Marea demisie a deveni unul dintre cele mai mari fenomene care au loc în piața muncii, mai ales în Statele Unite, locul unde a luat naștere de altfel. Numărul record de americani care au demisionat pur și simplu de la joburile lor a conturat o tendință care s-a extins în ultimele luni și în Europa. Chiar dacă nu a căpătat, poate aceeași amploare, fenomenul marilor demisii i-a determinat pe mulți angajați să se întrebe dacă nu cumva pot deveni chiar proprii lor șefi.

Marea demisie dă tonul la următorii manageri

În SUA, există acest trend al oamenilor care, sătui de rigorile corporațiilor, aleg să fugă de ele cât văd cu ochii și să își deschidă propriile afaceri. Însă, să devii propriul șef pare o noțiune privită într-un mod ușor prea romantic de multe ori, fiind mult prea departe de realitatea. Oare chiar ar trebui să devii propriul tău șef?

sefSursa foto: Unsplash

Să devii propriul tău șef înseamnă să te trezești dintr-odată în fața mai multor slăbiciuni pe care trebuie să le gestionezi. Instantaneu, responsabilitățile tale de muncă se extind considerabil, pentru a include contabilitate, marketing, salarizare (chiar dacă doar te plătești doar pe tine) și administrație. Asta e pe lângă ceea ce faci de fapt, fie că este vorba de programare, marketing de conținut sau consultanță. Cei mai mulți oameni nu realizează ce impact psihologic major poate avea acest aspect asupra lor. Ceea ce este interesant, de altfel, pentru că principalul motiv invocat atunci când angajații renunță la confortul unui loc de muncă este exact epuizarea, scrie Forbes.com.

Momeala muncii independente este libertatea și alegerea. În realitate, însă, va trebui să îți asumi răspunderea pentru clienții pe care urmează să îi ai, cât și pentru locurile de munca pe care le vei pune la dispoziție celor noi care se vor alătura în proiectul tău. Asta înseamnă că vei gestiona contracte de muncă, vei plăti salarii, vei oferi prime și abonamente medicale și vei învăța să-ți gestionezi finanțele.

Există o concepție greșită că freelancingul înseamnă să nu ai deloc un șef. De fapt, ai o mulțime de șefi diferiți, numiți clienți, fiecare cu propriile termene, cerințe și comportamente. Înainte de a lua o decizie referitoare la posibilitatea de lucra pe cont propriu, ar fi potrivit să îți iei niște timp de gândire și să îți adresezi aceste întrebări.

Citește și: Cum arată mult așteptata reîntoarcerea la birouri. Cele mai importante concluzii ale specialiștilor din resurse umane, la HR 2.0

De ce vrei să fii propriul tău șef?

Dacă nu poți răspunde pe deplin la această întrebare, nu vei putea proiecta viața în jurul activității independente. Mulți oameni doresc să câștige mai mulți bani, să aibă libertatea de a trăi și de a lucra așa cum doresc, să aibă mai multă flexibilitate sau să urmeze o pasiune.

Iată adevărul. Dacă îți urmărești pasiunea și o identifici cu un loc de muncă, pasiunea ta va deveni meseria ta, deci nu va mai fi atât de mult o pasiunea a ta. Șansele tale de succes sunt mult mai mari dacă vrei să lucrezi pe cont propriu pe baza faptului că ești priceput să faci.

Setul tău de abilități de bază este mult mai puternic de valorificat în carieră decât interesele tale. Interesele și pasiunile tale sunt fundalul muncii tale, în timp ce abilitățile tale ar trebui să fie punctul central. Asta ne duce la următoarea întrebare...

Ce știi să faci cel mai bine?

Înainte de a porni pe cont propriu, privește atent asupra punctelor tale tari și slabe. Fii sincer. Atuurile tale sunt cele care te vor ajuta să reușești. Slăbiciunile tale sunt ceea ce ți-ar putea scufunda nava. Dacă nu ești sigur care sunt punctele tale forte, nu-ți fie teamă să întrebi oamenii care te cunosc și te iubesc. Răspunsurile lor ar putea fi extrem de utile pentru tine.

Abilitățile pe care le-ai dobândit în timp ce lucrai pentru altcineva ar putea fi cele pe care le vei putea folosi pentru a câștiga bani lucrând pentru tine. Într-o echipă, este important să găsești membri care au puncte forte în zonele cu punctele tale slabe. De exemplu, dacă ești un geniu în rețelele informatice, dar nu știi nimic despre găsirea clienților (marketing), este probabil ca firma pentru care ai lucrat să aibă un guru în marketing, care te poate ajuta.

Punctul tău de plecare de aici este fie să angajezi un consultant de marketing, fie să urmezi chiar tu un curs de marketing.

Care sunt competențele tale de bază?

Competențele tale de bază sunt ca niște lucrări interioare ale ființei tale. Acestea sunt cele care te determină să devii un mare antreprenor. Angajamentul neclintit de a reuși și dorința de a prelua controlul asupra viitorului tău, sunt exemple bune în acest sens.

Iată cinci competențe de bază ale antreprenorilor de succes, potrivit Universității din Calofornia:

  • Preluarea controlului asupra propriului destin. Îți trăiești viața în condițiile tale și nu ai nevoie să-ți spună altcineva ce să faci sau să-ți decidă soarta.
  • Credința că poți da putere altora. Nu vei reuși singur. Pentru a o face pe cont propriu, va trebui să folosești punctele forte ale altora și asta înseamnă să le dai puterea să-și facă treaba, astfel încât tu să o poți face pe a ta.
  • Instinctul după care să te bazezi. Este ceea ce asculți atunci când nimic nu pare să aibă sens sau să se potrivească așa cum ar trebui.
  • Creativitate și persuasiune. Găsește-ți propria voce și exprim-o în modul tău unic și creativ, în așa fel încât să îi convingi pe alții să te urmeze. Nu vei reuși dacă nu poți convinge oamenii să lucreze cu cu tine.
  • Nu renunța niciodată. Nu vei avea cum să fluturi un steag alb. Când lucrurile devin grele (și vor deveni cu siguranță) sapi adânc pentru a găsi soluții sau schimbări pentru a te menține pe linia de plutire și pentru a avea ulterior succes.

Odată ce ți-ai explorat competențele de bază, punctele forte și punctele slabe, vei reuși să înțelegi pe deplin că dacă reușești sau nu, depinde de o ultimă întrebare: „Beneficiile activității independente depășesc costurile?”.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri