angajaților tonul unui ritm de lucru care să înscrie compania pe o linie de productivitate sustenabilă este nevoie ca managerii să-și adapteze strategiile de stimulare a performanței la noile condiții de lucru.

Se fac, în curând, doi ani de când telemunca sau munca în regim hibrid au devenit o realitate și în România. Nu una la fel de extinsă ca în alte părți ale globului – doar aproximativ 20% dintre angajații români sunt angrenați în acest sistem, spun cele mai recente sondaje – dar extrem de importantă, totuși, pentru companiile care o găzduiesc.

După temerile inerente începutului acestei perioade, când munca la domiciliu era ceva nou, nesigur și nereglementat, nici de politicile companiilor și nici de cadrul legislativ, a urmat perioada de stabilizare, în care angajatul s-a obișnuit cu noul ritm de viață și de muncă, iar cele două ritmuri au început să se intercaleze mai mult decât oricând. Cu timpul, unele companii au trecut la regimul de muncă hibrid, ceea ce a însemnat un nou impact asupra atitudinii angajatului față de job.

Astfel, spun specialiștii, a apărut conceptul „paradoxul muncii în regim hibrid” care pune față în față dorul angajatului pentru unele aspecte ale mersului la birou și teama de a pierde flexibilitatea programului oferită de telemuncă.

Acest paradox trebuie notat ca un semnal de alarmă de către liderii de organizații și echipe pentru a dezvolta strategii de management a personalului cu considerație și pentru disponibilitatea angajatului față de un regim de muncă sau altul.

Retail jobs

Compania se simte bine, dar angajații?

Conform indicilor clasici de măsurare, performanța angajaților în telemuncă sau în regim hibrid nu a scăzut, însă studiile au arătat clar că nivelul de epuizare și orele de lucru au crescut de la declanțarea pandemiei. În contextul desfășurării activității în același spațiu cu restul familiei – care vine cu propriul ritm de viață și de muncă – angajatul are nevoie de mai mult timp pentru a îndeplini aceleași sarcini, dat fiind că programul i se fragmentează.

Așadar, pentru ca o companie să se bucure de productivitate pe termen îndelungat, trebuie implementate strategii de manageriat personalul cu focus pe starea de bine a angajaților, pe colaborarea dintre aceștia, ceea ce va duce la inovație și sustenabilitate în performanță.

Sfaturi pentru adaptarea modului de a gândi al managerilor la realitatea muncii hibride

Folosește-te de avantajele fiecărui regim de muncă în parte: în cazul muncii la birou, prioritizează relațiile de lucru și munca în echipă; în cazul telemuncii, încurajează angajații să-și includă în program și alte sarcini decât cele legate de muncă, precum activități legate de familie sau de hobby-urile sale. Chiar să își ia câteva minute pentru o ațipeală, dacă simt nevoia. Studiile au arătat că și o pauză de numai cinci minute între ședințele online ajută la limpezirea minții și scăderea nivelului de stres.

Descoperă ce funcționează pentru fiecare individ în parte. Oamenii se raportează diferit la telemuncă – și înregistrează grade de productivitate diferite – în funcție de multe variabile: de participația pe care o au în companie, de funcție, vechime, unde locuiesc, sex, rasă etc. Chiar și angajații descriși de aceiași parametri experimentează în mod diferit telemunca: unii susțin că mersul la birou îi ajută să păstreze un echilibru între viața profesională și cea personală; alții, din contră, spun că mersul la birou ar avea un impact negativ asupra activității lor.

Citeste si:
Este o realitate: evaluarea angajaților = garanția către...
Este o realitate: evaluarea...

Fă-ți un obicei din a-ți întreba angajații, în mod periodic, unde se simt mai productivi: la birou sau acasă? În ce moment al zilei funcționează cel mai bine, dimineața sau seara?

Stabilește un program pentru echipe. Unii dintre angajați își doresc să meargă la birou pentru că interacțiunile și conexiunile cu colegii de echipă sau de companie sunt foarte importante pentru desfășurarea muncii lor. Dar, dacă restul echipei sau colectivului lucrează de acasă în acea zi sau perioadă, acești angajați tot nu vor fructifica drumurile la birou. Soluție este să stabilești, ca manager, prin consultare cu angajații, un program de întâlniri în echipă.

Împarte cu atenție un proiect între munca la birou și cea la distanță. De exemplu, începutul proiectului, până la stabilizarea etapelor, normelor și sarcinilor de lucru, ar trebui derulat la birou, profitând de avantajele muncii în echipă: brainstorming-ul, rezolvarea de probleme. Odată ce lucrurile de bază sunt stabilite, iar rolurile împărțite, multe proiecte cer doar rezolvarea de sarcini de rutină, ceea ce se poate face cu ușurință la distanță.

Pune accent pe cunoștințele noi. Ca manager, ar trebui să dai mâna personal cu orice nou angajat, oricât de puțină prezență la birou presupune munca acestuia. Mai mult, încurajează-l să-și desfășoare activitatea și la birou, cât mai des. Interacțiunea umană hrănește inovația, iar experiența acumulată alături de colegi îi va folosi ulterior, în munca de la distanță. Totodată, încurajează orice angajat să-și lărgească aria de cunoștințe din domenii conexe fișei postului, fie din companie sau din afara ei. Aceste cunoștințe sunt extrem de importante pentru inovația în muncă prin expunerea la noi idei, noi moduri de lucru, noi informații și oportunități.

Citeste si:
Deciziile pe care le pot lua antreprenorii ca să crească...
Deciziile pe care le pot lua...

Dacă angajații tăi sunt la fel de fericiți ca indicii după care le măsori performanța, atunci vei ști că ai reușit, ca manager, să te adaptezi vremurilor și să asiguri companiei tale fundația pentru o productivitate sustenabilă.

Sursa foto: Pexels
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Udățeanu
 managing partener Goodstory

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri