Angajații sunt tot mai atenți în perioada aceasta la salariile și la beneficiile oferite de companii, într-un context economic în care inflația crește, iar presiunea pe costuri rămâne la fel de apăsătoare pentru români. Conform legii nr. 283/2022, modificată și completată de Codul Muncii, la articolul 17, angajatorii sunt obligați să treacă în contractul individual de muncă și beneficiile acordate pe lângă salariu. Aflăm de la Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo Benefits and Rewards Services Romania şi Bulgaria care sunt cele mai populare beneficii primite de angajații din România, în 2023.

Cardul de masă rămâne „rege” în topul celor mai populare beneficii primite de angajații din România

Cardul de masă este ușor de acordat și util pentru toate categoriile de angajați, mai ales în contextul în care românii cheltuie cei mai mulți bani pe alimente din UE (24,8%), conform celor mai recente date la Eurostat. Acestea își dovedesc relevanța și utilitatea în fiecare zi lucrătoare, motiv pentru care valoarea maximă a tichetelor de masă a fost crescută la 30 de lei, de la 20,17 lei cât era anterior, potrivit unei legi promulgate de Klaus Iohannis în vara anului 2022. Nu toți angajatorii oferă tichete de masă de 30 de lei pe zi, deși nevoia de a oferi valoarea maximă este mai mult decât necesară pentru a compensa creșterea prețurilor, spune CEO-ul Sodexo.

„Cererea de forță de muncă este mare, alternativa care îți rămâne la îndemână ca să îți asiguri succesul businessului este să îi pui pe primul loc pe angajați. Iar în felul acesta și clienții vor fi pe primul loc. Viitorul va demonstra că dacă nu pui angajatul pe primul loc, ești pierdut. Compania va avea de suferit. Nu te poți juca cu acest lucru”, a declarat pentru wall-street.ro Manuel Fernandez Amezaga.

Începând cu data de 1 februarie 2022, tichetele de masă, de creșă, tichetele culturale, cele cadou și voucherele de vacanță se emit doar în format digital, adică pe card, în conformitate cu Ordonanța de Urgență nr. 130 din 17 decembrie 2021.

În topul celor mai populare beneficii extrasalariale, tichetele de masă sunt urmate de cardul de vacanță și cardul cadou (foarte utilizat în preajma celor patru evenimente majore din an: Crăciun, Paște, 8 martie, 1 iunie), dar și pentru alte ocazii importante pentru angajați.

Un alt trend este cel de a oferi servicii în zona de wellbeing, care să contribuie la creșterea stării de bine a angajaților, de la consiliere nutrițională, monitorizarea comportamentului alimentar și psihonutriție, până la managementul stresului sau programe de terapie personalizate. Aceste servicii sunt disponibile în regim de telemedicină și în portofoliul nostru.

Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo Benefits and Rewards Services Romania şi Bulgaria (foto)

Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo

În viitor, CEO-ul Sodexo spune că se așteaptă la o adopție tot mai mare pentru cardurile de turism, pentru cele de tip cadou sau pentru cardul cultural, dar mai ales pentru servicii noi precum cele de wellbeing sau de telemedicină. Acesta estimează că și rata de adopție a beneficiilor flexibile (cele prin care angajații își pot personaliza singuri beneficiile, pornind de la un buget oferit de companie) va crește în rândul angajatorilor din România.

„Un pachet corect” pentru o muncă „plătită corect”

Deși este alegerea fiecărei companii în ce mod poate să-și susțină angajații, managerii și departamentele de HR trebuie să înțeleagă rapid ce își doresc oamenii, ce simt și ce îi face să rămână într-o firmă. Un salariu bun, dar un mediu care nu este propice sau un pachet care nu este corect, va face oamenii să plece, explică liderul Sodexo.

„Cel mai mult contează să oferi un pachet corect, pentru că munca trebuie să fie plătită corect (...) Într-o companie angajații nu sunt într-o luptă cu angajatorul, nu este o echipă împotriva alteia. Vorbim despre o echipă care lucrează împreună, nu de un meci în care unul câștigă și celălalt pierde. Dar pentru a construi o echipă ai nevoie de echilibru, ai nevoie ca lucrurile să fie corecte, salariile și pachetul de beneficii să fie corecte, o comunicare bună și angajații să găsească sens si motivație în munca lor. Iar, dacă toate aceste lucruri există, există și performanță”, a mai adăugat Manuel Fernandez Amezaga.

România se află între primele cinci țări în privința cifrei de afaceri generate pentru Sodexo Benefits and Rewards Services, care își desfășoară activitatea în 31 de țări și care a înregistrat un venit total de 865 milioane euro în anul fiscal 2022 (sept 2021-aug 2022), potrivit datelor oferite de companie. La finalul anului trecut, Sodexo a lansat The Happiness Index, un instrument prin care companiile pot afla în timp real, cu ajutorul neuroștiinței, al datelor și al tehnologiei, cât de implicați și fericiți sunt angajații la locul de muncă și ce pot face pentru a crește gradul lor de mulţumire. România a fost a doua țară după SUA în care grupul a lansat acest serviciu.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri